Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Bygga till Kolonn på original FOA

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
Användarvisningsbild
TorstenStenmark
Föredetta moderator
Inlägg: 1021
Blev medlem: ons feb 10, 2010 16:47

Bygga till Kolonn på original FOA

Inlägg av TorstenStenmark »

Det ser ut som att kärlet är av aluminium.

Du kan löda dit en plåtbit av rostfritt eller koppar och nita fast med blindnitar av rostfritt eller bulta fast med bultar av rostfritt.

Eller löda dit med alutite el.dyl., men då behövs det en häftig gasolbrännare eller gassvets, för aluminium leder bort värmen så förbannat bra.
"Livet är för kort för att dricka dåligt öl."
speyside83
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: sön mar 06, 2011 9:48

Bygga till Kolonn på original FOA

Inlägg av speyside83 »

blev för struligt med tenn vs alu eller nita fast andra plattor istället, så konade av kolonnen i botten så att den "fastnade" i hålet i kokkärlet, tätade med några tjocka lager silicon, och sen för att hålla fast skiten på plats så blev de ett lager kemisk metall (vet att det inte är det bästa kanske, men därför tätade jag ordentligt med silicon så att ingenting av den kemiska metallen kan komma i kontakt med mäsken eller produkten.

blev en snabb och enkel lösning på mitt problem :)
speyside83
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: sön mar 06, 2011 9:48

Bygga till Kolonn på original FOA

Inlägg av speyside83 »

sådär, bygget helt klart, blir att testköra om några veckor :)
qzet5u.jpg
The Coach
Finjäsare
Inlägg: 83
Blev medlem: ons mar 23, 2011 14:14

Bygga till Kolonn på original FOA

Inlägg av The Coach »

Spännande!

Jag har själv fixat en foa nyligen och ska mecka ihop en kolonn. Ska bli spännande och höra hur goa dina droppar blir :D
speyside83
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: sön mar 06, 2011 9:48

Bygga till Kolonn på original FOA

Inlägg av speyside83 »

The Coach skrev:Spännande!

Jag har själv fixat en foa nyligen och ska mecka ihop en kolonn. Ska bli spännande och höra hur goa dina droppar blir :D
dom blir nog bra! hade en mindre kolonn innan och fick ut prima sprit som inte ens behövde kolas, dock på 86%, den enda anledningen att jag byggde om kärlet nu med större kolonn är för att kunna få fram 96% (hoppas) och att kunna få fram ännu finare sprit :)
Hoppas ditt bygge går lika bra :)
The Coach
Finjäsare
Inlägg: 83
Blev medlem: ons mar 23, 2011 14:14

Bygga till Kolonn på original FOA

Inlägg av The Coach »

Jag lurar på att ta ett rör som är en meter långt på två tum. Undrar om smalare och längre är bättre?
speyside83
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: sön mar 06, 2011 9:48

Bygga till Kolonn på original FOA

Inlägg av speyside83 »

The Coach skrev:Jag lurar på att ta ett rör som är en meter långt på två tum. Undrar om smalare och längre är bättre?
ptja.. logiskt sätt så är ju ett smalare rör kanske bättre då du inte har lika mkt yta i bredd som ångan kan smita undan på... jag har alltid hört 35 mm som idealiskt :) själv kör jag ju 38mm * 1300 mm
The Coach
Finjäsare
Inlägg: 83
Blev medlem: ons mar 23, 2011 14:14

Bygga till Kolonn på original FOA

Inlägg av The Coach »

Okej, jag trodde det bara var "ytan" som var viktig vid separation men höjden kanske spelar stor roll då? Jag avvaktar med spänning till du är klar. 8)
speyside83
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: sön mar 06, 2011 9:48

Bygga till Kolonn på original FOA

Inlägg av speyside83 »

The Coach skrev:Okej, jag trodde det bara var "ytan" som var viktig vid separation men höjden kanske spelar stor roll då? Jag avvaktar med spänning till du är klar. 8)
nu e jag ingen expert alls när det kommer till konstruktionen, jag har rådfrågat mig fram också och de flesta har sagt 1-1.5 m långt och gärna runt 35mm, men visst kanske en minde diameter och 1.5 rör är kalas det med :) mitt förra va på.. hmm 22mm tror jag och ca 1 meter och visst fan blev spriten bra, jag satte på större kolonn enbart för att jag ville ha bättre reflux och kunna ta ut 96% istället för de 86% jag klarade med förra :)
Användarvisningsbild
Charlie's Nubbe
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: tis dec 25, 2012 18:26
Ort: i Skogen

Re: Bygga till Kolonn på original FOA

Inlägg av Charlie's Nubbe »

speyside83 skrev: nu e jag ingen expert alls när det kommer till konstruktionen, jag har rådfrågat mig fram också och de flesta har sagt 1-1.5 m långt och gärna runt 35mm, men visst kanske en minde diameter och 1.5 rör är kalas det med :) mitt förra va på.. hmm 22mm tror jag och ca 1 meter och visst fan blev spriten bra, jag satte på större kolonn enbart för att jag ville ha bättre reflux och kunna ta ut 96% istället för de 86% jag klarade med förra :)

Hur blev slutresultatet med det nya kolonröret? Fick du ut 96 Oktan?
Man ska inte bita hästen i mulen innan kon ligger död på isen!
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst