Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

First run ;) (Nybörjare)

Egna uppladdade bilder och annat (de flesta format är tillåtna).
Användarvisningsbild
gnuvatar
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: ons aug 06, 2014 14:08

First run ;) (Nybörjare)

Inlägg av gnuvatar »

Körde 10 liter i denna idag!
Resultat: 2 liter ca. 95% + foreshot, head och tails på sidan om till nästa körning :)
Nöjd! då jag aldrig använt en sådan makalös manick förut :lol: 8)

Tar gärna emot tips på förbättringar av min rostfria apparat som jag fått, har förbättrat den lite genom att byta krossade porslinssäkringar mot rostfria skurbollar, samt isolerat kolonnen en bit som synes på bilden :wink:

Funderar på om det skulle bli någon skillnad om man isolerar även kärlet?
tyckte det blev såpass bra ändå?
Hur mycket tid skulle jag kunna tjäna på det? då jag tyckte att det tog lite väl lång tid, bör köpa en annan kokplatta då denna på läge 2 är för sval och på läge 3 på tok för varm :?

Tacksam för kritik, både positiv och negativ, då man alltid kan utvecklas!
/Gnuvatar
Bilagor
CAM00203.jpg
CAM00203.jpg (73.39 KiB) Visad 1168 gånger
Senast redigerad av gnuvatar, redigerad totalt 1 gång.
<-KVALITET framför KVANTITET->
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: NYBÖRJARE ;)

Inlägg av latmasken »

Bäst förbättring är antagligen att göra kolonnen längre och fixa en bättre refluxkylare än bara ett par fjuttiga rör genom kolonnen.

Skurbollarna fyller ju bara funktion om det droppar tillbaka reflux på dem.
Användarvisningsbild
gnuvatar
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: ons aug 06, 2014 14:08

Re: NYBÖRJARE ;)

Inlägg av gnuvatar »

hade en fundering på att löda in 2 rör till emellan de två som är eller ett kanske, att förlänga är inte ett alternativ då jag tycker det känns bökigt med det rostfria :(
hur lång tänker du dig i så fall?
Är ganska nöjd med vad jag fick ut i produkt? eller hur mycket brukar man kunna få ut på 10 liter?

Att bygga om denna kändes inte så lockande då jag tycker det är en trevlig liten hobby, och är ganska sugen på att bygga en helt ny bara för att det roligt :lol:
<-KVALITET framför KVANTITET->
Skriv svar

Återgå till "Bilder och filmer mm"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster