Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Porsbrännvin - Klassisk Svensk Nubbe

Hemkryddning, likörer, köpesessenser och allmänna drinktips.
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Porsbrännvin - Klassisk Svensk Nubbe

Inlägg av Odqvist »

Hej Bröder och Systrar! :)

Nu är det så att Odqvist har varit i Tyskland och köpt "lite fin Vodka" och fick en idé.

Plockade två buketter Pors i somras och hängde i taket hemma (rekommenderas, mycket fin doft). Porsbrännvin är en klassisk nubbe jag älskar och jag tror många är med mig på det. Dock är det tråkit då den i stort sett bara går få tag på i "snapslådorna" och är numera sällsynt i 40 cl eller 70 cl på Bolaget.

Så, jag tänkte göra eget Porsbrännvin, men har inte en susning om hur. Att jag ska hälla spriten på krydda i flaska är jag bekant med, men dosering och tid vet jag inte.

Har någon en hum om var jag kan hitta en recept (erkänner, har inte sökt särskilt mycket) eller har någon gjort samma brännvin själv?

Tack för er hjälp! :)
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Användarvisningsbild
jeja2000
Turbojäsare
Inlägg: 40
Blev medlem: lör jan 06, 2007 1:00

Porsbrännvin - Klassisk Svensk Nubbe

Inlägg av jeja2000 »

http://receptfavoriter.se/recept/porssnaps.html första resultatet i google :D

Ingredienser till Porssnaps:
1 flaska porssnaps1 flaska renat brännvin (70 cl)
1 rejäl kvist pors
Så här lagar du Porssnaps:

Välj ut en fin porskvist. Skölj av porskvisten. Trockla ner den i snapsflaskan. Se till så att porskvisten ligger så att du når att ta upp den med en pincett. Porssnapsen får smak redan efter ett dygn.
Ta bort porskvisten efter några dagar.
Tips - har porssnapsen blivit för stark kan du använda den som essens och spä med okryddat brännvin.

Källa :http://receptfavoriter.se/recept/porssnaps.html
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Porsbrännvin - Klassisk Svensk Nubbe

Inlägg av Odqvist »

Tack för det! :)

Tänkte mer om någon gjort eller vet "hur nära" man kommer Systemets Porsbrännvin i smak och doft.
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Användarvisningsbild
aftonande
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: fre maj 18, 2007 2:00

Porsbrännvin - Klassisk Svensk Nubbe

Inlägg av aftonande »

Det blir inte så nära Systemporsens smak - den hemgjorda smakar mycket godare. Den liknar mer det danska porsbrännvinet, om man skall jämföra med någon man köper.
Graas
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tor aug 02, 2012 15:35
Ort: Skåne

Re: Porsbrännvin - Klassisk Svensk Nubbe

Inlägg av Graas »

Min pors de lux, plocka de översta bladen på skottet, alltså årets tillväxt, i juli -augusti, direkt i en vodkaflaska. Årsbladen ger en mildare smak utan bitterheten. Får stå en vecka - tio dar, silas ifrån. Till 70 cl tillsätter jag två msk konjak och en tsk råsocker, blir rundare i smaken. Ska helst lagras i ett år. Min pors plockar jag i en vik med brackvatten vid Bottenhavet.
tattoonick
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: lör aug 11, 2012 15:57
Ort: järpås
Kontakt:

Min pors

Inlägg av tattoonick »

Så här gör jag: Jag fyller, ganska löst, en 5-liters dunk med porsblad. fyller upp dunken med 40% sprit och låter de stå i 2-3 dagar. står det för länge blir det beskt. Spriten blir godare med lagring, men den e även god att dricka med en gång. Denna hemmagjorda pors får en mycket fylligare smak än den som man köper på bolaget, jag tycker den smakar väääääldigt blaskigt. Testa att blanda pors och Cola, smakar lite igloo ( jag har inte mött någon som inte gillar detta, så det gåt åt ganska många litrar häe hemma)
Skriv svar

Återgå till "Kryddning, likörer, essenser & drinktips"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster