Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

U-Böj Platisen. Originaltråden (samlingstråden)

Snabbare variant av plastbrännaren som rymmer mer mäsk men kräver fläkt eller vattenkylning
Lenkan
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: sön dec 20, 2009 21:02

U-Böj Platisen. Originaltråden (samlingstråden)

Inlägg av Lenkan »

Hjulbult : Kan du inte lägga ut en matrial-lista?? Blev hemskt sugen på att göra en! Den var riktigt snofsig!!!!
Användarvisningsbild
Godot
Föredetta moderator
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön jan 31, 2010 13:49

U-Böj Platisen. Originaltråden (samlingstråden)

Inlägg av Godot »

Hjulbult skrev:
- Inbillar mig att man ska kunna få bättre kvallitet på slutprodukten än i en spiralis. Kolning krävs naturligtvis ändå men bättre utgångsprodukt bör även ge bättre resutlat efter rening.

- Många rapporterar problem med med lynniga spiralisar som gör att dom inte vågar lämna dem obevakade. Känns tryggare i det avseendet att puttra på i 55-60grader bara.
Hur skulle "utgångsprodukten" vara bättre från en "plastbrännare" eller en modifiering av den? Produkten ur en sådan apparat håller väl ca 40-50% alkoholhalt? (Om jag inte har helt fel) Dvs. 40% det vi vill ha, 60% skit.
En spiralbrännare lämnar ifrån sig produkt med ~96% alkoholhalt. Dvs. 96% det vi vill ha, 4 procent skit.
I min matematik måste det senare vara en bättre utgångsprodukt då du dessutom kan göra grova "cuts" med en spiralbrännare och ytterligare minska andelen oönskade ämnen i det som ska renas med kolen.

Vet ej om jag skulle våga lämna en doppvärmare från Kina i en plastbehållare heller helt utan övervakning en längre tid. Då är jag hellre "bunden" något dygn än flera!
Hjulbult
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: lör maj 01, 2010 22:22

U-Böj Platisen. Originaltråden (samlingstråden)

Inlägg av Hjulbult »

Möjligt du har rätt Godot, jag har ingen erfarenhet av detta sen innan. Jag är förvisso inte superimponerad av kvalliten på den sprit jag får ut även om jag fick ut ca 8L 45%igt ur det här koket.

Men jäklar vad kul jag har haft med att fundera ut och bygga en smidig variant av U-rörs plastisen. Är dock lite besviken på hastigheten, hade hoppats nå samma fina fart som "Lövmeifter" verkar ha på sin U-böj. Jag gissar att det är hans fina kalla kyltemp som gör det mesta av skillnaden.

Nåja, skall i varje fall göra ytterligare en körning i min anläggning men funderar på en viss modifkation av röret först.

Visst kan jag lägga upp en inköpslista "Lenkan" jag gissar att det kostar 800-900kr någonstans att bygga en anläggning liknande min grovt räknat. Tar lite kraft att sammanställa allt material bara så det får bli senare då jag har mer ork.

Mitt nästa projekt blir nu i varje fall att bygga en fin kolningsanläggning. Sen ska jag även ta en titt på spiralisen då min nyfikenhet för denna hobby ännu inte är stillad.

//Hjulbult
Användarvisningsbild
attackbever
Föredetta moderator
Inlägg: 1099
Blev medlem: ons maj 24, 2006 2:00

U-Böj Platisen. Originaltråden (samlingstråden)

Inlägg av attackbever »

Trevligt bygge!
Hoppas du lägger upp fler bilder sen från själva byggandet.
Tätade du enbart med akvariesilikon eller annat.

När det gäller tätning så kan jag rekommendera att man på utsidan tätar först med smältlimm, aplicera i omgångar så det stelar något. Lägg på en rejäl kaka (kanske 4 stänger på de två rören som går in) så får man bra stabilitet.
Från insidan tätade jag med akvariesilikon då det kommer i kontakt med spriten (bygger man i dunk kan det nog vara bra att försöka få dit silikonen först då det kan vara svårt att aplicera från insidan.)
Sen tätade jag även med akvariesilikon utanpå smältlimmet.
Detta har funkat kanon för mig och jag har inte upplevt det som rickigt eller att det skulle läcka.
Ett bra tipps är även att man ruggar upp plastytorna med sandpapper innan.

Bild
Hjulbult
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: lör maj 01, 2010 22:22

U-Böj Platisen. Originaltråden (samlingstråden)

Inlägg av Hjulbult »

Använde inte smältlim eller silikon eller nått annat kladd överhuvudtaget till mitt bygge. Vid dunköppningen (där korken satt) täljde jag bort gängorna och drog ett par varv eltejp, då passade 50mm avloppsrör precis på. Vid återföringen i sidan på dunken tätade jag med en avloppsöverföring från 40-50mm rör, blev helt tätt.

Till kylsprialen använde jag kabelgenomföringar i plast från Clas Ohlsson för att täta, monterade dom på inspektionsluckorna i avloppsloopen.

//Hjulbult
Tottis
Finjäsare
Inlägg: 63
Blev medlem: mån dec 21, 2009 21:32

U-Böj Platisen. Originaltråden (samlingstråden)

Inlägg av Tottis »

Lånar tråden lite, då jag inte orkar skapa en ny tråd för en liten fråga :)

Funderar på att bygga en U-böj, då mitt "hobbyrum" är för varmt för Superplastis så här års...

Tänkte höra om nån vet hur det vore att täta med 2-komponents Epoxylim? Hur beter det sig vid kontakt med sprit/varma spritångor? Om det är resistent mot det i härdat tillstånd, så vore det ju ett perfekt lim att använda. Stenhårt + tätande...

Tacksam för svar =)
Användarvisningsbild
Repson
Bryggmästare
Inlägg: 301
Blev medlem: tor apr 10, 2008 12:41

U-Böj Platisen. Originaltråden (samlingstråden)

Inlägg av Repson »

trippp skrev:Fy tusan vilken rigg! :)
Bild
Varför ska man göra det enkelt när man kan göra det komplicerat. Fantastiskt!
Jävlar viket bygge!!! måste säge att jag är mycket iponerad av den riggen!
Lucky 13
Användarvisningsbild
attackbever
Föredetta moderator
Inlägg: 1099
Blev medlem: ons maj 24, 2006 2:00

U-Böj Platisen. Originaltråden (samlingstråden)

Inlägg av attackbever »

Ang epoxy, själv undviker jag sånt. Det skulle gå om det inte kommer i kontakt med spriten. Jag är ganska säker på att det kommer fällas ut något farligt ur expoxyn. Men följ min skiss med smältlim annars. det blir hårt och stabilt och är inte lika farligt som epoxy.
Repson skrev: Jävlar viket bygge!!! måste säge att jag är mycket iponerad av den riggen!
Hehe ja det är så man själv blir impad av alla slangar och prylar som de blev på den där kokaren
Lövmeifter
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: mån mar 01, 2010 13:15

Hallå gubbarna!!

Inlägg av Lövmeifter »

Har efter en paus i "hobbyn" beslutat mig för att köra på igen.
Håller på att bygga en lika dan u-böj som min förra men denna gången i rostfritt.

Givetvis med större kärl och lite andra grejer,
Tänkte använda ett plast kärl på 50L med dubbla värme källor, för uppvärmningens skull.

Har även skaffat ett större kyl och en kraftigare vatten pump till kylningen.
Satsar på att få ner vatten tempen så lågt som möjligt för ökad effektivitet.

Fixar några bilder när skönheten är klar

/// Lövmeifter :D
Det va inte jag, och föresten va ja inte ensam
Användarvisningsbild
attackbever
Föredetta moderator
Inlägg: 1099
Blev medlem: ons maj 24, 2006 2:00

U-Böj Platisen. Originaltråden (samlingstråden)

Inlägg av attackbever »

Hehe låter kul, väntar spännt på bilder på vidundert.

Ska du använda större rör som ångan kan passera i också?
Skriv svar

Återgå till "U-böj plastis"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster