Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Grundläggande utrustning och teknik.
böregård
Turbojäsare
Inlägg: 36
Blev medlem: lör dec 01, 2012 6:10
Ort: Göteborg

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av böregård »

Hej. Ja behöver lite guidning. Har en APA på jäsning som stått en vecka nu, jäsningen började efter lite mindre än ett dygn efter pitchen och sluta efter ca 4-5 dagar så det känns väl normalt?
Jag har torrhumlat ölen och funderar över upptappningen, just nu ligger humlen och flyter på ytan tillsammans med en hel del död jäst, om jag skulle tappa upp nu skulle det troligtvis följa med massa skit, ska jag öppna hinken, fiska upp humlen med en slev, sätta på locket några dagar och låta det sedimentera? Eller hur gör jag?
Banani
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: lör mar 23, 2013 10:26

vilse

Inlägg av Banani »

Tjenixen
Splitterny här, dock varit och tjyvläst ett tag.

Har lite småbekymmer
Införskaffat mig en 30L kastrull med silplåt och allt annat som behövs men vet inte riktigt vilka mängder jag ska ha till allt vatten,humle,malt.
Förstår teknikerna hur man gör, men inte mängder.
Laddat ner beersmith men får inte till den.

Jag har iaf 20kg pilsnermalt 6rw, 200g hallertau mittelfruh, 300g saaz
3 påsar saflager w 34/70

Nån som kan hjälpa till med ungefärliga mått på allt för att kickstarta mig sen får jag ta itu med dessa program till nästa bryggning.
Målet är en 5% lager.
gotta
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: mån jan 16, 2012 20:33
Ort: Hallsberg

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av gotta »

Jag skulle låta humlen ligga kvar och tappa om hela brygden om till nytt desinficerat jäskärl. Utan bottensats och humle samt undvika ev flytande rester.
Sedan låta jäsa i 1 vecka till.
Senast redigerad av gotta, redigerad totalt 2 gånger.
Gotta have a beer
gotta
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: mån jan 16, 2012 20:33
Ort: Hallsberg

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av gotta »

Oj Banani, vad du har dragit på.

enklast att hjälpa dig är att du läser någon av följande länkar.
http://www.humle.se/ gå sedan på Ölbryggning och sedan recept

eller http://maltmagnus.se/hur_man_brygger


ett recept från beertools.com
http://www.beertools.com/library/recipe.php?view=12046
Gotta have a beer
Användarvisningsbild
jim [skutte]
Bryggare
Inlägg: 147
Blev medlem: sön jul 15, 2012 10:52

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av jim [skutte] »

Malt: 1kg malt/ 5 liter slutlig vört för ungefär 5% öl grovt räknat innan du har din effektivitet.
mao för 25 liters sats (30 liter preboil) 5kg malt.

Vatten:
mäskning: 2-3*(kg malt)+ deadspace i mäsk/lakkärlet.

typ
2.5*5(malten) + 2 liter deadspace = 14.5l mäskvatten

Lakvatten: (Önskad Preboil) - mäskvatten + (kg malt) = lakvatten

ex. 30 -14.5 + 5 = 19.5 l lakvatten.
Dock bra att ta i lite grann här ifall man inte lyckas tömma ut allt.

Humle: Bäst att räkna ut i beersmith.
Jag gillar att köra ungefär ½ av IBU i bittergivan och resten på sena givor oavsett typ när jag brygger första gången. Tipps är att gå in i recept databasen på SHBF och kolla på ett recept där och sedan ändra lite efter det du har hemma och vill ha i.
Öl byggde denna kropp, men jag bryggde ölet!
GunnarGren
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: lör mar 23, 2013 20:26

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av GunnarGren »

Hittar inget svar på min fråga, eller så är jag värdelös på att söka. Men i alla fall...

Köpte en tappkran till jäshinken för att förenkla vid mätningar och tappning men jag hade just då ingen tanke på att det kanske blir risk för infektion eller dyl. i tappkranen (med tanke på mätningar under jäsning och innan tappning).

Läste någonstans att någon förslog en dusch med star san (ingen sköljning) i tappkranen innan tappning men behövs det? Kanske räcker med en lagom het vattendusch efter varje mätning istället.
vafan
Brygguru
Inlägg: 1283
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av vafan »

GunnarGren skrev:
Läste någonstans att någon förslog en dusch med star san (ingen sköljning) i tappkranen innan tappning men behövs det? Kanske räcker med en lagom het vattendusch efter varje mätning istället.
Star San alla dagar i veckan. Det är drygt du behöver bara 1 msk per 10 liter.

Blandningen är effektiv och kan återanvändas så länge pH är under 3,5. Om den har börjat bli grumlig är den inte effektiv längre. Den kan då utan risk hällas i avloppet. När den späs ut återstår inga miljöskadliga ämnen.

Ett tips är att ha en sprayflaska med utspädd Star San till hands för att enkelt kunna desinfektera olika mindre detaljer. Om man använder destillerat vatten håller sig blandningen effektiv under mycket lång tid.

Star San är helt luktfritt, korroderar inte rostfritt stål och lämnar inte några fläckar på din utrustning eller kläder.
BIAB+NoChill Nuff Said!
GunnarGren
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: lör mar 23, 2013 20:26

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av GunnarGren »

Misstänkte nästan det, synd att man inte har lite Star San hemma. Men jag blev lite konfunderad över vad Humlegården skriver om Star San:

"...men redan efter 30 sekunder är praktiskt taget alla mikroorganismer oskadliggjorda. (OBS att ytorna måste vara rengjorda från början, t ex med PBW.)".

Är det bara när det inte är riktigt skitigt/igenkläggat som det räcker med Star San?
Användarvisningsbild
jim [skutte]
Bryggare
Inlägg: 147
Blev medlem: sön jul 15, 2012 10:52

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av jim [skutte] »

Ja, är det smuts eller intorkad vört så måste det rengöras först. har du precis tappat öl/vört är det bara att spraya bort.
Öl byggde denna kropp, men jag bryggde ölet!
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: fre mar 22, 2013 14:40
Ort: Gävle/Nailsworth
Kontakt:

Första bryggning

Inlägg av Grindcrusher »

Hallå! Skönt med en rookie-tråd, så slipper man skämmas över alla idiotfrågor.

Jag och en polare har också äntligen(!) klivit över tröskeln och börjat brygga öl.
Började som så många andra med en coopers för att skaffa oss en uppfattning om processen, så att det vi nu läser om bryggning på nätet och i böcker genast känns mer gripbart.

Fick rätt luddiga instruktioner av gubben vi handlade av, och detta verkar vara en tradition vad gäller färdiga satser. Han glömde också skicka med hävert och hydrometer.

Här är vi nu :

Kört en sats Coopers English Bitter med 1kg Coopers brewing sugar och jästen som följde med. 22L totalt nu upptappat i fermenteringsdunk med jäspropp på. Började jäsningen i 25grader (vilket jag senare läst är för högt, stod 24-28 grader i pappret vi fick). Stått i rumstemperatur sedan dess.

Vi gjorde detta i torsdags och det började puttra fint på fredagen. Hela helgen har det puttrat fint, idag är första dagen jag märker att det puttrar mindre.

Enligt pappret vi har ska vi tappa upp för efterjäsning på flaska efter 4-6 dagar, det är alltså tisdag/onsdag. Både jag och min polare jobbar heltokigt den här veckan - här kommer några frågor inför nästa steg :

1. Vad händer om vi väntar för länge med att tappa upp på flaska? (Vi hade hoppats kunna göra det på fredag då vi båda är lediga)

2. Kan jag / Behöver jag mäta om fermenteringen är klar eller inte?
Användarvisningsbild
Brandis
Bryggmästare
Inlägg: 380
Blev medlem: mån apr 16, 2012 12:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Första bryggning

Inlägg av Brandis »

Grindcrusher skrev: 1. Vad händer om vi väntar för länge med att tappa upp på flaska? (Vi hade hoppats kunna göra det på fredag då vi båda är lediga)
2. Kan jag / Behöver jag mäta om fermenteringen är klar eller inte?
1: Blir bara bättre om ni väntar till nästa helg.
Instruktionerna kan ni glömma i princip. Låt det stå 14 dagar innan ni tappar på flaska, därefter 1-2 veckor kolsyrejäsning och har ni efter det möjlighet att ställa flaskorna i en matkällare eller något, så skadar inte det.

2: Väntar ni 2 veckor från bryggdagen så behöver ni inte mäta.
Mest intressant i det läget är att se vilket FG ni har så ni kan räkna ut alkoholhalten (vilket kräver att ni har mätt OG innan jästen hälldes i)
Ni kan också se hur jästen arbetat givetvis vilket ger er en uppfattning om kvaliteten på jästen ni haft, har ni ett högt värde kan det vara värt vänta 1 vecka till kanske
Jäser: 2 x APA
Lagras: Mexican RIS, Barley Wine, Glögg 2012, 2013 & 2014
Dricks: Czech Pivovar, Bel-Iti APA
vafan
Brygguru
Inlägg: 1283
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: Första bryggning

Inlägg av vafan »

Grindcrusher skrev:Hallå! Skönt med en rookie-tråd, så slipper man skämmas över alla idiotfrågor.

Kört en sats Coopers English Bitter med 1kg Coopers brewing sugar och jästen som följde med.
2 av 3 rookiefel redan här. ;)

Läs de klistrade trådarna här: http://www.bryggforum.nu/viewforum.php?f=2
BIAB+NoChill Nuff Said!
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: fre mar 22, 2013 14:40
Ort: Gävle/Nailsworth
Kontakt:

Re: Första bryggning

Inlägg av Grindcrusher »

vafan skrev:
Grindcrusher skrev:Hallå! Skönt med en rookie-tråd, så slipper man skämmas över alla idiotfrågor.

Kört en sats Coopers English Bitter med 1kg Coopers brewing sugar och jästen som följde med.
2 av 3 rookiefel redan här. ;)

Läs de klistrade trådarna här: http://www.bryggforum.nu/viewforum.php?f=2
Hehe, har förstått det i efterhand. Vi tog vad försäljaren plockade ihop men han verkade inte vara någon entusiast direkt. Det viktigaste med att göra den här första satsen var ändå att få igång projektet. Efter att tunnan började jäsa har man så klart läst på som en idiot...


Liten följdfråga på det ovan; även om den slutar puttra så kan vi alltså lämna den i upp till 14 dagar från bryggning?
Användarvisningsbild
jim [skutte]
Bryggare
Inlägg: 147
Blev medlem: sön jul 15, 2012 10:52

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av jim [skutte] »

Ja :D t.o.m med fördel.
Öl byggde denna kropp, men jag bryggde ölet!
vafan
Brygguru
Inlägg: 1283
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: Första bryggning

Inlägg av vafan »

Grindcrusher skrev: Liten följdfråga på det ovan; även om den slutar puttra så kan vi alltså lämna den i upp till 14 dagar från bryggning?
Inga problem, vet inte antal max veckor men det är inga problem att jäsa i tre veckor. Gå bara inte och öppna locket hela tiden.

Ölet kommer säkert inte smaka bra, så tappa inte motivationen. Ta nästa steg till helmaltsbryggning (BIAB) och ni kommer märka av en stor skillnad.

Välkommen till ölträsket.
BIAB+NoChill Nuff Said!
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster