Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Mindre smak vid utspädning innan destillering, Calvados

Allt om calvados
Användarvisningsbild
Cubus
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: sön dec 19, 2010 22:33

Mindre smak vid utspädning innan destillering, Calvados

Inlägg av Cubus »

Jag har gjort en äpple cider (Muntons Autumn Blush) som jag nu tänkte göra calvados på. Det blev 17 liter totalt, och 7 av dem tappa jag på flaska till ren cider. De andra 10 literna är körda genom en potstill en gång, sparat allt utom dem två första dl. Totalt fick jag ut två liter.
Men nu funderar jag på hur smaken blir, om dessa två literna späds ut med vatten till kanske fyra liter, innan det bränns andra gången.
Försvinner lite av smaken? Min logik säger att det blir mindre smak om jag späder ut den.

Det som ställer till det i min logik, är att i en text jag läst om framställning av calvados så blir det mer smak om det är mindre procent alkohol i cidern som bryggs.
Men om det är mindre alkohol så är där ju också plats för mer smakämnen. Så om man då späder ut med vatten, som inte har någon smak alls, efter första körningen så borde smaka mindre?

Anledningen till att jag börja fundera på att späda ut den, är för att potstillen är en brygghink med ett värmeelement på sidan. Så det går inte att köra med för lite vätska då värmeelementet körs torrt isåfall.
Användarvisningsbild
Hinken Hill
Bryggmästare
Inlägg: 343
Blev medlem: tor feb 17, 2011 12:54

Re: Mindre smak vid utspädning innan destillering, Calvados

Inlägg av Hinken Hill »

Cubus skrev:Jag har gjort en äpple cider (Muntons Autumn Blush) som jag nu tänkte göra calvados på. Det blev 17 liter totalt, och 7 av dem tappa jag på flaska till ren cider. De andra 10 literna är körda genom en potstill en gång, sparat allt utom dem två första dl. Totalt fick jag ut två liter.
Men nu funderar jag på hur smaken blir, om dessa två literna späds ut med vatten till kanske fyra liter, innan det bränns andra gången.
Försvinner lite av smaken? Min logik säger att det blir mindre smak om jag späder ut den.

Det som ställer till det i min logik, är att i en text jag läst om framställning av calvados så blir det mer smak om det är mindre procent alkohol i cidern som bryggs.
Men om det är mindre alkohol så är där ju också plats för mer smakämnen. Så om man då späder ut med vatten, som inte har någon smak alls, efter första körningen så borde smaka mindre?

Anledningen till att jag börja fundera på att späda ut den, är för att potstillen är en brygghink med ett värmeelement på sidan. Så det går inte att köra med för lite vätska då värmeelementet körs torrt isåfall.
Enligt min erfarenhet blir det mindre smak om man kör 2 ggr och spär med vatten. Mitt tips är att göra cuts på första vändan om det är möjligt att få ut den procenten som ur din maskin annars får du nog göra lite mera cider. All sprit blir drickbar genom varm ljus lagring i öppna kärl med lite ek.
Skriv svar

Återgå till "Calvados"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst