Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Bygga till Kolonn på original FOA

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
speyside83
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: sön mar 06, 2011 9:48

Bygga till Kolonn på original FOA

Inlägg av speyside83 »

Tja!

efter 2 körningar på min lilla original Koppar foa så är jag fruktansvärt nöjd med kvalité och styrka, men mycket vill ha mer, så jag funderade på om man skulle slänga på en kolonn på den lille rackaren.

dock är jag ingen foa byggare eller fattar principen alls, så jag hade gärna fått en beskrivning på hur man gör?

ska röret som nu går ner i kärlet kapas av? eller kopplar man på kolonnen utanpå strax under det första tvärröret som går ut i botten på foan?

om man ska kapa av, så ska man kapa under tvär röret eller ovanför? ska röret som har en anknäbb också kapas då?

och fyllningen? ska man köra skurbollar eller keramik helst? och ska det lilla löst i kolonnen?

frågorna är många men va fan, frågar man inget får man inget veta!
winemedineme
Turbojäsare
Inlägg: 44
Blev medlem: fre feb 15, 2008 15:46

Bygga till Kolonn på original FOA

Inlägg av winemedineme »

Förstår inte riktigt dina funderingar, men sätt ett rör i valfri diameter och längd, tex 35mm kopparrör och 1-1,5 meter långt mellan din foa och kokkärlet och fyll det med skurbollar så blir det fin ska du se!
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Bygga till Kolonn på original FOA

Inlägg av aqua vitae »

Jag har inte nån erfarenhet av FOA, men kolonnen skall på mellan kokkärlet och FOA'n. Du skall inte kapa bort nått på FOA'n, bara på med en kolonn där den annars sitter i kokkärlet. Packa den med skurbollar. Packa så att du fortfarande kan blåsa obehindrat i kolonnen.
speyside83
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: sön mar 06, 2011 9:48

Bygga till Kolonn på original FOA

Inlägg av speyside83 »

Ah då fattar jag, så inga allvarliga ingrepp på foan ska göras mer än att svetsa fast en kolonn på foan och sen ner i kärlet. Och något nät eller liknande i båda ändarna för att hålla skurbollarna på plats alltså :-) lät ju enkelt :-) antar att desto större kolonn desto bättre?

Edit:

fixade ett rostfritt rör på 25mm i diameter och 95 långt, det får duga som kolonn, får ju ut bra produkt som det är nu med svag smak av finkel om man känner efter, samt är uppe på 76% så nog fan ska kolonnen lyckas ta bort de sista spåren av finkeloljorna och trycka upp % litegrann iallafall!
ska låta siliconfogarna torka idag och imorgon så kör jag igång den igen för att se hur resultatet blev!

Återkommer i tråden med rapport när jag fått ut något :)
speyside83
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: sön mar 06, 2011 9:48

Bygga till Kolonn på original FOA

Inlägg av speyside83 »

sådär, är i full gång med att testa kolonnbygget på foan, alla spår av finkel är nu borta och fast jag kör på ganska så fort (3-4 droppar i sekunden) så håller produkten 86% så Kolonnen gjorde underverk med min lilla foa :)
misstänker att jag kommer över 90 om jag saktar ner en aning, men det får bli på nästa kok, ser att jag har 2 små läckor i siliconfogen så det får justeras när allt svalnat ikväll efter jag kramat ur mäsken.
Användarvisningsbild
Repson
Bryggmästare
Inlägg: 301
Blev medlem: tor apr 10, 2008 12:41

Bygga till Kolonn på original FOA

Inlägg av Repson »

Har du några bilder på henne??
Lucky 13
speyside83
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: sön mar 06, 2011 9:48

Bygga till Kolonn på original FOA

Inlägg av speyside83 »

Repson skrev:Har du några bilder på henne??
ska ta ny bild på henne med kolonnen med detsamma, annars finns bilden en tråd ner på henne utan kolonnen :) men återkommer om 10 min med omgyggnad :)
speyside83
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: sön mar 06, 2011 9:48

Bygga till Kolonn på original FOA

Inlägg av speyside83 »

Användarvisningsbild
Repson
Bryggmästare
Inlägg: 301
Blev medlem: tor apr 10, 2008 12:41

Bygga till Kolonn på original FOA

Inlägg av Repson »

speyside83 skrev:här kommer den :)

http://tinypic.com/r/mrzo7r/7
Där var hon. Varför är kolonnen sne?
dä borde den ej vara.
Lucky 13
speyside83
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: sön mar 06, 2011 9:48

Bygga till Kolonn på original FOA

Inlägg av speyside83 »

Repson skrev:
speyside83 skrev:här kommer den :)

http://tinypic.com/r/mrzo7r/7
Där var hon. Varför är kolonnen sne?
dä borde den ej vara.
blev galet när vattnet kom i slangarna så gjorde tyngden att den började luta, ska komma på ett nytt sätt att fästa kolonnen i kärlet så att den står stabilt :) blir att riva den igen och göra om, eventuellt hittar jag en kolonn på åtminstonde 35 mm och sätter dit istället :)
Kabben
Bryggmästare
Inlägg: 645
Blev medlem: mån aug 04, 2003 2:00

Bygga till Kolonn på original FOA

Inlägg av Kabben »

speyside83 skrev: blev galet när vattnet kom i slangarna så gjorde tyngden att den började luta, ska komma på ett nytt sätt att fästa kolonnen i kärlet så att den står stabilt :) blir att riva den igen och göra om, eventuellt hittar jag en kolonn på åtminstonde 35 mm och sätter dit istället :)
Kanske en krok i taket och lite ståltråd till foan
Användarvisningsbild
Repson
Bryggmästare
Inlägg: 301
Blev medlem: tor apr 10, 2008 12:41

Bygga till Kolonn på original FOA

Inlägg av Repson »

speyside83 skrev:
Repson skrev:
speyside83 skrev:här kommer den :)

http://tinypic.com/r/mrzo7r/7
Där var hon. Varför är kolonnen sne?
dä borde den ej vara.
blev galet när vattnet kom i slangarna så gjorde tyngden att den började luta, ska komma på ett nytt sätt att fästa kolonnen i kärlet så att den står stabilt :) blir att riva den igen och göra om, eventuellt hittar jag en kolonn på åtminstonde 35 mm och sätter dit istället :)
Ja dä är ju bättre med 35mm än 25mm.
Lycka till :lol:
Glöm inte att lägga upp bilder när du ha fixa med den. :wink:
Lucky 13
speyside83
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: sön mar 06, 2011 9:48

Bygga till Kolonn på original FOA

Inlägg av speyside83 »

Repson skrev:
speyside83 skrev:
Repson skrev: Där var hon. Varför är kolonnen sne?
dä borde den ej vara.
blev galet när vattnet kom i slangarna så gjorde tyngden att den började luta, ska komma på ett nytt sätt att fästa kolonnen i kärlet så att den står stabilt :) blir att riva den igen och göra om, eventuellt hittar jag en kolonn på åtminstonde 35 mm och sätter dit istället :)
Ja dä är ju bättre med 35mm än 25mm.
Lycka till :lol:
Glöm inte att lägga upp bilder när du ha fixa med den. :wink:
absolut! blir att leta ny kolonn nu när det sista är kört idag så ska jag bygga om rackaren medans nästa mäsksats jäser :)
speyside83
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: sön mar 06, 2011 9:48

Bygga till Kolonn på original FOA

Inlägg av speyside83 »

skaffat ett 1.3 m / 38mm rostfritt rör nu till kolonn, fråga bara, när jag ska fästa detta lite större rör i kärlet, hur sätter jag lämpliast fast detta i kärlet? innan körde jag akvariesilicon, men det känns som det inte kommer räcka här, går det att löda med tenn? det är ju en smältpunkt på över 200 grader om inte annat?
Användarvisningsbild
Repson
Bryggmästare
Inlägg: 301
Blev medlem: tor apr 10, 2008 12:41

Bygga till Kolonn på original FOA

Inlägg av Repson »

speyside83 skrev:skaffat ett 1.3 m / 38mm rostfritt rör nu till kolonn, fråga bara, när jag ska fästa detta lite större rör i kärlet, hur sätter jag lämpliast fast detta i kärlet? innan körde jag akvariesilicon, men det känns som det inte kommer räcka här, går det att löda med tenn? det är ju en smältpunkt på över 200 grader om inte annat?
Du kan Löda med Silver Lod.
Lucky 13
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster