Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Steget till allgrain / krossad malt

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av Lo »

(Tips: ladda ner och prova beersmith från http://www.beersmith.com Helt kanon för att räkna ut allt från alk styrka till lakvatten temperatur och humlebeskan i IBU)

Finns många fina genomgångar på nätet om hur man brygger öl men nu har ni hittat hit så jag skriver ännu en men med användbara bra länkar i slutet för mer information. Denna är för all-grain och inte extrakt bryggning, kan kännas som ett långt osäkert steg att ta men det är lättare än man tror.

Man kan dela upp ölbryggning i 3 delar.
#1 Mäskning: Malten blandas med varmt vatten ca en timme så enzymer i malten omvandlar stärkelsen till socker som jästen kan äta.
#2 Lakning: Sköljning utav malten så vi får ut allt omvandlat socker och kan kasta kornen.
#3 Vört koket: Det kan vi alla från extrakt bryggning.

Kort grova drag ska man låta malten ligga i vatten i ca 55-70 grader 1 timme. (68 brukar bli bra).

Jag utgår från 5L recept i genomgången av olika anledningar.
1. Jag antar att de som vill ta steget över till all-grain inte enbart gör det för att spara pengar utan även för de gillar att brygga sin egen dryck och insett att livet är för kort för att dricka dålig öl.
2. 5L är perfekt liten mängd för att testa olika recept och tillväga gångs sett utan att kladda så mycket, köpa extra utrustning eller för att det ska kännas hemskt att hälla ut en bryggd i slasken (kommer inte hända).
3. 5L Man blir inte less på smaken, man hinner samt dricka upp all ölen till nästa bryggd och man "tvingas" brygga offtare == Mer erfarenhet och vana, dessutom kommer du vilja prova brygga mer sorter / recept än någonsin.

Först måste vi ha ett mäsk / lak kärl och det finns 2 ganska vanliga typer.

1. Kombinerat mäsk och lak kärl. En kylbox ex den billiga blå rektangulära från öb (se bild) med en kran installerad nära botten med ett nät/filter på.
Kranen fins att köpa på ex humle.se och aluminium nätet är en av plastic paddings produkter som man bara rullar ihop och fäster med slang klämmor.
Hur som hellst, det är mitt favorit kärl, perfekt att köra infusions mäskning i. Hett vatten tillsätts till önskad temperatur och får stå en timme, klarar sig lätt utan att falla mer än 1°. Lagvattnet tillsätts så allt håller ca 75°, får stå 10 minuter till sen får det långsamt rinna ut i bryggkärlet efter ett ar omtappningar så vätskan som kommer ut blir klarare.
Kylboxens insida:
Bild
Bild

Plastic padding aluminium nät på avkapad gardinstång:
Bild

2. 2 hinkar: Den undre har en kran inmonterad och i den hinken står en annan hink som man borrat massvis med 2-3mm hål i botten på, så det blir som en sil ungefär.
Undre hinken:
Bild

Övre Hinken:
Bild

Ihopsatta:
Bild

Blir lite mer jobb då att hålla mäsk temperaturen på spisen genom att dra av och på värmen lite då och då eller isolera grytan, linda ex liggunderlag runt och lägga en handuk på locket för att hålla värmen.
Endel ställer in grytan i ugnen med som bör vara ungefär lika varm som mäsken 60°-70° för att inte sjunka.
Vad som hellst bara den kan hålla temperaturen +-5grader i en timme.

Bilder från experiment bryggd, En ljus havre lager.

Mäskandet börjar, siktade på 69grader men vet det kommer sjunka till ca 64° efter 70 minuter pga stor box och bara ca 2.6L mäskvatten. (Hälde på 75°
Bild

Malten efter den blivit utlakad med 4L 90° vatten (tippade boxen på slutet för att få ut den sista vätskan, och siktade på 75° lakvatten)
Bild

Vörten som väntar på kok:
Bild

Challenger humlepellets som väntar på att få kokas:
Bild
Fat #1 - Välhumlad American Ale
Lager....
2L Krusbärsvin 1del blåbär
1L Blåbärsvin
20L Maskrosvin - Klarning/Lagring ´06
moonryder
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis jan 19, 2010 12:28
Ort: Linköping

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av moonryder »

Har du lust att länka kranen som säljs på humlegården? hittar bara en plastkran, och den ser ut att vara för "kort" för en kylbox.
Tchong
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: sön sep 14, 2008 6:57

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av Tchong »

Hejsan ,
Kranen är inte för kort , det är väskan som är för tjock :-)
Du kan aldrig få det hela tät med en kran om du inte modifierar kylväskan en aning eftersom plasten i väskan inte är hård nog .Jag förklarar .
Räkna ut exakt vart du skall ha ditt filter inuti kylväskan ( inte för långt från botten annars bli det svårt att få ut all vört ). När du vet det så borra ett litet hål rakt igenom kylväskan . sedan ritar du en cirkel på ungefär 6 cm med borrhålet som centrum på utsidan av kylväskan . Sedan skär du bort denna cirkeln men BARA på den yttre sidan av kylväskan och snygga till isoleringen . Sedan mäter du diametern på kranen och kär ett hål INUTI väskan med samma diameter som kranen så att du kan föra in kranen .JSnygga till hålet , rengör det ordentlig och sätt på kranen utan att glömma packningarna . ju mer exakt hålet blir , ju bättre det är .I hålrummet där isoleringen finns kan man spruta silikon så att det blir tätt igen , så gjorde jag iaf .
Klappat o klart och TÄTT !
Lycka till
MvH
moonryder
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis jan 19, 2010 12:28
Ort: Linköping

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av moonryder »

Gött, tackar tackar.
Hur gjorde ni för att få filtret att sitta fast i kranen? är det exakt samma diameter på dom så att man bara kan "ploppa in den" eller måste man meka och greja? Funderar på att köpa ett bazookafilter, som är exakt samma princip och undrar hur jag ska fästa den och så.
Bölet
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: mån jul 19, 2010 19:09

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av Bölet »

En fråga angående kastruller.

Har ännu inte tagit steget till allgrain-bryggning men är i ändå i behov av större kokkärl för min extraktbryggning, och tänkte att lite längre fram prova på nästa steg. Så hur stor gryta skall jag försöka få tag på nu när jag ändå är ute efter en?
Okey?

23L ljus ale uppdrucket.
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av scaryeyes »

moonryder skrev:Gött, tackar tackar.
Hur gjorde ni för att få filtret att sitta fast i kranen? är det exakt samma diameter på dom så att man bara kan "ploppa in den" eller måste man meka och greja? Funderar på att köpa ett bazookafilter, som är exakt samma princip och undrar hur jag ska fästa den och så.
Kop en gardenakoppling med invandig ganga. Den passar pa kranen. Ta bort packningar och klam fast aluminiumnatet med slangklamma. Enkelt.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgar ... nslutning/
Att hantera bakfylla är ett helt liv av erfarenhet...
aptango
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: ons jun 30, 2010 12:48

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av aptango »

Jag fattar inte riktigt. I det blåa kärlet läggs alltså krossat malt och varmt vatten hälls över. Vad har kranen för funktion? Filtreras vätskan ut genom den när mäskning/lakning är färdig?
torstensson
Bryggmästare
Inlägg: 332
Blev medlem: tor okt 29, 2009 15:38
Ort: Borås

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av torstensson »

Behöver malt som införskaffas malas när man beställer från t.ex. Humle.se eller är den krossad från början?
Om den behöver krossas, vilket är bästa tillvägagångssätt utan att lägg 2000-3000 pix på en maltkross?

Hur vet jag hur mycket vatten och till vilken temperatur som skall tillsättas till malten? Kollade på lite recept i Beersmith och där står beskrivning hur mycket vatten och till vilken temperatur, kan man använda dessa mått?

Har sett att många använder plattvärmeväxlare för att kyla vörten. Varför behövs detta, kyls inte vörten tillräckligt när man fyller på med vatten?

Tänkte påbörja lite bygge för infusions-mäskning, verkar vara enklaste sättet att börja på.
Många dumma frågor som jag hoppas få svar på :wink:
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av latmasken »

aptango skrev:Jag fattar inte riktigt. I det blåa kärlet läggs alltså krossat malt och varmt vatten hälls över. Vad har kranen för funktion? Filtreras vätskan ut genom den när mäskning/lakning är färdig?
Ja, man lakar ur "sockret" ur den krossade malten. Malten skall alltså inte vara med i jäsningen (eller ens kokningen).
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av latmasken »

torstensson skrev: Har sett att många använder plattvärmeväxlare för att kyla vörten. Varför behövs detta, kyls inte vörten tillräckligt när man fyller på med vatten?
Jag har aldrig bryggt öl men har ju läst på en del av nyfikenhet.

Man kokar ju vörten med humle först, sen måste den snabbt kylas ner eftersom annars kommer man ju humlen kokas för länge och det dröjer väl för länge innan man kommer ner i temperatur så man vågar tillsätta jästen.
torstensson
Bryggmästare
Inlägg: 332
Blev medlem: tor okt 29, 2009 15:38
Ort: Borås

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av torstensson »

Kollat rumt lite extra och hittat en del svar.

En maltkross behöva om man tänkt använda alla sorter på t.ex. Humlegården. Det finns en del sorter som är krossade men långt ifrån alla.

Jag förstår dock inte helt 100% varför vörtkylaren behövs. Om man använder mindre vatten till mäskning ock lakningen så får man en ganska lite mängd vört. När vörten kokat klart och skall till jäsning kan man tillsätta kallt vatten direkt från kranen för att få ner temperaturen till ca 20C. Jag antar att jag har fel, men varför?

Hur mycket vatten behövs tillsättas till hur mycket malt för att det skall bli lagom? Skall det vara 1:5 eller 1:3?
Leo
Turbojäsare
Inlägg: 37
Blev medlem: ons sep 08, 2010 23:37

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av Leo »

Jag kollade temperaturen på mitt kallvatten, och det var 17 grader. Att späda med 17 gradigt vatten räcker i så fall dåligt för att nå 20 grader på vörten.

Med extraktbryggning kan man koka mindre satser som man späder ut, men på bekostnad av att man behöver överdosera humlen (och troligen viss påverkan på smaken). Sedan verkar det finnas andra nackdelar vid "full grain" om man inte går på full vattenmängd, men det får någon expert förklara.
torstensson
Bryggmästare
Inlägg: 332
Blev medlem: tor okt 29, 2009 15:38
Ort: Borås

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av torstensson »

Du har med all säkerhet alldeles rätt. Om man tänkt brygga 20-25l öl behöver man mao en rejäl gryta för vörten. För att koka ca 25l vört med skum behövs alltså en gryta på ca 30-35 liter för att det inte skall koka över.
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av scaryeyes »

Well.... Bud i staterna och tex Millers brygger (vad jag hört och läst) en stark (liknande doppelbock i utgångsläget) och späder den sen till önskat FG. Visst kan man hålla bryggutrustningen nere i kapacitet, men tror ändå det påverkar smaken, med komplexitivteten som får ta stryk....

Ni vet med dom amerikanska industrilager....F**kin' close to water.....
Att hantera bakfylla är ett helt liv av erfarenhet...
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

Steget till allgrain / krossad malt

Inlägg av scaryeyes »

torstensson skrev:Du har med all säkerhet alldeles rätt. Om man tänkt brygga 20-25l öl behöver man mao en rejäl gryta för vörten. För att koka ca 25l vört med skum behövs alltså en gryta på ca 30-35 liter för att det inte skall koka över.
Ja en final batch på 23 liter blir boil volume ca 26.5 liter. Alltså ett kokkärl på minst 30 liter.
Därför jag själv har börjat koka 23 liters batcher i en 30 liters jäshink med vattenkokarelement. Billig lösning
Att hantera bakfylla är ett helt liv av erfarenhet...
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster