Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Enkel stripper av PP-plast och plåt över öppen eld

Potstills, essensbrännare och strippers
Carlkex
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: ons nov 24, 2010 23:36

Enkel stripper av PP-plast och plåt över öppen eld

Inlägg av Carlkex »

Jag vill fatta mig kort i text, hoppas och antar att de två bilderna säger precis tillräckligt. Vill bara klargöra att det mörkare blåa på bilden är vatten, och kylningen består av en stor balja vilken jag med jämna mellanrum fyller på med snö och is. Tunnan i exemplet är ett oljefat i plåt.

Har stulit Saurons bild på hans stripper med liebigkylare som exempel, tack för den och hoppas du inte tar illa upp =)
Ni får också ursäkta bilderna med ansikten, jag blev lite exalterad när jag sökte exempelbilder att klippa in och fann dom där fina, haha.


Då jag inte har tillgång till svets funderade jag på om det skulle gå att göra en simpel (och billig) stripper av vanliga PP-avloppsrör, och i samma veva kände jag att det i så fall var lika bra att göra en ordentligt stor och förhoppningsvis tillverka en årsförbrukning på en förmiddag medan solen fortfarande skiner!
Tål att tilläggas att spriten sedan också ska findestilleras.

Min bild är givetvis inte proportionerlig, utan bara gjord som ett exempel.
Jag har läst mig till att ett PP-avloppsrör klarar 200°C, och jag kommer inte ha några problem att hålla temperaturen i tunnan mellan 80 och 95 grader.


Vad jag undrar är då följande; klarar PP-plast av etanolångor på strax under 100 grader? Här får någon kunnig gärna nypa av idén direkt, så kan jag börja fundera i andra banor så fort som möjligt =)

Samt frågan: om jag använder dubbla tjockleken på rör jämfört med vad Sauron använt till sin liebig (28 respektive 15mm), kan det händelsevis gå dubbelt så fort att strippa en sats mäsk?


Är jag ute och cyklar, att simpliciteten i denna idé helt enkelt är för simpel, eller skulle det fungera? Jag har ingen erfarenhet av mer avancerade byggen än sådana i stil med en vanlig plastbrännare.

Om nu denna idé skulle kunna sättas i verk får gärna någon erfaren och/eller kunnig komma med idéer om proportioner
GEmi6.png
Bild
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Enkel stripper av PP-plast och plåt över öppen eld

Inlägg av latmasken »

Med tjockare rör får du sämre kylning (tvärsnittsarean ökar snabbare än omkretsen). I såna fall ska du ha flera mindre rör parallellt så det kyler runtom alla rören.
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: Enkel stripper av PP-plast och plåt över öppen eld

Inlägg av stillton »

plasten har dålig värmeledningsförmåga. sen känns det inte helt enkelt att få till en mantel till PP- röret där kylvattnet ska gå.

minns inte exakt vad PP tål, men tror det ska fungera om du bara kör den som stripper. du kan däremot inte bygga en kolonn av det och koncentrera spriten ytterligare.

skulle rekommendera att du gör en kylspiral av ett bensinledningsrör (koppar) och stoppar inuti PP-röret istället. http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=16746.

måste du köra bain marie? väldigt enkelt att köra vattenkokarelement annars.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Enkel stripper av PP-plast och plåt över öppen eld

Inlägg av latmasken »

Mantel ska han ju inte ha, han tänkte ju att röret ska gå snett ner genom en balja med vatten bara.
Carlkex
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: ons nov 24, 2010 23:36

Re: Enkel stripper av PP-plast och plåt över öppen eld

Inlägg av Carlkex »

PP-röret är menat att gå enkelt genom kylvattnet, utan hölje.
Det är alltså inte en liebig jag tänkt göra, utan använda mig av samma princip som en konvektor genom vattnet, fast utan flänsen så helt enkelt ett vanligt rör haha.
Frågan var om det skulle räcka, om baljan med vatten och kylningsröret var exempelvis en meter lång, eller om det skulle gå åt längre sträcka. Eller då inte gå alls.

Med sämre värmeledningsförmåga som du säger vore det helt klart bättre med ett kylrör i koppar, men om man förlänger kylningssträckan och delar upp kylningsröret i flera rör som latmasken säger, skulle det inte kunna vara tillräckligt?

Att köra "bain marie" känns som enklaste (och billigaste) sättet då denna strippning är en engångsföreteelse, storkok till storkalas i sommar!
Strippar aldrig innan annars då min nivå av konsumtion inte kräver det.


Men den info jag behövde var om det går göra en stripper av avloppsrör istället för att lägga stora pengar på koppar eller rostfritt stål, så tack för svaret!
Och tack latmasken, ska satsa på minst en delning av röret. Kanske till och med en delning i metall, blir nog inte så farligt dyrt och kan till och med ha något liggandes hemma =)

edit: ja precis latmasken, tack
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Enkel stripper av PP-plast och plåt över öppen eld

Inlägg av aqua vitae »

PP är nog inte så lämpligt till annat än kokkärl, från rikus "How to make simple stills at low costs":
"Column material, I did my first experiments with white polypropylene pipe that I attached with soldering iron to the lid of a fermentation bucket. This didn't work very well. ... After prolonged testing (well over 100 hours of operation) the PP pipe had deformed from the lower part, and provided slight off smell/taste. "

'The lower part' på en kolonn har liknande etanolkoncentration som det kommer vara i rören på den där strippern.

Om du tänker köra med det ändå så håller jag med stillton om både kylningen och element.
Vattenkokarelement är väldigt enkelt och billigt, t.ex. 2 kW för 99 kr på Jula: http://www.jula.se/vattenkokare-1-7-l-2000-w-802309 2 st såna så strippar du i en rasande fart (OBS då bör du ha bra kylning).
Skriv svar

Återgå till "Potstills"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst