Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Falskbotten eller glas ?

Världens enklaste brännare.
Mallon
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor jan 09, 2014 23:48

Falskbotten eller glas ?

Inlägg av Mallon »

Jag har läst hur man bygger plastbrännaren och där nämns det att, man kan ta och skära ut ett lock för att skilja på spriten i botten mot själva kondenseringen.

Det skrivs att man kan kontakta en glasmästare för att få en exakt rund skiva på 317mm i diameter och är 5-6mm tjock och att denna kostar ca 80kr

Jag har ringt runt till olika glasmästare här i Gbg och det skulle kosta från 350-400kr. Jag ringde även till en plastmästare, men han skulle ha 300kr +moms för en skiva i PE plast.

Verkar som alla här kör med en falskbotten (är det samma sak som jag tror ni menar?) eller har jag missat något? och vad blir det för skillnad med en tunn botten(vilket det blir om man skär ut från ett vinhinkslock ist för en helt perfekt skuren skiva?
jn84
Färsk jäst
Inlägg: 18
Blev medlem: mån sep 16, 2013 22:58

Re: Falskbotten eller glas ?

Inlägg av jn84 »

Falskbotten är den runda skivan som ska förhindra spriten i botten från att avdunsta, japp.

Det spelar ingen roll om det är plast eller glas, vad den har för tjocklek har har heller ingen större betydelse.

Ta ett vinhinkslock bara och klipp ut en skiva som är 316-317mm i diameter ungefär så är du good to go.

Sen finns ju "superplastisen" också, med en sån slipper man mycket extra slabb och arbete under bränningen. I vilket fall som helst kan du alltid uppgradera din plastbrännare till en superplastis efter du har provat på den.

Tråden om superplastisen: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=12791
Användarvisningsbild
raoul-duke
Föredetta moderator
Inlägg: 258
Blev medlem: mån mar 21, 2011 1:57
Ort: Homp

Re: Falskbotten eller glas ?

Inlägg av raoul-duke »

Kolla bland porslinet. Kan finnas en pizza-tallrik där som du kan använda.

Mvh - Raoul
Det var en kvinna som fick mig att börja dricka - och jag har inte ens haft vett att tacka henne ordentligt.
Q-I
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: fre mar 14, 2014 19:51
Utrustning: rostfri superplastis

Re: Falskbotten eller glas ?

Inlägg av Q-I »

jag köpte min utav byns glasmästare. Helt vanligt 3mm enkelglas med fasade kanter, 320mm om jag minns rätt. För detta tog han 70 svenska enkronor. Det var visserligen 6 eller 7 år sedan, men sån inflation har det väl inte varit i detta landet?
Brännaren
Bryggmästare
Inlägg: 348
Blev medlem: tor jul 17, 2008 9:25

Re: Falskbotten eller glas ?

Inlägg av Brännaren »

Ett sätt är,att leta upp ett glasfat på t ex Second hand eller loppis! Det gjorde jag! Kostade 10 kronor och passar perfekt!.
Skulle den vara ngt för stor så går det bra att lägga under något så att den kommer högre upp och det blir ett litet avstånd till kanten på vinhinken!.
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Falskbotten eller glas ?

Inlägg av jokkman »

Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Skriv svar

Återgå till "Plastbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster