Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Var köper man högkvalitativ vinsats

Recensioner av vinsatser och tillbehör.
krille356
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: lör sep 21, 2013 18:13

Re: Var köper man högkvalitativ vinsats

Inlägg av krille356 »

Sen tillsatte jag påsarna med jäst stopp enligt instruktionerna, skulle lösas upp i lite kallt vatten.
s_IMG_2005.jpg
s_IMG_2005.jpg (75.25 KiB) Visad 3595 gånger
Vet inte varför man inte kunde hälla det direkt i, brukar jag göra och det brukar fungera bra. Men ska man följa instruktionerna så ska man.
s_IMG_2007.jpg
s_IMG_2007.jpg (72.62 KiB) Visad 3595 gånger
Köpte en visp till borrmaskinen sammtidigt med vinsatsen, blir premiär turen :D
s_IMG_2004.jpg
s_IMG_2004.jpg (100.15 KiB) Visad 3595 gånger
krille356
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: lör sep 21, 2013 18:13

Re: Var köper man högkvalitativ vinsats

Inlägg av krille356 »

Vispade loss rejält, tog dock det lite lugnt i början för att undvika en vin fontän i köket....

Vispen fungerade mycket bra, dock får man vispa 20 sekunder och sen vänta lite så att kolsyran hinner avges. Vispade man hela tiden tyckte jag det gjorde mindre nytta.
s_IMG_2008.jpg
s_IMG_2008.jpg (101.4 KiB) Visad 3595 gånger
Sen skulle en STOR påse klarningsmedel tillsättas.
s_IMG_2012.jpg
s_IMG_2012.jpg (122.33 KiB) Visad 3595 gånger
Vispade även in klarningsmedlet, efter mycket vispning så slutade det komma kolsyra när man vispade :)

Sista steget var att tillsätta 60g ek kuber.
s_IMG_2013.jpg
s_IMG_2013.jpg (71.51 KiB) Visad 3595 gånger
krille356
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: lör sep 21, 2013 18:13

Re: Var köper man högkvalitativ vinsats

Inlägg av krille356 »

EK kuberna luktade otroligt gott, en blandning av rostad EK och vanilj.

Kuberna var hårt rostade på två sidor.
s_IMG_2014.jpg
s_IMG_2014.jpg (130.7 KiB) Visad 3595 gånger
De flyter som små korkar men jag antar att de sjunker så småningom.
s_IMG_2015.jpg
s_IMG_2015.jpg (121.62 KiB) Visad 3595 gånger
Fyllde sen upp med mer vin så att det nästan inte får plats någon luft allt i better bottlen innan jag satte den på vidare lagring och klarning.

Nu är det Ekens tur att bli om hävd.

Samma sörja på botten blandat med lite EK spån, dock är denna är inte om hävd tidigare.
s_IMG_2017.jpg
s_IMG_2017.jpg (116.32 KiB) Visad 3595 gånger
krille356
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: lör sep 21, 2013 18:13

Re: Var köper man högkvalitativ vinsats

Inlägg av krille356 »

Samma förfarande, tillsatte följande och vispade ur all kolsyra.
s_IMG_2020.jpg
s_IMG_2020.jpg (127.67 KiB) Visad 3594 gånger
Körde med gelatin som klarningsmedel då det var det jag hade hemma och brukar använda.

Vägde upp 60g ekkuber till denna satsen, samma som till den andra för att försöka brygga dem så lika som möjligt.
s_IMG_2018.jpg
s_IMG_2018.jpg (120.19 KiB) Visad 3594 gånger
Dessa kokte jag upp hastigt i lite vatten för att desinficera dem.
s_IMG_2021.jpg
s_IMG_2021.jpg (122.9 KiB) Visad 3594 gånger
Höll på att glömma, givetvis smakade jag även på denna satsen :D

Doft:
Doftar med svaga inslag av EK, alkoholen kommer fram tydligare då EK och druv doften är betydligt svagare.

Smak:
Smakar gott redan nu, ingen jästsmak fast än vinet är långt från kristallklart.
Har inte alls samma fruktighet som Spanish Tempranillo vilket gör att alkoholen kommer fram tydligare.
Finns en svag beska i bakgrunden som Spanish Tempranillo inte har.
Den är mindre sträv men mer besk.
Kunde varit en aning fylligare i smaken.
Mycket lovande, hade jag inte jämfört med den andra satsen hadejag helt klart varit nöjd :thumbup:

Nu är detta inte på något sätt det slutgiltiga omdömet men ändå intressant att prova lite längs vägen, min slutsats just nu är att det lutar åt att det kommer att vara ganska stor skillnad på de båda satserna i slutändan. Dock kan mycket hända med lite lagring och framför allt ett färdig bryggt vin!
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Var köper man högkvalitativ vinsats

Inlägg av Knox »

Såg att humle har tagit in 18l satser nu också
krille356
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: lör sep 21, 2013 18:13

Re: Var köper man högkvalitativ vinsats

Inlägg av krille356 »

Trevligt att humle tagit in lite bättre satser :) eller det återstår ju att se om de är bättre, mit vin är ju inte klart ännu :wink:

Har i dag hävt om båda vinerna till nya betterbottle, var rätt mycket sediment på botten så klarningsmedlen har fungerat.
Står i instruktionerna att man ska vänta minst 14 dagar efter sista omhävningen innan man flaskar men jag tror jag låter dem bulklagras lite längre än så.

Ska bli intressant att smaka dem efter lite bulk lagring, glömde provsmaka dem nu när jag tappade om :doh:
krille356
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: lör sep 21, 2013 18:13

Re: Var köper man högkvalitativ vinsats

Inlägg av krille356 »

Nu har båda vinerna fått stå rätt länge i betterbottle så jag tog tag i Selection International satsen och tappade den på flaska.

Valde att tappa upp vinet på 20st 33cl flaskor då jag tycker det är en trevlig mängd när man inte vill öppna en stor flaska. Resten av vinet tappade jag på vanlig vinflaskor.
s_2014-07-13 14.11.41.jpg
s_2014-07-13 14.11.41.jpg (194.91 KiB) Visad 3530 gånger
Det var väldigt lite bottensats kvar i betterbottle så det hade nog gått rätt bra att flaska direkt efter klarningen men det är ju inte fel att bulklagra lite.

Denna gången kom jag i håg att smaka en skvätt :D

Vinet börjar redan bli riktigt gott! Det är helt klart drickbart redan nu men det känns en aning över ekat.
Jag tror att detta kommer bli ett SUPER vin om det får ligga och lagras ett tag så att ekigheten får gå samman mer med övriga smaker :D
krille356
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: lör sep 21, 2013 18:13

Re: Var köper man högkvalitativ vinsats

Inlägg av krille356 »

Ekens Tempranillo blev flaskat något senare än Selection International men båda vinerna har lagrats på flaska ca 3-4 månader nu så jag tyckte det kunde vara tid för en första utvärdering av dem. Trevligt att ha en del på 33cl flaskor så man kan öppna en av varje utan att skämmas :D
s_IMG_2293.jpg
s_IMG_2293.jpg (112 KiB) Visad 3498 gånger
s_IMG_2294.jpg
s_IMG_2294.jpg (81.15 KiB) Visad 3498 gånger
Selection International

Doft:
Kryddigt ekigt med vanilj i bakgrunden, fruktigheten finns också i bakgrunden bakom ek och kryddor.

Smak:
Direkt kommer komplex ekighet med en fruktighet i bakgrunden.
Sen kommer kryddigheten fram med mörka frukter i bakgrunden, körsbär finns där men är mindre tydligt.
Efter det griper tanninerna tag och drar samman gommen, dock inte på ett dåligt sätt.
När tanninerna släpper avslutar vinet med torr kryddighet med mörka frukter/bärig bakgrund.
Eftersmaken varar länge och är komplex men jag klarar inte riktigt att sätta fingret på smakerna.

Munkänsla:
Väldigt fyllig och viskös.

Färg:
Exakt samma röda nyans som ekens.

Klarhet:
Exakt samma som ekens.


Ekens 8,5kg Tempranillo

Doft:
Fruktigt med inslag av ek och vanilj, lite kryddigt i bakgrunden.

Smak:
Direkt väldigt fruktigt, mörka bär med inslag av körsbär.
Sen kommer eken blandad med tanninernas strävhet (mindre strävt än Selection International).
Avlutar torrt med en nyans av fruktighet med en väldigt lätt beska i bakgrunden.
Komplexiteten i eftersmaken är inte i närheten av Selection International.

Munkänsla:
Inte dålig men märkbart tunnare än Selection International.

Färg:
Exakt samma röda nyans.

Klarhet:
Exakt samma

Resultat:
Selection International är helt klart ett mycket mer komplext vin som jag tror kommer att vinna mycket på att lagras betydligt längre då ekigheten ännu är lite för påträngande och hade vunnit mycket på att rundas av lite. Ekens är redan nu ett fruktigt och väldigt lättdrucket vin men när man jämför dem sida vid sida så upplever man att det saknar både komplexitet och fyllighet.

Båda vinerna är redan nu MYCKET bra och hade jag köpt dem på bolaget hade jag varit nöjd med båda köpen, dock är det inte riktigt samma vin. Skulle man bjuda på vinet så tror jag ekens hade gått hem hos fler icke vindrickare då fruktigheten är lätt att ta till sig (fruktighet och lättdrucket = gott hos många är min erfarenhet).
Selection International vinet kräver lite mer av vindrickaren då man måste analysera det lite mer, många hade nog tyckt att det var ekat i mesta laget samt att tanninerna är lite väll sträva för att man ska kunna dricka mer än ett litet glas. Dock tror jag att detta kommer att ändra sig och mjukna om ett år eller så.

Nu återstår att dricka upp resterande vin av båda sorterna från provningen till en SousVide (54C medium-rare) lagad ryggbiff som snart är färdig, ska avnjutas med klyftpotatis tillagade i ankfett (vilket jag inte nog kan rekommendera er att testa!).
krille356
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: lör sep 21, 2013 18:13

Re: Var köper man högkvalitativ vinsats

Inlägg av krille356 »

Det är nu lite mer än 1,5 år sen jag bryggde vinsatserna och tid för en ny provning! Det mesta av vinet ligger fortfarande tryggt och lagras i vinkällaren men lite måste man tulla :D

Selection International

Doft:
Bärigt, mörka bär med inslag av mogna plommon, EK och vanilj i bakgrunden.

Smak:
Direkt kommer mörka frukter/bär och plommon.
Ganska snart lättar smaken upp och känns lätt fruktig/örtigt och som plötsligt övergår i strävt läder med EK och vanilj.
När tanninerna släpper avslutar vinet med torr kryddighet med mörka frukter/bärig bakgrund.
Eftersmaken varar länge och är komplex.

Munkänsla:
Väldigt fyllig och viskös.

Färg:
Exakt samma röda nyans som ekens.

Klarhet:
Exakt samma purpurröda som ekens.


Ekens 8,5kg Tempranillo

Doft:
Fruktigt med inslag av ek och vanilj, lite kryddigt i bakgrunden.

Smak:
Direkt väldigt fruktigt, mörka bär med inslag av tobak och läder.
Sen kommer eken blandad med tanninernas strävhet och en väldigt lätt beska i bakgrunden som inte finns i Selection International vinet.
Avlutar väldigt torrt med en nyans av fruktighet och tobak.
Komplexiteten i eftersmaken är långt från Selection International än om ekens har närmat sig några steg sen jag provade senast.

Munkänsla:
Lite konstigt men jag upplever Ekens som lite viskösare än Selection International.

Färg:
Exakt samma purpurröda nyans.

Klarhet:
Exakt samma

Resultat:
Selection International är helt klart ett mycket mer komplext vin, ekigheten har tagit ett kliv bakåt och bärigheten har tagit ett kliv framåt så pass att de nu har hamnat i bra balans. Jag tror att man nu skulle kunna börja dricka Selection International vinet med gott samvete. Dock tänker jag fortsätta att lagra det för att plocka fram en flaska då och då och jämföra med ekens.
Ekens är även det ett riktigt bra vin som dock inte har utvecklats lika mycket av lagringen som Selection International vinet, smakerna har inte flutit samman och överlappar inte varandra lika mjukt, komplexiteten är även den enklare än Selection International.

Selection International vinet är ju mer än dubbelt så dyrt mot Ekens, dock är det inte dubbelt så bra men bra mycket bättre är det faktiskt främst i högre komplexitet.
Har inge större erfarenhet av dyra viner men i det skicket Ekens vinet är nu hade jag inte blivit besviken om jag betalat 120 -140kr på bolaget för det.

Nu ska resterande vin avnjutas till en SousVide entrecote med ugnsrostade rotfrukter :D
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Var köper man högkvalitativ vinsats

Inlägg av aqua vitae »

Tack så mycket för sådana här uppdateringar vartefter åren går :thumbup:
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Var köper man högkvalitativ vinsats

Inlägg av Häxbryggaren »

Har kört en wine expert eclipse nebbiolo för ett par månader sen. Luktar fantastiskt gott men tänkte vänta ett år innan jag provsmakar. Återkommer då :D
husmodern
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: tis nov 27, 2012 2:10

Re: Var köper man högkvalitativ vinsats

Inlägg av husmodern »

vilket grymt tråd, tack så mkt , otroligt välgjort och väl dokumenterat
Ölgalen
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor okt 16, 2014 21:13

Re: Var köper man högkvalitativ vinsats

Inlägg av Ölgalen »

Häxbryggaren skrev:Har kört en wine expert eclipse nebbiolo för ett par månader sen. Luktar fantastiskt gott men tänkte vänta ett år innan jag provsmakar. Återkommer då :D
Well, nu har det gått ett år och mer än så. Hur blev det?
Tycker min Nebbiolo är god redan nu fast den bara är ett par månader.
Svenne
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tor nov 14, 2019 10:35

Re: Var köper man högkvalitativ vinsats

Inlägg av Svenne »

Hoppas det finns någon där ute i etern som kan ge tips om vinjäst från Duorodalen alltså portvin. På sjuttiotalet jäste jag flera gånger 10 l starkvin av olika frukter och tillsatte jäst som var från olika områden i världen. Jag fick alltid lyckat resultat eftersom jag sydvinstyperade. Nu har jag använt Edelman vinjäst både tillTokayer och Madeira och Portvin men ingen sats ger någon karaktär av det jag köpt. Jag har sydvinstyperat men det förbättrar inte vinet. Jag har chippat med ekspån men någon karaktär av det vin jag vill jäsa blir det inte. Det blir en alkoholhaltig saft. Till vår 50 åriga förlovningsdag öppnade vi en flaska från 1985 och den var ljuvlig. Jag har tillskrivit några portvinshus i portugal och bett om en butelj bottensats, men ännu har de inte svarat. Sydvinstyperingen är en extraåtgärd som belönas med en arom av det jästa vinet om jästsvampen är typisk för distriktet. Jämföras kan olika ostar. Det blir in en rockeford om den inte ystats på ort och ställe. Jämför västerbotten o.s.v
Svenne
Skriv svar

Återgå till "Recensioner av vinsatser och tillbehör"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster