Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Recept från nätet och vad betyder det?

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
turbo500
Turbojäsare
Inlägg: 36
Blev medlem: ons apr 07, 2010 6:33

Recept från nätet och vad betyder det?

Inlägg av turbo500 »

Är en ny ölbryggare och har en fråga.
När jag tittar på recept från tex beersmith så står det olika ingredienser, exemplevis:
12,11 kg Pilsner (2 Row) Bel (3,9 EBC) Grain 1 79,2 %

Nu tänkte jag handla på Humle.se eller maltmagnus.se och jag hittar inte denna malt hos dom.
Ser dock att det finns ett antal annan "Pilsnermalt" att köpa, i lite olika former - kan jag välja vilken som helst och tro att jag följer receptet?

Nästan vilket recept jag hittar så finns inte det som står i receptet - "2 Row" är vanligt förekommande men verkar inte finnas alls, vad kan jag ta istället?
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Recept från nätet och vad betyder det?

Inlägg av Knox »

Nästan all malt är av 2radigt korn, det finns 6 radigt men då står det det. Köp belgisk pilsnermalt
turbo500
Turbojäsare
Inlägg: 36
Blev medlem: ons apr 07, 2010 6:33

Re: Recept från nätet och vad betyder det?

Inlägg av turbo500 »

Okey - tack,
men det verkar också vara massa andra olika faktorer.
Vissa sorter verkar finnas hos maltmagnus och andra på humle.se.
Exempelvis finns inte "Munich I (Weyermann) (6.0 SRM)" hos maltmagnus, vd kan man då ersätta detta med och hur tänker man?

Mycket tacksam för ditt svar, detta verkar krångligt...
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Recept från nätet och vad betyder det?

Inlägg av Knox »

ta den münchermalt som MM har annars finns det weyerman på humle
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Recept från nätet och vad betyder det?

Inlägg av latmasken »

Det där är lite som när man hittar matrecept hos ICA. Det står att man ska använda "1 burk ICA Basic krossade tomater", men det går självklart lika bra med krossade tomater från Coop eller Willys.

Det gäller alltså att läsa på lite och lära sig vad det finns för olika sorters malt och vad som kan skilja.

Om vi jämför med matrecept så spelar det kanske ingen roll om den rivna osten är från Coop eller ICA, men det är en jävla skillnad mellan "pizzaost" och riven västerbottensost.
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster