Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

foa på kolonn på gång

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
Dr Jönsson
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: mån jan 14, 2013 22:41
Ort: Skåne

foa på kolonn på gång

Inlägg av Dr Jönsson »

Hej,
Har följt forumet några år och har sedan länge ett bygge på g.. Det har skullat bli många olika konstruktioner av den baljan. Men nu har en foa blivit mitthjärtasidol.. en fetfoa..
Svetsade in fästet för elpatronen i helgen, hoppas min byggiver håller i sig så den blir färdig.
Legitimerad sjusovare
Dr Jönsson
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: mån jan 14, 2013 22:41
Ort: Skåne

Re: foa på kolonn på gång

Inlägg av Dr Jönsson »

Har idag kommit över en liten värmeväxlare som jag tänkt ha som produktkylare till min foa. En suggasväxlare som en generös kyltekniker sponsrat med:-) insida där jag ska leda produkten rär full med veckad koppar för att öka värme överföringen. Ska se om det går att ta bild. Om jag fattat rätt så har koppar en positiv inverkan på spriten, rätt eller fel?
Helst skulle jag vilja bygga resten av foan i RF. Men har bara dimensionerna 25, 38, 51 mm att tillgå, misstänker att dimensionerna avviker för mkt från ritningen en del av er andra byggt efter..
Testar jag och det inte funkar så kanske det blir hyllvärmare av det hela :/ så kanske säkrare att satsa på koppar dimensionerna?
Legitimerad sjusovare
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: foa på kolonn på gång

Inlägg av latmasken »

Dr Jönsson skrev:Men nu har en foa blivit mitthjärtasidol..
Får man fråga varför?

En foa är svårare att bygga än en vanlig refluxkylare, ska du ändå ha en kolonn så försvinner en stor del av foans "finess".

Fördelen med foan är ju att den är snabb, ren sprit ger den ju inte eftersom den (såvitt jag förstått) togs fram för att tillverka fordonsbränsle.

En VM/LM är enklare att bygga och ger renare sprit. En LM kan dessutom användas till destillat med smak om jag inte minns fel.

Tycker du att foan ser snygg ut kan du ju bygga en och ha som prydnad:)
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: foa på kolonn på gång

Inlägg av jokkman »

Dr Jönsson skrev:Har idag kommit över en liten värmeväxlare som jag tänkt ha som produktkylare till min foa. En suggasväxlare som en generös kyltekniker sponsrat med:-) insida där jag ska leda produkten rär full med veckad koppar för att öka värme överföringen. Ska se om det går att ta bild. Om jag fattat rätt så har koppar en positiv inverkan på spriten, rätt eller fel?
Helst skulle jag vilja bygga resten av foan i RF. Men har bara dimensionerna 25, 38, 51 mm att tillgå, misstänker att dimensionerna avviker för mycket från ritningen en del av er andra byggt efter..
Testar jag och det inte funkar så kanske det blir hyllvärmare av det hela :/ så kanske säkrare att satsa på koppar dimensionerna?
Kör på koppar, det fungerar utmärkt
Bygg även en kolonn till Fet-FOA'n, rek 1m. Du behöver ingen centreringsring i kolonnen.

Fet-Foa med kolonn kan man köra snabbt (om man vill) och få riktigt bra kvalité på produkten, den är enkel att köra i den meningen att det finns inga termometrar, rattar osv att hålla koll på, endast kylvattnen.
Dessutom tar en fet-foa med kolonn extremt lite vatten.

Det skadar aldrig att sätta en lite större produktkylare, du kan med en större produktkylare ändå få kall produkt med litet vattenflöde. Glöm inte bara en ventil på "utgående kylvatten" för att lättare kunna ställa in den

Lycka till
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: foa på kolonn på gång

Inlägg av aqua vitae »

jokkman skrev:Du behöver ingen centreringsring i kolonnen.

Fet-Foa med kolonn kan man köra snabbt (om man vill) och få riktigt bra kvalité på produkten, den är enkel att köra i den meningen att det finns inga termometrar, rattar osv att hålla koll på, endast kylvattnen.
Dessutom tar en fet-foa med kolonn extremt lite vatten.
Du får ursäkta men det där var riktigt dåliga råd.
En FOA är bara en onödigt krånglig CM, det finns liksom ingenting magiskt som händer i en FOA, den tar bara ut en del av ångan som produkt och skickar en del tillbaka till kolonnen som reflux.
All separering sker i kolonnen, precis som i en kolonnbrännare. Centreringsringar gör kolonnen effektivare.

Bra kvalité kan det aldrig kallas när det behövs kolning.

Det finns ingen anledning att bygga en FOA istället för en modern kolonnbrännare, förutom utseende.

Här är några trådar där FOA vs Kolonnbrännare diskuteras:
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=16642
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=16650
stillton skrev:ogillar man av nån anledning roland cedermark, och ändå vill vara lite klämmig, så kan foan vara ett utmärkt alternativ.
rkr skrev:FOA has only ornimetary value - it has nothing to do with neutral spirits. You might just as well put a garden gnome on top of your column :lol:
[/quote]
Dr Jönsson
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: mån jan 14, 2013 22:41
Ort: Skåne

Re: foa på kolonn på gång

Inlägg av Dr Jönsson »

Tack för svar:-)
Jag är införstådd med foans kanske oförtjänt dåliga rykte. Läste på forumet att ''lillis'' lyckats få nästan FÖR bra resultat med sin foa. Vilket för min del gör det ännu intressantare att bygga en.
MEN bara för att jag värker fram en Foa så utesluter inte det att jag bygger en cm, vm eller lm och allt vad det heter.. Mitt lilla lager har nog delar så det räcker till..
Att jag bygger en Foa är mest för skojskull. Jag dricker så lite så skulle det gå åt pipan så får jag bara vänta lite längre på snapset.
Tålamod grabbar;)
Legitimerad sjusovare
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: foa på kolonn på gång

Inlägg av aqua vitae »

Det är inga dåliga rykten, det är helt enkelt en sämre konstruktion för neutral sprit än en vanlig kolonnbrännare.

Anledningen till att Lillis fick ren sprit var att han hade en kolonn under FOAn, men själva FOA delen är i det fallet bara en onödigt krångligt designad CM.

Men den är ju fin så kan ju ha den som hyllvärmare om inte annat :wink:
Dr Jönsson
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: mån jan 14, 2013 22:41
Ort: Skåne

Re: foa på kolonn på gång

Inlägg av Dr Jönsson »

Jobbar dagligen med RF inom livsmedelsproduktion. Vet med mig att ska jag bygga en cm som tydligen är en otrolig maskin så kommer den ta mig längre tid att bygga, måste poleras och betas mm innan jag är nöjd. Foan bockar man runt knät och värmer ihop med gassvetsen. Och som överskriften säger så ska jag använda kolonn. Har på kokpottan en mejerikoppling och kan montera dit vad jag vill framöver. Koppar foan stryker jag bara med lite ketchup så blir den blank och fin.Detta är bara tänkt som ett snabbt bygge för att se om jag är seriost intresserad. Blir jag det kan jag bygga en finare maskin.
Legitimerad sjusovare
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: foa på kolonn på gång

Inlägg av Andy »

Släng gärna upp någon bild när du är klar!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: foa på kolonn på gång

Inlägg av latmasken »

Dr Jönsson skrev:Vet med mig att ska jag bygga en cm som tydligen är en otrolig maskin så kommer den ta mig längre tid att bygga, måste poleras och betas mm innan jag är nöjd. Foan bockar man runt knät och värmer ihop med gassvetsen.
Du menar att du inte kommer behöva beta och polera FOAn? Den som kommer vara gjord av kopparrör och missfärgad av allt lödande?

En CM är ju för tusan bara ett rakt rör med en refluxkylare i toppen, hur kan den ta längre tid att bygga än en FOA som måste lödas ihop?

Du ska ju dessutom ha en kolonn till din FOA säger du, den kolonnen ÄR ju en CM redan i princip?


Jag har inget personligt mot FOAn, men har svårt för irrationella argument...
Dr Jönsson
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: mån jan 14, 2013 22:41
Ort: Skåne

Re: foa på kolonn på gång

Inlägg av Dr Jönsson »

Hur står det till med läsförståelsen min vän?! Ketchup+koppar lika med rent! Klingar det några klockor nu? Kan du erinra dig att du läst ''ketchup'' mer än en gång?
Legitimerad sjusovare
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: foa på kolonn på gång

Inlägg av aqua vitae »

Jag tror det är ganska bra med latmaskens läsförståelse, han läste t.ex. att du enligt egen utsago måste polera och beta en kolonnbrännare, medans med en FOA räcker det med ketchup.

Är av samma åsikt som latmasken när det gäller irrationella argument.
Senast redigerad av aqua vitae, redigerad totalt 1 gång.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: foa på kolonn på gång

Inlägg av latmasken »

För att illustrera med en bild, hur kan den vänstra vara enklare att bygga än den högra?
2py6xl2.jpg
2py6xl2.jpg (8.04 KiB) Visad 610 gånger
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: foa på kolonn på gång

Inlägg av stillton »

Jag tror att DR Jönsson kanske helt enkelt fått för sig att en CM måste byggas i RF. men det går alltså utmärkt att bygga CM, VM och LM i koppar också.

om du inte vill bygga med kylspiral eller genomgående kylning, så kan du bygga en enkel NTH LM. http://www.artisan-distiller.com/phpBB3 ... f=3&t=2239

Den är dessutom enklare att styra än CM och FOA-kolonn.
Dr Jönsson
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: mån jan 14, 2013 22:41
Ort: Skåne

Re: foa på kolonn på gång

Inlägg av Dr Jönsson »

Söker varken enkelhet eller smäckerhet inte bra sprit heller, i era ögon sett. Jobbar med rf dagligen och vill testa koppar bl.a.
Jag vill inte ha ngt tråkigt rakt rör men majoriteten av er verkar inte ge utrymme för egna beslut. OCH om foa trådan ger er sån klåda, varför bryr ni er ens om att läsa och besvara tråden?
Legitimerad sjusovare
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst