Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kylningstemp

Världens enklaste brännare.
Användarvisningsbild
Dr.Alkohol
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: ons okt 10, 2012 17:51
Ort: landskrona

Kylningstemp

Inlägg av Dr.Alkohol »

Hallå där alla glada hemkokare!

Har lite funderingar angående plastbrännarens effektiva temperaturer!

La ner plastis "karriären" för ett tag sen men nu vill jag gärna köra igång igen eftersom spindelnätet blir allt tjockare i plånboken!

Kör ju efter Pdf ritningen altså orginalet. Den lägsta tempen jag har här i villan är 5 grader och det är ju nere i mitt förråd. Vågar inte ställa ut den då jag bor i ett ganska tätbebyggt område men hur som helst är 5 grader en effektiv temp eller är det så att man ska införskaffa sig några isklampar och lägga på locket och även att isolera innerhinken? Vill ju ha sig några liter inför kommande helger då både jag och min sambo föredrar att dricka brännvin mer än en dag per helg!

Kanske ska säga det att förut fick jag väl ut mellan 0.3-0.5 dl per dygn det räckte ju fint åt mig då men nu när man blivit fler i huset räcker det inte till då båda kan vara lite törstig! Hehe :evilgrin39:

Med det sagt vill jag önska er alla en trevlig afton i väntan på svar!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Kylningstemp

Inlägg av latmasken »

Kylklampar på locket räcker inte långt. Finns en tråd där nån har räknat ut hur mycket is som skulle gå åt för att kyla en körning.
Användarvisningsbild
Dr.Alkohol
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: ons okt 10, 2012 17:51
Ort: landskrona

Re: Kylningstemp

Inlägg av Dr.Alkohol »

latmasken skrev:Kylklampar på locket räcker inte långt. Finns en tråd där nån har räknat ut hur mycket is som skulle gå åt för att kyla en körning.
Det var som fan, aja får klura lite nu under helgen och se om man har något här hemma man kan snickra ihop någon form av kylare med!
Användarvisningsbild
jimbo160
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: tis nov 08, 2011 21:32

Re: Kylningstemp

Inlägg av jimbo160 »

Ett enkelt tips som märks är en liten fläkt typ 99:- på rusta el dylikt funkar bra! speciellt om du har plastisen i ett kallt förråd så blir det en jävla skillnad.
Användarvisningsbild
raoul-duke
Föredetta moderator
Inlägg: 258
Blev medlem: mån mar 21, 2011 1:57
Ort: Homp

Re: Kylningstemp

Inlägg av raoul-duke »

5 grader ska nog fungera utmärkt. Om du vill ha "hängslen och svångrem" kan du ju köpa en fläkt. Men jag tror inte du behöver oroa dig.
Försök hålla dig runt 45-50 i innerhinken för bästa kvalité. Sen kan det vara bra att använda Turbo Pure när ju jäser mäsken.
Om du gillar att experimentera kan du ju läsa min tråd om hur man med hjälp av olika tekniker kan förbättra produkten i en plastis.

http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=17657

Mvh - Raoul
Det var en kvinna som fick mig att börja dricka - och jag har inte ens haft vett att tacka henne ordentligt.
Användarvisningsbild
Dr.Alkohol
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: ons okt 10, 2012 17:51
Ort: landskrona

Re: Kylningstemp

Inlägg av Dr.Alkohol »

Hallå där igen!

Jag får börja med att be om ursäkt att jag inte kunnat svara har varit och jobbat i Norge och där hade jag ingen tillgång till internet, eller jo klart jag hade men ville att plånboken skulle ha kvar samma bredd när jag var tillbaka i Sverige!

Men hur som helst innan jag åkte och jobbade hann jag med mig att isolera innerhinken och rikta en fläkt mot locket och ifall jag inte minns helt tokigt pressade jag nog ut mellan 0.7-0.9 liter per dygn, vilket jag tyckte var riktigt bra resultat gentemot mitt förra! Eller vad tycker ni ?

/ Dr.Alkohol
Användarvisningsbild
Dr.Alkohol
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: ons okt 10, 2012 17:51
Ort: landskrona

Re: Kylningstemp

Inlägg av Dr.Alkohol »

raoul-duke skrev:5 grader ska nog fungera utmärkt. Om du vill ha "hängslen och svångrem" kan du ju köpa en fläkt. Men jag tror inte du behöver oroa dig.
Försök hålla dig runt 45-50 i innerhinken för bästa kvalité. Sen kan det vara bra att använda Turbo Pure när ju jäser mäsken.
Om du gillar att experimentera kan du ju läsa min tråd om hur man med hjälp av olika tekniker kan förbättra produkten i en plastis.

http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=17657

Mvh - Raoul
Ja det kan bli mitt nya projekt att modifiera om innerhinken så som du skrivit i din tråd! Tack för kloka ord!
/ Dr.Alkohol
Användarvisningsbild
Dr.Alkohol
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: ons okt 10, 2012 17:51
Ort: landskrona

Re: Kylningstemp

Inlägg av Dr.Alkohol »

jimbo160 skrev:Ett enkelt tips som märks är en liten fläkt typ 99:- på rusta el dylikt funkar bra! speciellt om du har plastisen i ett kallt förråd så blir det en jävla skillnad.
Ja men verkligen, jag hade faktiskt inte alls så stora förhoppningar på fläkten men visst måste den gjort skillnad eftersom det gick snabbare, sen att jag isolerade innerhinken var också ett stort plus i kanten!

/Dr.Alkohol
Skriv svar

Återgå till "Plastbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster