Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Fråga från en förstagångs brännare

Allt om hur du jäser din mäsk på bästa sätt.
Returtony
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: fre aug 18, 2017 16:32
Utrustning: nybörjare

Fråga från en förstagångs brännare

Inlägg av Returtony »

Tjenare, detta är min första gång jag ska göra egen sprit men har en fråga
Jag löste upp 8kg strösocker i 25 liter vatten och rörde i Turbojäst Turbo Pure 48 Hours/18%
på med locket har låtit det stå i 5 dagar nu. jag öppnade locket och kikade lite och mäsken är typ vit.
Nu till min fråga, Hur kommer den seut när den skall vara klar att tappa om?
skall den vara genomskinlig med all jäst på botten eller är detta normalt?
Som sagt detta är min första gång så är ju lite dålig på sånt här men det finn säkert nån som kan förklara detta för mig :thumbup:
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Fråga från en förstagångs brännare

Inlägg av AirQ »

Har dålig koll på hur sockermäsk ska se ut, men jag kan tipsa om att skaffa en hydrometer http://maltmagnus.se/utrustning/instrument/hydrometer och ta prov på hur många oechle grader du har innan du tillsätter jästen, och sen efter 2veckor kan du prova igen och kolla igen, du bör ligga på 0 eller minus på skalan för att det skall vara färdigt.

Sen tror jag att jag läst någonstans att det gör sig väldigt bra att tillsätta klarningsmedel i mäsk för att få bättre sprit, dock inget jag själv har provat och kan stå för att de stämmer, men bör finnas mer info om det på mäskjäsnings kategorin eller om man googlar.
Learning by doing is the shit
Returtony
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: fre aug 18, 2017 16:32
Utrustning: nybörjare

Re: Fråga från en förstagångs brännare

Inlägg av Returtony »

tack för hjälpen, låter det stå en vecka till och ser om det blivit någon skillnad :)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Fråga från en förstagångs brännare

Inlägg av latmasken »

Jag har heller aldrig gjort en sockermäsk, men min tolkning är att när den klarnat ska den just vara klar (som vatten).

Och det ska tydligen löna sig att låta den klarna ordentligt för att få bra sprit.

Det du vill ha är ju en mäsk som i första hand består av etanol och vatten, och en sån blandning är klar.
Frater_Frag
Bryggare
Inlägg: 106
Blev medlem: fre mar 04, 2011 0:40
Utrustning: FOA & Biltema
Ort: Linköping

Re: Fråga från en förstagångs brännare

Inlägg av Frater_Frag »

Själv så tillsätter jag alltid klarningsmedel, helst Alco-Tech, just för att få fram en renare mäsk att bränna. Det blir en avsevärd skillnad på det färdiga resultatet, jämfört med att inte klara mäsken. Med oklarad mäsk så blir det helt enkelt mer skit i pannan som kokar med.
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: Fråga från en förstagångs brännare

Inlägg av Mrbsod »

Kör 6kg socker nästa gång. Jästen producerar avsevärt mer finkel och annat skit när alkohol%en blir för hög. Bättre att göra större satser mäsk med 6kg socker än att försöka maximera med 8kg. Sen ska man typ alltid vänta typ 5-7 dar extra mot vad som står på påsen, för den är nästan aldrig färdig i tid. Men låt den inte stå överdrivet länge, för då blir mäsken förstörd.

Ur brännaren får man ju i alla fall typ 95% i vilket fall, men smaken blir bättre med mindre socker. Du bör fixa mätare, så du vet om sockret är slut eller ej i mäsken. Bränner du sprit med masa socker så bränner sockret fast på elementet och bidrar med en bränd äcklig smak i produkten.
Skriv svar

Återgå till "Mäskjäsning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst