Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vete Vodka

Allt om hur du jäser din mäsk på bästa sätt.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Vete Vodka

Inlägg av Swedish Pride »

Ni som gillar vodka men inte vill köra socker+ tubro prova att göra en vete mash.
bara omaltad vete och enzymer, blir superbra vodka.

körde ut en batch i helgen, tog ut på 90%, smakade efter ett par dagar, väldigt liten smak med lite värme i mun å hals (drack det 43%igt)

körde 12kg vete i 50l vatten och enzymer, får bli en batch till iom att denna batchen blandades med maltad vete så jag får vete whiskey.
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Vete Vodka

Inlägg av Kusken »

Hallå SP!! Intressant med Vetevodka! Det är ju liksom den "riktiga" vodkan. Berätta mer! vad förnågon jäst använde du ? Körde du den i salladskålskokaren (det blev ett konstigt ord) ?
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Vete Vodka

Inlägg av Swedish Pride »

jag kör bara på bak jäst, märker ingen skilland på olika jäster så varför spendera mer :D

japp, kör mest på den, två plattor som bekant, en tredje e på väg + en 60cm 3 tums packad section över :D
kul att bygga vettu :lol:
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Vete Vodka

Inlägg av Kusken »

Fick du det drickbart med bara två plattor? Low wines antar jag men i alla fall.. och ingen kolning ? Här har det varit stiltje ett tag. Nytt jobb och massor att göra. Bara massa fantasier och planer för att hålla brännar-abstinensen stången. Men ska snart ta tag i lite nya byggen. Ska ha ångkokaren klar till fruktsäsongen i vart fall. Bryssko kommer på besök om nån vecka och har med sig 50 liter strippad helmaltsmäsk. Ska bli Irländsk whisky är det tänkt. Ska brännas med 4 plattor på vinden hemma hos mig. Ska bli jävligt kul.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Vete Vodka

Inlägg av Swedish Pride »

Fan de låter some en kul kväll på vinden :D

jodå, riktigt fint på två plattor, jag strippar inte, kör dirrect från mäsk, å kolning e inte något jag pular med, smakar det inte som det ska så blir det faints.

skall säga att jag bara tog en liten del av vete körnignen till vodka, resten blev mixad med en maltad vete körning så var inte så noga att kolla hur de smakade.

jag körde rätt långsamt, 125ml per 7 min.

blir ju självklart bättre vodka om du strippar å sen kör i packad kolonn, men jag gillar smak i vodkan, de e ju inte renat :thumbup:

ha de kul på vinden :D
burn4fun
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: ons jun 21, 2017 12:41

Re: Vete Vodka

Inlägg av burn4fun »

Nu har jag lagt ett antal timmar på detta intressanta forum, kommer säkert bli många fler. Fastnade för vetevodkan. Drar ju sig mot skördetider. Men jag kan inte läsa mig till hur mäsktillverkningen på spannmål går till. Har ju bara prövat turbojäst och för x antal år sedan bakjäst. Kan man få lite hjälp in i vetevärlden?
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Vete Vodka

Inlägg av Swedish Pride »

krossa veten med en grain mill om du har det, annars så ska en food processor funka.

sen beror det på om du har extern aenzymer eller inte, jag har det så kan köra 100% omältad vete.

jag antar att du inte har det iom att du frågar.

så jag skulle rekomendera 30% maltad vete- 70% omaltad.

typ 1.25kg vete per 4liter vatten.

hetta upp vattnet till typ 70 c

häll vattnet i din jäs hink, häll över veten och blanda medans du gör det, efter allt e blandat så skall du ligga på 64c, 66c e för varm å 60 e för kallt, ju närmare 64 c du kan vara ju bättre blir det, dvs bättre konventerign av stärkelse till socker.
se till att jästunnan håller temp i minst en timma, jag brukar slänga ett täcke över den över natten.

dagen efter, eller när du kommer ner i rätt temp för ditt jäst (30-35 för bakjäst), släng in typ 40g torr jäst eller mer i fall du vill det.
låt det jäsa ut å sen får du kram aup all vätska ur veten, inte kul men kostar att ligga på topp.

Strippa å sen en sprit körning
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Vete Vodka

Inlägg av Kusken »

Yes! All grain is the way to go!! Ska du ha riktigt god sprit så håll dig borta från sockermäsk. Testa SP recept, har fått för mig att han vet vad han snackar om. Men jag tror att du kanske kan få mer utbyte om du slår kokande vatten över den omältade delen av spannmålen, och sedan väntar tills den har nått rätt temp och då häller i malten.Bara en tanke , kanske SP kan tillföra ngt om detta han har hjälpt mig tidigare när jag började med enzymer. Det finns tabeller som utgår från mängd vatten,spannmål och önskad sluttemperatur där du kan se vilken temp du ska ha när du tillsätter malten, för att träffa exvis 65 grader. Sök på ölbryggningssidorna.
Går fint att blanda i en liten del korn eller råg också. Eller köra på bara ren malt. Finns hur mycket som helst på exvis "maltmagnus" . Lycka till!! Och glöm inte att rapportera hur det gick.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
burn4fun
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: ons jun 21, 2017 12:41

Re: Vete Vodka

Inlägg av burn4fun »

Jaha ikväll blir det test. Tänker 3,6 kg vete hackat i foodprocessor 1,4 kg enzymmaltkorn från maltmagnus 16liter vatten o 40 gram torr bakjäst. Lägger i vetet i jäsdunken, häller på kokande vatten, när tempen sjunkt till 64 grader i med maltkorn o torrjästen i morgon...... har jag tänkt rätt..... testar iaf. Bara börja om annars. Heja allgrain.
burn4fun
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: ons jun 21, 2017 12:41

Re: Vete Vodka

Inlägg av burn4fun »

Mycket bra resultat. Helnöjd. Vid strippningen brände det lite på elementen men det försvänn ju vid finkörningen. Ph behandlade efter stripp. Undrar hur det blir att strippa i en plastis med vete o korn kvar i mäsken. Plastisen är ju dålig på att plocka ur all etanol men tänker att det kompenseras av att man får ut det goda ur kornen oxå. Plus att det inte bränner pga låg temp.
Användarvisningsbild
Vector
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: mån aug 21, 2017 10:34
Utrustning: FOA/Kolonn (glas)

Re: Vete Vodka

Inlägg av Vector »

Blev intresserad av detta.

Kör du det omältade vetet krossat/grovmalet? Jag har en mjölkvarn som bör kunna ha sönder vetekornen tillräckligt.
Tar lite kunskaper från ölbryggningen och anpassar.

Men om man tar receptet från burn4fun här då:

3,6 kg omältat vete, krossas/grovmales
1,4 kg kornmalt (enzymmalt)
16 l vatten
distillers yeast el dyl.

Mäsktemp 64 C, BIAB, 90 min.
Krama och skölj ur dravet lite fult.

Kyl av, syresätt, pitcha jäst och jäs ut.
Strippa i plastis, späd till nån procent och kör kolonn+FOA.

Kanske blir något.
FOA + Kolonn (Glas)
Plastis (Original)
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Vete Vodka

Inlägg av Swedish Pride »

jap ser bra ut, kan du få tag i enzymer så blir det mindre smak än med mältad korn eller vete
Användarvisningsbild
Vector
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: mån aug 21, 2017 10:34
Utrustning: FOA/Kolonn (glas)

Re: Vete Vodka

Inlägg av Vector »

Okej. I positiv bemärkelse (mindre smak)?

Så jag får mer smak i mäsken med större andel mältat spannmål och mindre med större andel omältat?
Antar att det länpar sig att köra mycket mältat om man ska åt typ whiskey-hållet då?

Enzymer, går de köpa som pulver då eller? Aldrig jobbat med det inom ölbryggningen så det är nytt för mig.

Men jag måste fråga, sjävla mäsken måste väl bli en deg eller? Med massa omältat vete som bildar gluten? Eller håller det sig som en välling?
Och du jäser mäsken med drav, säd och allt? Lyckas du klarna den innan du häller över i brännaren för strippning?
FOA + Kolonn (Glas)
Plastis (Original)
Användarvisningsbild
Vector
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: mån aug 21, 2017 10:34
Utrustning: FOA/Kolonn (glas)

Re: Vete Vodka

Inlägg av Vector »

Eller va säger du, Swedish Pride?
Du verkar va riktigt kunnig på detta. :)
FOA + Kolonn (Glas)
Plastis (Original)
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Vete Vodka

Inlägg av Swedish Pride »

ja du, det e lite upp till dig.
Traditionellt sett så vill folk ha så lite smak som möjligt på vodka, men många gillar smak, det som e skönheten med att bränna eger, du kan hitta vad du gillar å kalla det va fan du vill.
personligen gillar jag vodka med lite smak, när jag vill ha smak så gör jag virre.

jag bryr mig inte on att klarna alls, jag bara klämmer ut vätskan ur veten å kör på en gång, funkar fint :)

japp brykar gå att få tag på pulver enzymer, själv importerar jag flytande enzymer från polen, funkar kanonbra.
utan enzymer har jag algrig provat , men låter troligt att det bara blir sörja, skulle inte rekomendera det
Skriv svar

Återgå till "Mäskjäsning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster