Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ny kylare

Allt om kolonnbrännare.

Vad tror ni om detta?

Du kan välja upp till 1 alternativ

 
 
Visa resultat

Plaguetongue
Bryggare
Inlägg: 126
Blev medlem: tor okt 07, 2010 5:39

Ny kylare

Inlägg av Plaguetongue »

Vad tror ni om denna då? ska bygga den i koppar.

http://yfrog.com/63nyliebigp

det stora yttersta röret är uppdelat i 2 sektioner för att få ett snabbare flöde. borde ju fungera eller?
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Ny kylare

Inlägg av temp_wricko »

Ser onödigt komplicerad ut. En längre leibig löser de flesta behoven men jag gav den tummen upp för jag ser inget dåligt med den.
Kör hårt!
/Wricko
Användarvisningsbild
Repson
Bryggmästare
Inlägg: 301
Blev medlem: tor apr 10, 2008 12:41

Ny kylare

Inlägg av Repson »

Jag tycker den va skit cool! Bygg den!
Lucky 13
Användarvisningsbild
jimmy.f
Bryggmästare
Inlägg: 577
Blev medlem: tor okt 15, 2009 20:15
Ort: Stockholm

Ny kylare

Inlägg av jimmy.f »

Du får ju en bra sirkulation i kylaren men de kommer ju inte att ge bättre sprit och sedan tror jag att den är onödigt svår att få tät!
Du får nog samma effekt om du bara gör en spiral innuti efterkylaren så att den blir kortare, för jag misstänker att de e de du är ute efter!!
Häll aldrig sprit på en björn som sover!
Det är spritmissbruk!!
Användarvisningsbild
m8e
Bryggmästare
Inlägg: 449
Blev medlem: tis dec 22, 2009 20:17
Ort: Ume

Ny kylare

Inlägg av m8e »

Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Ny kylare

Inlägg av rkr »

The water coming out from inner jacket will go directly to the outlet. Move the inner condenser (cold finger) upside down. Other than that it is efficient but unnecessarily complicated. You can have a gloved cold finger that is much easier to build, like having a "reflux coil" and a cold finger inside. Better yet have a cooling mantel outside that and you have three layers of cooling there.

Slainte, Riku
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
Skriv svar

Återgå till "Kolonnbrännare"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster