Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

fel reaktion? ,blå sprit .

Bli av med finkel med hjälp av kaliumpermanganat & pH behandling
Användarvisningsbild
_sulfit
Finjäsare
Inlägg: 90
Blev medlem: tor apr 12, 2007 2:00

fel reaktion? ,blå sprit .

Inlägg av _sulfit »

har stripat idag en sats mäsk i min gamla kopparkolon så nu har ja slagit i en påse bikarbonat. men nu till problemet spriten fick en blå ton direkt är detta nått problem? även fall ja ska fin destillera den. funkar reaktionen som den ska ändå med bikarbonaten? ska ja ha i mer bikarbonat?

kompletterade rubriken
Blådåren
Moderator
Bryggforum.nu
Användarvisningsbild
Hinken Hill
Bryggmästare
Inlägg: 343
Blev medlem: tor feb 17, 2011 12:54

Re: fel reaktion?

Inlägg av Hinken Hill »

_sulfit skrev:har stripat idag en sats mäsk i min gamla kopparkolon så nu har ja slagit i en påse bikarbonat. men nu till problemet spriten fick en blå ton direkt är detta nått problem? även fall ja ska fin destillera den. funkar reaktionen som den ska ändå med bikarbonaten? ska ja ha i mer bikarbonat?
Har även hänt mig. Troligtvis för att mitt vatten redan har högt ph. Jag slog i citronsyra för att sänka pht och det fungerade. Om du inte har citronsyra borde det fungera även med andra sura grejer typ citron, vinäger osv.
Användarvisningsbild
_sulfit
Finjäsare
Inlägg: 90
Blev medlem: tor apr 12, 2007 2:00

fel reaktion? ,blå sprit .

Inlägg av _sulfit »

mm tänkte det men upp hör inte den basiska reaktionen med finklet då den ja är ute efter?
Användarvisningsbild
Hinken Hill
Bryggmästare
Inlägg: 343
Blev medlem: tor feb 17, 2011 12:54

fel reaktion? ,blå sprit .

Inlägg av Hinken Hill »

_sulfit skrev:mm tänkte det men upp hör inte den basiska reaktionen med finklet då den ja är ute efter?
Skillnaden ph behandling gör är att du kan ta ut mer heart. Nu måste du få ner pht för att få drickbar sprit eller så kan du slå ut spriten och börja om.

Om man redan har högt ph på vattnet så kan man innan jäsning behandla vattnet med citronsyra för att sedan behandla med bikarbonat efter strippning med det tycker jag är lite överkurs eftersom det går alldeles utmärkt att ge fan i att ph behandla över huvetaget.
Användarvisningsbild
_sulfit
Finjäsare
Inlägg: 90
Blev medlem: tor apr 12, 2007 2:00

fel reaktion? ,blå sprit .

Inlägg av _sulfit »

ok då hivar ja i citronsyra då? hur mycke ska man ha i har inte till gång te nått ph papper, så ja kan kolla styrkan men på ett ungefär. lr är går det å ha i lite i taget tills färgen försvinner å det är = ph 7
Användarvisningsbild
Hinken Hill
Bryggmästare
Inlägg: 343
Blev medlem: tor feb 17, 2011 12:54

fel reaktion? ,blå sprit .

Inlägg av Hinken Hill »

Ja kasta i lite i taget tills det blåa försvinner.
Maczi
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: mån aug 09, 2010 10:35

fel reaktion? ,blå sprit .

Inlägg av Maczi »

Hände mig å men jag lät min sprit stå å lufta sig i en vecka, då försvan det blåa å på botten låg vitt pulver antagligen bikarbonat som inte hade löstuppsig.
Skriv svar

Återgå till "Kemisk finkelbekämpning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst