Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kolonn cm/vm?

Allt om kolonnbrännare.
cranked
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: sön apr 17, 2011 16:12

Kolonn cm/vm?

Inlägg av cranked »

Hejsan, har fått tag i ett 2" RF 156cm långt rör och vet inte riktigt vad jag skall bygga.

Antingen kör jag en CM eller en VM vad tycker ni?

Kommer isåfall bygga på en ca 35L RF expansionskärl med 2" mejerikoppling med ca 3kw elpatron som värmning.

Funderar även att bygga stripper, hade tänkt mig något i 2" koppar så jag kan använda samma kärl.
Tänkte mig en 70-90cm kolonndel men vet inte riktigt hur mycket jag ska gå ner i diameter till produktkylaren?
Användarvisningsbild
TorstenStenmark
Föredetta moderator
Inlägg: 1021
Blev medlem: ons feb 10, 2010 16:47

Kolonn cm/vm?

Inlägg av TorstenStenmark »

CM är lättare att bygga men svårare att styra. VM är lite jobbigare att bygga men lättare att få ut ren sprit ur. Det är upp till dig att avgöra vad som är den bästa kompromissen för dig.


Jag föreslår att du startar en tråd om strippern i potstillforumet och diskuterar kolonnbrännaren här. Annars blir det rörigt.
"Livet är för kort för att dricka dåligt öl."
cranked
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: sön apr 17, 2011 16:12

Kolonn cm/vm?

Inlägg av cranked »

Kanske man skulle försöka få ihop en VM menar, när den väl är byggd så är den ju byggd :)

Ska börja kolla delar imorgon.
Användarvisningsbild
TorstenStenmark
Föredetta moderator
Inlägg: 1021
Blev medlem: ons feb 10, 2010 16:47

Kolonn cm/vm?

Inlägg av TorstenStenmark »

Ja, skillnaden är väl egentligen bara att du behöver sätta en ventil på en VM och måste ha lite häftigare refluxkylare än på CM:en.

Det jobbigaste är väl att bygga en liebig och det måste man ju göra oavsett (om man inte har en luftkyld apparat, eller någon annan okonvensionell setup).

Och om du vill går det ju använda samma liebig till både stripper och VM, om du på något sätt kan ta loss den och flytta mellan de båda apparaterna.
"Livet är för kort för att dricka dåligt öl."
cranked
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: sön apr 17, 2011 16:12

Kolonn cm/vm?

Inlägg av cranked »

Nä riktar nog in mig på två separata då en stripper i koppar inte kostar så fasligt mycket att konstruera för sig själv, ska och shoppa loss lite imorgon så får se vad det blir.

Funderar ännu om jag skall göra en CM eller en VM, men tror nästan att jag kommer köra på CM då jag redan är ganska van med liknande setup.

Dock skulle det vara intressant bygga en VM.
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Kolonn cm/vm?

Inlägg av stillton »

varför inte LM?
enklare att bygga än CM, och mycket enklare att köra.
cranked
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: sön apr 17, 2011 16:12

Kolonn cm/vm?

Inlägg av cranked »

Har en LM redan och siktar mot nytt bygge :)

Ang det, har ju rachiringar i den och inte orkat byta men tänkte dra förbi på gubbdagiset imorgon aka CO och inhandla skurbollar.
Min LM har 3 kylrör som sitter med ca 1 dm mellanrum och lägsta kommer ca 30cm upp från botten på 2½" röret.
Just nu kör jag enbart med 2 av 3 kylrör och det är stabilt, ska jag fylla upp med skurbollar till 2:a kylröret dvs kyla med de 2 översta och skurbollar då till den som kyler?
RasmusB
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: mån okt 05, 2009 2:38

Kolonn cm/vm?

Inlägg av RasmusB »

cranked skrev:Har en LM redan och siktar mot nytt bygge :)

Ang det, har ju rachiringar i den och inte orkat byta men tänkte dra förbi på gubbdagiset imorgon aka CO och inhandla skurbollar.
Min LM har 3 kylrör som sitter med ca 1 dm mellanrum och lägsta kommer ca 30cm upp från botten på 2½" röret.
Just nu kör jag enbart med 2 av 3 kylrör och det är stabilt, ska jag fylla upp med skurbollar till 2:a kylröret dvs kyla med de 2 översta och skurbollar då till den som kyler?
Tänkte bara inflika lite snabbt här, innan det dyker upp ännu fler missförstånd :D.

Han syftade på Liquid Managed och inte Labmaster :P. Finns nog ingen här inne som egentligen kan tipsa dig om att köra labmaster då dem verkligen är dåliga - satt i förhållande till hur bra en vettig VM är (tex).

Men för övrigt så tycker jag att du bör köra en VM. Du behöver ju mer eller mindre bara en kolonn, kopparspiral, kulventil och en passande liebig. :)
cranked
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: sön apr 17, 2011 16:12

Kolonn cm/vm?

Inlägg av cranked »

Mmm tänkte också efter en stund att det var det men jag orkade inte skriva något :)

Kör min lab i brist på annat för tillfället, men tänkte testa den med skurbollar tills ny apparat är klar.

Nä helt enkelt dags bygga en vm.
cranked
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: sön apr 17, 2011 16:12

Kolonn cm/vm?

Inlägg av cranked »

Införskaffade ett gäng 60gr spiroputz skurbollar.

Typ
http://www.kron.se/asp/faktablad.asp?ac ... item=12944

Frågan är ju om jag ska köra med kopparnät nederst och gå över till skurbollar och köra 2 centreringsringar vad tycker ni?

Samt jag undrar om det finns mejerikopplingar billigare än hos Gert, 2 tums.

http://hembryggning.com/butik/tillbehor ... m-947.html

Är ju redan halva priset jämnfört med PGW där!
Skriv svar

Återgå till "Kolonnbrännare"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster