Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Bortskänkes, öl- och vintillverkning.

Grundläggande utrustning och teknik.
klas
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: sön jan 19, 2014 20:33
Ort: Tranås

Bortskänkes, öl- och vintillverkning.

Inlägg av klas »

Godkväll!

Vi har tagit ett beslut att klistra denna tråd. Detta då den inte bryter mot våra köp- och säljregler och då är det lika bra att samla allt på ett ställe.

Observera att endast utrustning och tillbehör till öl- och vintillverkning kommer tillåtas.
Inlägg som bryter mot detta, exempelvis utrustning som uppenbarligen kommer användas till destillering, kommer raderas.

Mvh luvas



Hej alla bryggare.

Skänker bort tvättad jäst.
Har två burkar med tvättad Wyeast 2112 California lager.
Jag skänker bort en burk då jag inte tror att jag kommer att använda denna jäst så mycket den närmaste tiden.
Har bild på burkarna men jag hittar tyvärr inte vars/om man kan lägga till dem.

Endast avhämtning i Tranås, tag med en egen burk då frugan inte blir glad om jag skänker bort hennes syltburkar.

Om det är fler som har saker att skänka så är det ok att använda denna tråden.

//Klas
Senast redigerad av klas, redigerad totalt 1 gång.
bullen111
Bryggare
Inlägg: 125
Blev medlem: sön feb 27, 2011 23:03
Ort: Luleå

Re: Bortskänkes, öl- och vintillverkning.

Inlägg av bullen111 »

Bor dessvärre inte i trakterna utan vill bara påpeka att en tråd som den här är ett mycket gott initiativ! :)

Kan dock lägga till att jag har en bryggryta i emalj som jag kan skänka bort:
http://www.bielmeier-hausgeraete.com/Ei ... 680-1.html

Den är sotig efter en brand, men hade behållit den om det inte var för att jag
skaffat en ny innan den gamla kom. Är bara en rejäl diskning av den och en ny kran som behövs (är uppborrat för att passa med humlegårdens weld-b-gone).

I Luleå finns den.

Hade varit jätteroligt om någon finner intresse i att ha den, annars blir det dessvärre tippen för den.

/Erik
På lagring:
Väldigt mycket nu..
karranflip
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor jan 02, 2014 13:26

Re: Bortskänkes, öl- och vintillverkning.

Inlägg av karranflip »

bullen111 skrev:
Kan dock lägga till att jag har en bryggryta i emalj som jag kan skänka bort:
http://www.bielmeier-hausgeraete.com/Einkoch-Gluehweina.....
Har skickat PM till dig bullen111!
vafan
Brygguru
Inlägg: 1282
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: Bortskänkes, öl- och vintillverkning.

Inlägg av vafan »

bullen111 skrev: Den är sotig efter en brand, men hade behållit den om det inte var för att jag
skaffat en ny innan den gamla kom. Är bara en rejäl diskning av den och en ny kran som behövs (är uppborrat för att passa med humlegårdens weld-b-gone).

I Luleå finns den.

/Erik
Tänkte att det var du som var och eldade när jag läste att det brann i huset där du bor. Hoppas allt gick bra.
BIAB+NoChill Nuff Said!
bullen111
Bryggare
Inlägg: 125
Blev medlem: sön feb 27, 2011 23:03
Ort: Luleå

Re: Bortskänkes, öl- och vintillverkning.

Inlägg av bullen111 »

vafan skrev:
bullen111 skrev: Den är sotig efter en brand, men hade behållit den om det inte var för att jag
skaffat en ny innan den gamla kom. Är bara en rejäl diskning av den och en ny kran som behövs (är uppborrat för att passa med humlegårdens weld-b-gone).

I Luleå finns den.

/Erik
Tänkte att det var du som var och eldade när jag läste att det brann i huset där du bor. Hoppas allt gick bra.
Det var mitt hus iallafall, dock tre våningar upp som det startade. så allt försvann. Men lyckades efter några veckor hitta mig ett nytt boende så jag klarade mig mycket bra!
Dock var det synd på din gryta som gick hädan :/
Allt bra i England nu då?
På lagring:
Väldigt mycket nu..
bullen111
Bryggare
Inlägg: 125
Blev medlem: sön feb 27, 2011 23:03
Ort: Luleå

Re: Bortskänkes, öl- och vintillverkning.

Inlägg av bullen111 »

Kan påpeka att bryggrytan finns kvar ifall någon är intresserad och finns i närheten av Luleå.
På lagring:
Väldigt mycket nu..
bullen111
Bryggare
Inlägg: 125
Blev medlem: sön feb 27, 2011 23:03
Ort: Luleå

Re: Bortskänkes, öl- och vintillverkning.

Inlägg av bullen111 »

Grytan skänktes nu till en lycklig hembryggare :)
Se nu till att fortsätta hålla liv i tråden, skänk bort saker ni inte behöver! Det finns alltid någon som kan behöva något :)
På lagring:
Väldigt mycket nu..
ÖlBurken
Bryggare
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 21, 2014 16:16

Bryggverk skänks bort

Inlägg av ÖlBurken »

Jag skänker nu bort mitt stora bryggverk. Finns i Göteborg.

Bryggverket består av en varmvattenberedare på 100 liter med avkapad topp och extrainsatta värmeelement. Det går i 80 liter vört/vatten och det är inget problem att hålla ett rullande kok. Med full gryta tar det nog knappt två timmar att nå kok med de 4,8 kW effekt som finns i grytans element. Det behövs tre olika faser med 10A för att driva grytan på full effekt (vanliga stickproppar, en för varje element). Grytan står på ett skåp som är 60x60 cm, detta är för att det kommer ut rör i botten på grytan. Ett rör går bara igenom botten på grytan, det andra går hela vägen upp till toppen av grytan (praktiskt om man vill använda grytan som HLT med cirkulation för t.ex. HERMS). Båda rören är utrustade med kulventiler inne i skåpet. I skåpet finns dessutom en pump (begagnad från en tvättmaskin). Pumpen är noggrannt rengjord innan användning och sedan dess har den använts till hett vatten och vört ett tiotal gånger, funkar perfekt, stort flöde. Pumpen är ganska grov och tål därför om lite skal skulle följa med. I pumphuset finns monterat en givare till en termostat som styr ett av värmeelementen, det går alltså att varmhålla vätskan på en specifik temperatur.

På bilden ser insidan av grytan trist ut men det är inte rost utan bara den fula emaljen som agerar rostskydd på insidan av varmvattenberedaren. Hela bryggverket är stort och tungt och kräver att du har tre olika faser att mata från, men har du plats och "nödig kännedom" om el så är detta ett fynd om du vill bygga ett lite större HERMS t.ex.

Eftersom jag snart ska flytta så har jag planerat en vända till återvinningscentralen 12/4, har ingen hört av sig till dess dumpar jag detta. Följ länken för att se bilder.


https://www.dropbox.com/sh/vfu1egvo37u2e0e/lqzZB4BJxN
Senast redigerad av slatt, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: Hej Ölburken flyttade din tråd hit då det redan finns ett ämne för skänkes
Ekberg
Bryggare
Inlägg: 117
Blev medlem: sön apr 01, 2012 18:35
Ort: Skara

Re: Bortskänkes, öl- och vintillverkning.

Inlägg av Ekberg »

Tänkte bidra lite till denna tråd och skänka bort hälften av min "Bedford British Ale WLP006". Jag har väldigt mycket just nu och hälften räcket nog till en 20-30 liters sats.

Lite info:

Bryggning 1 - 25/01-14 till 14/02-14, skördat från sekundären. (Porter 7%)
Bryggning 2 - 16/03-14 till 04/04-14, skördat från toppen, permären och sekundären. (Engelsk pale ale 6,4)

Denna jästen har blivit lite av en personlig favorit och eftersom den bara säljs säsongsvis, så tänkte jag dela med mig lite till någon annan som vill ha.
Just nu finns den i Skara, så om någon bor i krokarna eller har vägarna förbi, så är det bara att höra av sig.
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Re: Bortskänkes, öl- och vintillverkning.

Inlägg av nils-alf »

90+ st (säkert 100+) Coopers bruna pet-flaskor skänkes. En del är aldrig använda å en del är riktigt äckliga. Finns i Smedjebacken (Dalarnas rövhål) för den som har vägarna förbi.
Riktigt jävla jobbiga å få rena. Men till ölen man ger bort är don fantastisk. Använder typ bara fat å growlers själv så varför jag köpte 5-6 kartonger flaskor det vette fan
Användarvisningsbild
S Tout
Bryggare
Inlägg: 146
Blev medlem: mån jan 09, 2012 22:03
Utrustning: Grainfather
Ort: Västerbergslagen

Re: Bortskänkes, öl- och vintillverkning.

Inlägg av S Tout »

Har PM:at dig nils-alf.

//Jocke
D ä gott mä ööl Börje!

Nyligen tappat HAGENS:Hops Kills Kommunists, Imp. Lakrits Stout, Imp. Winter Stout, Sciccos Lager och Ale, Kolarbärs.

På G, HAGENS: 25L Gårdsvin 2014-15-16, 121L Äppelvin, Rabarbervin 2015 och 2016, Hallon och Rabarbervin.
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Re: Bortskänkes, öl- och vintillverkning.

Inlägg av nils-alf »

Och jag har svarat. :-)
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Re: Bortskänkes, öl- och vintillverkning.

Inlägg av nils-alf »

Borta. :-)
yourfriendandmine
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån jul 18, 2022 10:22

Re: Bortskänkes, öl- och vintillverkning.

Inlägg av yourfriendandmine »

Tre plastbackar med 0,5 l-flaskor från Giesing-Bräu och Augustiner-Bräu bortskänkes mot hämtning i Solna. Flaskorn är ordentligt ursköljda när de dracks och etiketterna är kvar.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst