Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Amylas

Allt om hur du jäser din mäsk på bästa sätt.
Thorack
Turbojäsare
Inlägg: 43
Blev medlem: fre maj 04, 2012 10:15

Amylas

Inlägg av Thorack »

Hejsan har lite funderingar kring hur amylas fungerar.
Vad jag har hittat är:

Amylas bryter ner kolhydrater till socker arter
Amylas finns i bland annat saliv, potatis med fler.
Jobbar på bäst i ca 40gradig celsius.
Samt avtar i högt eller lågt PH värde. (lagom är bäst)

Det jag funderar kring är om det blir förbrukat så att säga, eller kan 10g amylas ta och bryta ner alla kolhydrat i en säg 10kg sats ris?


Har hört historier om att bita i äpplen o spotta ut dem i mäsken och att de skulle fungera för att bryta ner till socker....

Någon som vet?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Amylas

Inlägg av latmasken »

Amylas är såvitt jag vet ett enzym, d.v.s. det fungerar som en katalysator och finns alltså kvar hela tiden om man inte dödar det (i magsäcken dödas det av magsyran har jag för mig).
Thorack
Turbojäsare
Inlägg: 43
Blev medlem: fre maj 04, 2012 10:15

Re: Amylas

Inlägg av Thorack »

Ah okej, då får jag tacka och buga för denna information, har riven potatis i frysen nu så då ska jag ta o starta en mindre sats med min ny-vunna kunskap :)
Användarvisningsbild
savonit
Föredetta moderator
Inlägg: 690
Blev medlem: lör feb 18, 2006 1:00

Re: Amylas

Inlägg av savonit »

Hur gick det då?
Skriv svar

Återgå till "Mäskjäsning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster