Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Pomerans, kanel och kummin

Hemkryddning, likörer, köpesessenser och allmänna drinktips.
JG
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: sön sep 23, 2012 20:28

Pomerans, kanel och kummin

Inlägg av JG »

Hej på er!

Ville bara dela med mig av min julsnaps sim kom till världen idag.

Ingredienser

4 st pomeransskal
2 kanelstänger
1 matsked kummin. Helst frön.
70 cl renat/skogsstjärna e.d.

Lägg pomeransskal och kanelstänger i en burk och full upp med renat så att det täcker, ca 3 dl. Förslut burken och låt stå i ca 7 timmar (längre går ju bra, men det brann i knutarna). Skaka om ibland.

Gör samma sak med kumminfröna. Jag hade inga frön så det blev malen kummin inslagen i ett kaffefilter och lät bli att skaka om.

Häll den kryddade spriten på flaska och fyll upp med resten av spriten.

Blev kanongott!
JG
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: sön sep 23, 2012 20:28

Re: Pomerans, kanel och kummin

Inlägg av JG »

Jahapp, nu när kryddningen hade fått stå till sig ett tag blev det inte sämre. Klar smak av pomerans, men en härlig avrundning av kanel och toner av kummin. Gick hem runt julaftonsbordet så nu blir det nya tag.
Skriv svar

Återgå till "Kryddning, likörer, essenser & drinktips"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster