Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Lingon mäsk, till brandy

Allt om brandy, cognac och grappa
Skyldig
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tor dec 01, 2016 11:32
Utrustning: pot-stills

Lingon mäsk, till brandy

Inlägg av Skyldig »

Min favorit mäsk gör jag på 200L fat. 25Kg färska eller frysta lingon, 50 Kg druvsocker och 2 st Willys turbojäst och jäsa i 14 dagar. Mäsken blir ca 20%. Smaken blir överlägsen mot jäsa på vanligt socker, mjukare och finare.
Får den sedan stå på bourbon ekspån i två år, blir det en fantastiskt fin ljusbrun brandy överlägsen Systemets normal pris brandy.
I år har jag gjort ett 200L fat cider, alla söta äpplen från ett träd, jag har bränt ut den och satt på bourbon ekspån som skall få bli calvados efter 2 år. Fick ut ca 25 Liter 60% på det fatet.
Sedan gör jag en mäsk på melass nu, som skall få bli en brun rom, efter två år.
Det tar ett par år innan de blir färdiga och det är det värt om man gör en rejäl satts varje höst.
Frukt med druvsocker ger en utmärkt fruktsprit och skall aldrig destilleras över 86% för behålla aromerna.
Det är stadgat i EU lag också vid tillverkning av fruktsprit. EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS FÖRORDNING (EG) nr 110/2008.
whiskey får inte brännas över 94%, Cognac inte över 92% osv gällande olika sorter. Endast jordbrukssprit som vodka får brännas till 96%. Vilket är vad SKL har som referens för bedöma om det är hembränt eller inte. Alltså ett djävla hyckleri då nästan all sprit på systemet inte håller det måttet utan skall då klassas som hembränt på grund av finkel innehåll.
Alltså dessa innehåller finkel, ett bevis på att 90% av EU fin sprittillverkning skulle bli klassat som hembränt om det beslagtas i Sverige på dunk eller plast flaska. Vilket också tillämpas i domstol. Böter ca 10 tusen.
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Lingon mäsk, till brandy

Inlägg av Kusken »

Var får du tag på druvsocker och hur mycket kostar det?
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Skyldig
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tor dec 01, 2016 11:32
Utrustning: pot-stills

Re: Lingon mäsk, till brandy

Inlägg av Skyldig »

Jag registrera en firma, går göra som enskild, under ex ett namn som egen sylt och saft.
Sedan köpte jag från Risenta AB, pris nu vet jag inte men då betala jag ca 10:- Kg plus moms 12% och frakt.
Bruka köpa några hundra kilo till 500 Kg åt gången, då jag då hade en liten fabrik.
Öppna även konto hos Hisab för köpa essenser billigt, de har också druvsocker under bryggsocker.
Men de är lite dyrare. För beställer man nu en säck på 25 Kg genom en av deras återförsäljare så vill de ha ca 500:- för den. Men det kan det vara värt för Dig första gången att pröva med vad Du tycker. Återförsäljare brukar vara alla färgaffärer som säljer essenser. Bara att be dem beställa för Dig från Hisab.
http://grossist.se/register/1/15/viasok ... b_joker_ab
Skriv svar

Återgå till "Brandy"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster