Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hur mycket plats tar malten?

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Hur mycket plats tar malten?

Inlägg av Odqvist »

vafan skrev: Jag brukar få ut ca 15L på en 25L kittel sist fick jag ut 16L ca 1.7L jox i botten gick till spillo. 82% effektivitet och jag fick lägga till ca 2L vatten för att få ner OG till 48, jag gillar inte öl starkare än MAX 5%. Man lär sig att effektivisera sin utrustning så jag tror att du får brygga några gånger med din utrustning för att få ut maximalt.
15-16 L pre-boil? Då bör det ju vara möjligt att "post-boil diluta" till 20 L till jäsning och ha en OG över 1.040 vid 80% utbyte?
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
vafan
Brygguru
Inlägg: 1282
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Hur mycket plats tar malten?

Inlägg av vafan »

Ingen omöjlighet, det jag gör är att pressar ur påsen ordentligt med handkraft efter 77graders rasten. Sedan ser jag till att precis få ett rullande kok för att minimera avdunstningen och kokar max 60min. Kanske det går att minimera koktiden till 50min alt 45? då borde man få ut mer i slutändan men vad missar man? weinkeller?
BIAB+NoChill Nuff Said!
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Hur mycket plats tar malten?

Inlägg av nils-alf »

Ju kortare tid du kokar desto större risk för DMS, din öl blir att smaka kokt majs. Samma om du kyler under lock.
vafan
Brygguru
Inlägg: 1282
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Hur mycket plats tar malten?

Inlägg av vafan »

Ok har för mig att jag har läst att Pilsner malt bör kokas i 90 min för att minimera DMS Pale ale i 60min där DMS är minimal.
BIAB+NoChill Nuff Said!
Användarvisningsbild
luvas
Föredetta moderator
Inlägg: 718
Blev medlem: tis okt 20, 2009 18:25
Ort: Skåne

Hur mycket plats tar malten?

Inlägg av luvas »

nils-alf skrev:Ju kortare tid du kokar desto större risk för DMS, din öl blir att smaka kokt majs. Samma om du kyler under lock.
Jag brukar kyla under lock utan att ha märkt någon smakskillnad?
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Hur mycket plats tar malten?

Inlägg av nils-alf »

Jag har kylt en gång under lock och märkte direkt skillnad.
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Hur mycket plats tar malten?

Inlägg av nils-alf »

Men jag tycker att DMS är en av dom felsmakerna som är lättast att känna igen. Nu kokar jag alltid minst 60min, låter stå 15 min efter kok och whirpool å kyler med plattvärmeväxlare. Efter det har jag inte haft problem en endaste gång. Men det var bara den gången jag kylde under lock som det var så mycket DMS så att det märktes direkt. Annars har jag bara kunnat ana det. Men som sagt har jag inte dom problemen längre. Det gäller att hitta det som passar en själv. Det är bara en själv som bestämmer vad som är rätt å fel i ens egen öl. Fint dä!
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

Hur mycket plats tar malten?

Inlägg av scaryeyes »

vafan skrev:Ingen omöjlighet, det jag gör är att pressar ur påsen ordentligt med handkraft efter 77graders rasten. Sedan ser jag till att precis få ett rullande kok för att minimera avdunstningen och kokar max 60min. Kanske det går att minimera koktiden till 50min alt 45? då borde man få ut mer i slutändan men vad missar man? weinkeller?
Bättre att koka så rullan går i 60 till 90 min, och därefter kanske spä på med lite vatten i stället. Beroende på OG post boil.
Att hantera bakfylla är ett helt liv av erfarenhet...
Användarvisningsbild
luvas
Föredetta moderator
Inlägg: 718
Blev medlem: tis okt 20, 2009 18:25
Ort: Skåne

Hur mycket plats tar malten?

Inlägg av luvas »

nils-alf skrev:Jag har kylt en gång under lock och märkte direkt skillnad.
Ok, ska prova det nästa gång :)
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Hur mycket plats tar malten?

Inlägg av nils-alf »

ja pröva skadar ju inte. Det är den första tiden som är viktigast att ha locket av. När det slutar ånga mycket så är det ganska lungt.
Användarvisningsbild
mauno
Färsk jäst
Inlägg: 18
Blev medlem: tor apr 14, 2011 13:02
Ort: Stockholm
Kontakt:

Hur mycket plats tar malten?

Inlägg av mauno »

Hur är det med spraymalt då? Hur stor volym får jag när jag har t.ex. 10 liter vatten och 1kg DME? Finns det någon tabell eller liknande för sånt?
Användarvisningsbild
p-anders
Bryggare
Inlägg: 193
Blev medlem: tor feb 03, 2011 9:56

Re:

Inlägg av p-anders »

luvas skrev:Okey, nu hittade jag det, i den klistrade tråden om BIAB av Weinkeller.
1 kg malt suger upp ungefär 0,9 liter vatten.

(maltvikt)+vattenvolym - (maltvikt)*0,9
Kan förkortas till:
(maltvikt*0,1) + vattenvolym

Borde väl stämma?
Jag skall brygga en riktigt stark öl. Har köpt hem 8 kg malt. Kan jag gå efter ovan nämnda fakta?
Jag tänkte mig inte för, har en ombyggd kylväska på 24 liter. Blir nog att dela upp malten i 2 kylväskor. Ösa ur mäsken från den icke ombyggda kylväskan till den andra när jag skall laka..
Jag vill ha ett starkt öl så jag räknar med att koka allt i en 25 liters gryta..

Kom gärna med synpunkter.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster