Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Lödning av RF mot koppar (igen)..

Mjuklödning och hårdlödning
amatör-jobbare
Finjäsare
Inlägg: 74
Blev medlem: mån aug 02, 2010 16:59

Lödning av RF mot koppar (igen)..

Inlägg av amatör-jobbare »

Hej

Såg denna kastrull http://www.bigstore.se/?pid=250482 (50l!)som jag tyckte verkade fin och vettig i pris.
Tror ni att man kan löda ihop kastrull & lock samt löda i övergång till 2" kolonn-anslutning i koppar på ovansidan, löda in typ 40R anslutning till ny patron med Gasol-utrustning?

(Känner när jag skriver detta att min 25l jäshink i plast med vattenkokarelement kanske gör jobbet ganska bra.. är det värt jobbet för RF..?..)
BatMan
Bryggmästare
Inlägg: 444
Blev medlem: sön jul 11, 2010 19:47
Ort: ..under the cabbage patch.

Lödning av RF mot koppar (igen)..

Inlägg av BatMan »

could you not get a 88 pint beer keg for less money? i dont know how much they are in sweden, but here yo can secure a keg for euro 50 or less. the advantage of the keg is that you dont have to solder or weld any lids.
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Lödning av RF mot koppar (igen)..

Inlägg av stillton »

fördelen med kastruller (och hinkar) är ju att dom är enkla att öppna och rengöra. synd att förstöra det tycker jag.
gör en silikontätning runt locket och håll fast det med såna där självslutande svetstänger (vad dom nu kan tänkas kallas).
Användarvisningsbild
Godot
Föredetta moderator
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön jan 31, 2010 13:49

Lödning av RF mot koppar (igen)..

Inlägg av Godot »

Håller med om att svetstänger är en bra lösning.
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =152536790

Eller pappersklämmor av starkare variant.
Användarvisningsbild
Godot
Föredetta moderator
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön jan 31, 2010 13:49

Lödning av RF mot koppar (igen)..

Inlägg av Godot »

Ett antal limklämmor tillsammans med en silikontätning borde göra susen:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skruvs ... Limklamma/
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Lödning av RF mot koppar (igen)..

Inlägg av stillton »

BatMan
Bryggmästare
Inlägg: 444
Blev medlem: sön jul 11, 2010 19:47
Ort: ..under the cabbage patch.

Lödning av RF mot koppar (igen)..

Inlägg av BatMan »

one disadvantage i could see with a pot and a lid would be balance. as a keg is quite sturdy, especially if one has a 2,5m column with a T-hammer.. like jimmys build, small SS keg and a big monster column.

either way, both a pot and a keg would work just fine. its a bit like apples or pears.. :wink:
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Lödning av RF mot koppar (igen)..

Inlägg av stillton »

använder man en jäshink behöver man ha någon form av stöd till kolonnen, även om man förstärker locket ordentligt. men till en kastrull tycker jag inte att det borde behövas?
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Lödning av RF mot koppar (igen)..

Inlägg av stillton »

när det gäller att ansluta kopparkolonnen till kärlet kan detta vara av intresse: http://www.artisan-distiller.com/phpBB3 ... 51&start=0
Användarvisningsbild
Godot
Föredetta moderator
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön jan 31, 2010 13:49

Lödning av RF mot koppar (igen)..

Inlägg av Godot »

Och en kastrull är oftast flatbottnad, vilket innebär att de med lätthet kan värmas med en kokplatta istället för en intern värmeslinga. En fördel väl värd att tänka på.
amatör-jobbare
Finjäsare
Inlägg: 74
Blev medlem: mån aug 02, 2010 16:59

Lödning av RF mot koppar (igen)..

Inlägg av amatör-jobbare »

Tack för alla svar.
Eftersom min kolonn inte är jättehög på grund av takhöjden i källaren har jag inga balansproblem. Jag vill heller inte ha kokplatta i stället för internt element av samma anledning.
Efter era poster ser jag ingen egentlig fördel med RF mot plast med en kolonn på ca 150cm.
Jag behåller nog min plasthink med plyfa-förstärkning, sparar 800:- och en massa jobb.
Stort tack för er input!
Skriv svar

Återgå till "Lödning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster