Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vad blir resultatet om man kolar whisky eller rom?

Konsten att rena bort finkeloljor med aktivt kol.
Hårdrock
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: tis dec 20, 2011 19:12

Vad blir resultatet om man kolar whisky eller rom?

Inlägg av Hårdrock »

Skum fråga kan tyckas, men jag har två flaskor otroligt dåligt whisky och rom hemma. Köpta i utlandet. Det smakar orenat HB med billig essens och duger varken till grogg eller matlagning. Jag skulle gärna se att det kunde förädlas till rent brännvin istället.

Då finns det som jag ser det två alternativ. Antingen spetsar jag mäsken med detta och destillerar det, eller så blandar jag det i slutprodukten och kör allt genom aktivt kol. Alternativ två känns effektivare i och med att jag har en plastis och ändå inte kan vara säker på att få ut maximalt med etanol ur mäsken. Frågan är bara om whisky/rom-smak helt neutraliseras av kolet? Någon som vet?
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Vad blir resultatet om man kolar whisky eller rom?

Inlägg av aqua vitae »

Du får nog bort det mesta med kol. Jämför med den spriten du får direkt ur plastisen, det blir ju drickbart efter kolning?
En nyfiken fråga, vad är det för märken?
Hårdrock
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: tis dec 20, 2011 19:12

Re: Vad blir resultatet om man kolar whisky eller rom?

Inlägg av Hårdrock »

Inget märke alls så vitt jag kan se. På etiketten (som inte är större än en prislapp) står det bara vad destilleriet heter. Och det är förmodligen någon garagefirma i samma turistort som flaskan köptes. Lokal cypriotisk produktion alltså. Billigare än billigast.

Flaskorna är identiska. Det står bara ROM stämplat på den ena etiketten och WHISKY på den andra. Jag är rätt säker på att det bara är vatten, jäst och socker kört genom en cheap-ass jävla stripper och blandat med fulessens.
Skriv svar

Återgå till "Kolning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster