Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Lm auqua frågor

Här diskuteras Liquid Management och Reversed Liquid Management
svetsande-Tarm
Turbojäsare
Inlägg: 36
Blev medlem: sön okt 06, 2013 23:18
Utrustning: kolonn,plastis
Ort: hedemora

Lm auqua frågor

Inlägg av svetsande-Tarm »

Tänkte bygga en Om aqua och undrar för de första vad centreringen har för funktion och hur man gör sprit fällan.
Och om man skulle göra en någonstans där man inte har rinnande vattnen någon som har nån idé hur man skulle få rinnande vatten utan vattenpump? Tror ni en camping dush funkar eller hur ska man göra?
Alkohol är aldrig svaret,men det kan få dig att glömma frågan
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 908
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Re: Lm auqua frågor

Inlägg av rkr »

What is OM aqua / LM auqua?

Slainte, Riku
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
M.och.J
Finjäsare
Inlägg: 90
Blev medlem: tor feb 20, 2014 18:52
Utrustning: plastis, LM
Ort: mitt i naturen

Re: Lm auqua frågor

Inlägg av M.och.J »

Jag är inget proffs så rätta mig ifall jag har fel, men centrerings ringarna har som funktion att göra så refluxen som rinner från spritfällan ska rinna ner i packningen igen och destileras om, har man ingen centrerings ring så rinner refluxen längs kollonväggen och inte rakt ner i packningen. :)

spritfällan så kan man använda koppar eller rostfri plåt, man sågar snitt i kolonnen där du vill ha själva spritfällan och skjuter in plåtarna och lödar/ silverlödar fast plåtbitarna.

de med pumpar och sånt har jag ingen anining om.

hoppas mitt svar kan vara till lite hjälp iallafall :lol:
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: Lm auqua frågor

Inlägg av Blådåren »

Låter som du menar Lm (liquid management) iom att du pratar om spritfälla och plåtar i kolonnen .

Dels en VM (vapour management) , då det nämns centreringsringar i kolonnen.

Det är alltså två olika kolonner med olika sätt att arbeta.
Båda kolonnerna , deras arbetssätt samt konstruktion, finns tydligt beskrivet i några klistrade trådar i början i denna avdelning !.
"Kolonnbrännartyper" och kolonnbrännar ritningar"
Kan vara en ide att ta en koll på dom ?.

Välkommen till forumet !.
Här finns mycket intressant att läsa i dom klistrade inläggeni början på varje avdelning!.
Vi försöker samla ihop dom "klokaste" och mest informativa inläggen och lägger dom i början, då är dom lätta att hitta :idea:
Med vänlig hälsning
Blådåren
Sprit löser mycket, men inte problem..
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4509
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Lm auqua frågor

Inlägg av latmasken »

Även en LM behöver väl centreringsringar?

Alla brännartyper med reflux och kolonnfyllning behöver centreringsringar för att refluxen som rinner neråt inte ska rinna längs väggarna. De olika varianterna VM, LM, CM, PM etc handlar om hur man styr hur snabbt man tar ut produkt. Vid full reflux (d.v.s. noll uttag) fungerar alla dessa typer likadant.
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: Lm auqua frågor

Inlägg av Blådåren »

Men tanke på ts benämning "OM aqua" samt "LM-aqua", gjorde jag en gissning att det betydde "VM" .
Det låter lite som en begreppsförvirring i och med dom underliga namnen på brännar-typerna.

Men ja, en LM är också i behov av cent-ringar för att få reflux centrerad.

Gjorde helt enkelt en gissning på att just "OM" var en felskrivning/missförstånd , och skulle vara "VM" .
Sprit löser mycket, men inte problem..
svetsande-Tarm
Turbojäsare
Inlägg: 36
Blev medlem: sön okt 06, 2013 23:18
Utrustning: kolonn,plastis
Ort: hedemora

Re: Lm auqua frågor

Inlägg av svetsande-Tarm »

Menade LM
Alkohol är aldrig svaret,men det kan få dig att glömma frågan
Skriv svar

Återgå till "Liquid Management (LM)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst