Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

CO Doppvärmare med CO Dimmer?

Diskussioner om doppvärmare avsedda att använda för spiralbrännaren
Zacki
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: lör dec 11, 2010 19:40

CO Doppvärmare med CO Dimmer?

Inlägg av Zacki »

Har köpt en Doppvärmare från Clas Ohlson.

Men om jag vill försöka få så stark sprit som möjligt, så jag tänkte koppla doppvärmaren till en dimmer. Då jag inte kan mycket om el så har jag inte så stor lust att öppna doppvärmaren och leka med sladdarna med risken av att ha sönder den med försöket att koppla till en manuell vägg dimmer eller vad det kallas.

Någon som testat den här dimmern och vet om den funkar till att sänka värmen? Det är den enda som klarar 300w som man inte behöver koppla runt med.
Användarvisningsbild
starnas
Finjäsare
Inlägg: 80
Blev medlem: tis mar 18, 2008 14:08

CO Doppvärmare med CO Dimmer?

Inlägg av starnas »

exakt så har jag oxå tänkt :) för att inte behöva chansa på hur mkt man ställer den på kan man ju sätta ett streck vid ½, 1/3, 1/4 och mindre osv så man vet var man kan ha den när man nått rätt temp och vill hålla den där!

nån annan som har bättre koll på elsäkerheten? den är ju färdiggjord så att säga så det borde ju inte vara några problem sålänge man inte öppnar och pillar i den.
Zacki
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: lör dec 11, 2010 19:40

CO Doppvärmare med CO Dimmer?

Inlägg av Zacki »

starnas skrev:exakt så har jag oxå tänkt :) för att inte behöva chansa på hur mycket man ställer den på kan man ju sätta ett streck vid ½, 1/3, 1/4 och mindre osv så man vet var man kan ha den när man nått rätt temp och vill hålla den där!

nån annan som har bättre koll på elsäkerheten? den är ju färdiggjord så att säga så det borde ju inte vara några problem sålänge man inte öppnar och pillar i den.
Precis! köra på full kraft för att få upp tempen snabbt, sen om man har en stektermometer som visar temp vet man vilken inställning som ger vilken grad efter några körningar :D Bara att dra ett streck vid vart man vill ha den.
Användarvisningsbild
vonKnorrhane
Bryggare
Inlägg: 138
Blev medlem: ons sep 02, 2009 21:32

CO Doppvärmare med CO Dimmer?

Inlägg av vonKnorrhane »

Det tar runt sex timmar att få upp värmen med 300w doppvärmare.
Skriv svar

Återgå till "Doppvärmare"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster