Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Har jag fattat en del rätt?

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
Fantastian
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: lör nov 29, 2014 17:12

Har jag fattat en del rätt?

Inlägg av Fantastian »

Hej.

Jag behöver få en del frågetecken uträtade åt mig.

Jag har gjort en lite skiss på en foa men behöver mer förståelse för vad som gör vad, vilka kopplingar som skall görs vart.

Kan någon räta ut detta åt mig?

Finns det kanske någon som kan visa på ett klipp på Youtube? När den är igång, och säga vad som gör vad...
Bilagor
2014-11-30_15-27-20_HDR.jpg
2014-11-30_15-27-20_HDR.jpg (861.42 KiB) Visad 1252 gånger
Fantastian
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: lör nov 29, 2014 17:12

Re: Har jag fattat en del rätt?

Inlägg av Fantastian »

Nu när jag kollat på bauhaus och andra ställen verkar det vara enklast med rör/kopplingar på 10,12 & 15 mm.

Vilka dimensioner skall det vara vart?

Sorry om rookien här är trög. Vill köpa rätt saker bara när jag beger mig till affären, förhoppningsvis i morron.
Bilagor
2014-11-30_15-48-51_HDR.jpg
2014-11-30_15-48-51_HDR.jpg (874.45 KiB) Visad 1248 gånger
Fantastian
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: lör nov 29, 2014 17:12

Re: Har jag fattat en del rätt?

Inlägg av Fantastian »

Vad är det som gör att produkten inte sticker ut där i rör nummer 5 vid första chansen? Utan vill fortsätta ett varv till.... Kan någon ta sig ork att förklara?
Eller är det så att det är endast en lång koppling av det hela? Men så ser det ju inte ut när jag tittar på bilder och ritningar....

Jag har läst som en galning och kollat på massa bilder men jag hittar inte riktigt det jag behöver för att "poletten" ska trilla mer så att säga....
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Har jag fattat en del rätt?

Inlägg av jokkman »

Fantastian skrev:Vad är det som gör att produkten inte sticker ut där i rör nummer 5 vid första chansen? Utan vill fortsätta ett varv till.... Kan någon ta sig ork att förklara?
Eller är det så att det är endast en lång koppling av det hela? Men så ser det ju inte ut när jag tittar på bilder och ritningar....

Jag har läst som en galning och kollat på massa bilder men jag hittar inte riktigt det jag behöver för att "poletten" ska trilla mer så att säga....
Hej

Läs PDF'en, "grunderna i den ädla konsten att koka sprit med en FOA". klistrat tråd i FOA delen
På sida 2, "hur fungerar en otto-foa" Där förklaras hur en foa fungerar

Kolla även på ritningen som är gjord av "Konyagi", den räknas som "orginal foa" ritning

När det gäller en "orginal-foa" som du tänker bygga så är alla "ångrör" 6mm inkl produkt ut

övre kolonnens inre rör 10mm

övre kolonnens yttre rör (refluxkylaren) 15mm

Nedre yttre rör (den du sticker fast i gummiproppen på ditt glaskärl) 15mm

produktkylaren (det yttre röret på produkt ut) 10mm eller 15mm, beroende på vad du använder.
Det har inte någon större betydelse om det är 10 eller 15mm, tag vad du har.

Dom små hålen du ritat (på dina ritningar i posten/posterna) på refluxkulare och produktkylaren är ingång/utgång för kylvattnet

Det tar ett tag att få kläm på hur en foa fungerar pga att den inte funkar på samma sätt som tex en vanlig kolonn.
"poletten kommer att trilla ner", var så säker :-)
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Bandanaboiler
Turbojäsare
Inlägg: 44
Blev medlem: ons dec 03, 2014 18:12

Re: Har jag fattat en del rätt?

Inlägg av Bandanaboiler »

Detta verkar vara något som skulle passa mig att haka på.

Nu har jag läst och läst och läst.

Men det är en sak som jag verkligen inte kan få grepp om.(Precis det som "Fantastian" undrar om lite högre upp. Med rör nummer 5. Och det är varför ångan skall åka förbi uttagsröret?
Borde inte ångan i så fall bara fortsätta att cirkulera då motståndet från vattenlåset gör att ångan har en lättare väg att gå?

Jag såg någon gammal tråd om ett men blev inte klokare av det tyvärr. Det var någon som påstod att uttagsröret satt felplacerat. Jag håller med, borde inte uttagsröret kunna sitta högst upp på refluxkylaren= Så det blir ett långt continious rör av det hela. Eller ska ångan som passerat refluxkylaren blandas med ånga som inte gjort det(kommer direkt från mäsken)och följer med ut som slutprodukt.

Jag vet inte om det är jag som är lite trög eller om jag bara vill vet hur den fungerar. Jag har läst Grunderna ett flertal gånger nu.
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Har jag fattat en del rätt?

Inlägg av jokkman »

Bandanaboiler skrev:Detta verkar vara något som skulle passa mig att haka på.

Nu har jag läst och läst och läst.

Men det är en sak som jag verkligen inte kan få grepp om.(Precis det som "Fantastian" undrar om lite högre upp. Med rör nummer 5. Och det är varför ångan skall åka förbi uttagsröret?
Borde inte ångan i så fall bara fortsätta att cirkulera då motståndet från vattenlåset gör att ångan har en lättare väg att gå?

Jag såg någon gammal tråd om ett men blev inte klokare av det tyvärr. Det var någon som påstod att uttagsröret satt felplacerat. Jag håller med, borde inte uttagsröret kunna sitta högst upp på refluxkylaren= Så det blir ett långt continious rör av det hela. Eller ska ångan som passerat refluxkylaren blandas med ånga som inte gjort det(kommer direkt från mäsken)och följer med ut som slutprodukt.

Jag vet inte om det är jag som är lite trög eller om jag bara vill vet hur den fungerar. Jag har läst Grunderna ett flertal gånger nu.
Hej
Läs sida2 i PDF'en som finns här: http://bryggforum.nu/viewtopic.php?f=16&t=20728
Det finns 2 typer av foer, otto-foan och puno/finsk foa. Allt finns beskrivet i pdf'en. Uttagsröret är inte felplacerat, det är också provat och verifierat.

Lycka till!
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Bandanaboiler
Turbojäsare
Inlägg: 44
Blev medlem: ons dec 03, 2014 18:12

Re: Har jag fattat en del rätt?

Inlägg av Bandanaboiler »

Haha.... Ja har läst den ett flertal gånger. Rent logiskt så borde det ju vara så att den hade suttit bättre på ett annat ställe. Men självklart tror ja ju att den fungerar och gör bra sprit. Det är ju uppenbarligen så att den är en sjukt bra mockapär som fungerar precis som det är tänkt.

Det går bara inte ihop i min hjärna... Inte det som är det viktiga dock :D
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster