Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hur vet man om mäsken har oxiderat?

Allt om hur du jäser din mäsk på bästa sätt.
Sea_Bass
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: sön aug 19, 2012 22:47

Hur vet man om mäsken har oxiderat?

Inlägg av Sea_Bass »

Jag är helt nybörjare på området hembränning. Satte en sats för snart tre veckor sedan(blir tre veckor imorgon) och den har jäst ut fint och klarnat bra oxå. Jag var väl lite optimistisk att jag skulle hinna bygga färdigt apparaten innan mäsken blev klar men så blev det inte. Den blir färdig nu i helgen. Slog mig att jag kanske i alla fall borde tappa om nu så inte skiten oxiderar för mig. Frågan är då, hur vet man om mäsken har eller inte har oxiderat?
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: Hur vet man om mäsken har oxiderat?

Inlägg av stillton »

du behöver inte oroa dig. mäsken håller minst ett år (och antagligen flera år) i plasthink om du inte får in bakterier.

du ser om det börjar mögla, andra infektioner gör att smak och lukt blir förjävlig.
Sea_Bass
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: sön aug 19, 2012 22:47

Re: Hur vet man om mäsken har oxiderat?

Inlägg av Sea_Bass »

Tack för snabbt svar! Grejen var den att jag satte nämligen 3 st satser mäsk :roll: och tyckte att lukten skiljde mellan första och andra satsen när jag tappade om. Blev lite rädd då jag låtit det stå med bottensatsen kvar. Men den luktar ju inte illa och den är klar och fin :D
Skriv svar

Återgå till "Mäskjäsning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst