Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Svag sprit med Plastbrännare, 32%

Världens enklaste brännare.
Hunnern
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: tis dec 11, 2012 9:51
Ort: Jönköping
Kontakt:

Svag sprit med Plastbrännare, 32%

Inlägg av Hunnern »

Har nu påbörjat mitt första försök med en Plastis. Problemet är att jag inte har nån termometer (alla mina ugnstermometrar går sönder direkt!), så jag vet inte exakt vilken temperatur mäsken håller.

Dock har jag under första natten fått ut c:a 1,5L kristallmust som enligt min alkoholmätare ligger på 32% (mäsken håller 17%). Något svagt, sålunda.

Min fundering är nu: påverkar temperaturen styrkan, och på vilket sätt?

Jag räknar med att jag åker på att plasta det hela två gånger. Är det lika bra att köra på så hög temp som möjligt första gången i så fall?


*** Moderator: Trådtitel ändrad för bättre sökfunktion ***
A hypnotist
A fancy talker
Ruben Remus
Ain't no doctor
Dyrtsombrännvin
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tor apr 11, 2013 14:26

Re: Svag sprit med Plastbrännare, 32%

Inlägg av Dyrtsombrännvin »

hallå, det som jag har kommit framtill är att, ( har brännt mycket i 200 liter plastfat ) om man kör runt 50 grader så få man ut runt 40-45%, om man kör runt 75-80 grader så få man ut 60+ %, Den ända nackdelen är vel att spriten blir inte lika "fin" vid höga temperaturer i en plastbrännare. i allfall vad jag kommit framtill. Så jag skulle rekomendera dig att köpa en doppvärmare med inbyggtermostat är är länken

http://allt-fraktfritt.com/hembryggning ... k-769.html

Lycka till och ge inte upp då kommer märka att det går bättre å bättre för varje gång du bränner!
Dyrtsombrännvin
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tor apr 11, 2013 14:26

Re: Svag sprit med Plastbrännare, 32%

Inlägg av Dyrtsombrännvin »

Dyrtsombrännvin skrev:hallå, det som jag har kommit framtill är att, ( har brännt mycket i 200 liter plastfat ) om man kör runt 50 grader så få man ut runt 40-45%, om man kör runt 75-80 grader så få man ut 60+ %, Den ända nackdelen är vel att spriten blir inte lika "fin" vid höga temperaturer i en plastbrännare. i allfall vad jag kommit framtill. Så jag skulle rekomendera dig att köpa en doppvärmare med inbyggtermostat är är länken

http://allt-fraktfritt.com/hembryggning ... k-769.html

Lycka till och ge inte upp då kommer märka att det går bättre å bättre för varje gång du bränner!
Och mäsken har en jävligt stor avgörande skillnad, om mäsken är i bra kondition så få du ut mycket brännvin på 25 liter som är runt 40 procent, har lyckats själv med 8-9 liter på en bränning
Torfmannen
Färsk jäst
Inlägg: 18
Blev medlem: lör apr 06, 2013 10:19

Re: Svag sprit med Plastbrännare, 32%

Inlägg av Torfmannen »

Halloj!
Kör du med isolerad innerhink?
Har nu kört totalt 6 laddningar med en jäshink som ytterhölje och med falskbotten samt isolerad innerhink (dubbla lock med liggunderlag emellan samt liggunderlag på innerhinken). Mina hinkar står på en betongplatta utomhus (temp runt -3 till 0).
Värme i hinken på ca 52 grader och med en mäsk på runt 17,5%.
Utbytet från mina körningar ligger på runt 2,5L 50% på ca tre dagar (ifrån 3L@40% till 2,4L@51%), tror skillnaden mellan yttertemperatur och innertemperatur är rätt avgörande för ett bra utbyte...
Hunnern
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: tis dec 11, 2012 9:51
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Svag sprit med Plastbrännare, 32%

Inlägg av Hunnern »

Kör oisolerat, ekipaget står i ett rum som håller runt 18 grader. Min tanke är att börja enkelt, se vad som händer och utveckla från detta. Kanske skulle jag pröva att köra ute i vårt ouppvärmda garage...
A hypnotist
A fancy talker
Ruben Remus
Ain't no doctor
Torfmannen
Färsk jäst
Inlägg: 18
Blev medlem: lör apr 06, 2013 10:19

Re: Svag sprit med Plastbrännare, 32%

Inlägg av Torfmannen »

Tror det kan göra en rätt stor skillnad... lite liggunderlag på innerhinken och något som kan isolera locket... så är du nog på rätt väg :-)
Hunnern
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: tis dec 11, 2012 9:51
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Svag sprit med Plastbrännare, 32%

Inlägg av Hunnern »

Hur isolerar du innerhinken? Löser inte alkoholen upp ett liggunderlägg?
A hypnotist
A fancy talker
Ruben Remus
Ain't no doctor
Torfmannen
Färsk jäst
Inlägg: 18
Blev medlem: lör apr 06, 2013 10:19

Re: Svag sprit med Plastbrännare, 32%

Inlägg av Torfmannen »

Nope, köpte ett billigt liggunderlag på Jula (49:-?) som funkade bra... tror det var 8mm tjockt.
Efter 4 kondenseringar per hink syns inga förändringar alls på det. Har ett varv runt hinken och ett lager mellan locken.
Framför allt locket har alkoholkontakt hela tiden, så om det inte hade tålt ångorna så hade det märkts.

Tror det var: http://www.jula.se/liggunderlag-2-m-771063
Skriv svar

Återgå till "Plastbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster