Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hur funkar en sourmash ?

Allt om whiskey/whisky
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Hur funkar en sourmash ?

Inlägg av Kusken »

Har sett en del recept på sourmash. En del med cornflakes ,andra med krossad majs. Till detta tillsätts socker och drank ( tror det heter så, alltså det som blir kvar i kokarn efter destillationen) . Jag förstår inte hur majsstärkelsen omvandlas till socker utan enzymer. Eller är majsen med bara som smaksättning? Provade faktiskt en sån mäsk för många år sedan och resultatet blev väldigt bra. Är det något snille här på forumet som kan förklara vore jag tacksam.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Hur funkar en sourmash ?

Inlägg av Flerpen »

Man använder oftast majs i kombination med en malt som har höga enzym nivåer. Annars vid tex ujssm så är majsen baea smaksättare
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Hur funkar en sourmash ?

Inlägg av Swedish Pride »

den vanligaste sourmashen e UJ, där förlitar vi oss på majs bara för smak, i knombination med backsett såklart.
UJ har som reger 10 till 25% backset, jag brukar ligga på 10%, om man kör många generationer så kan man på problem med PH annars.
Efter varje gen så lägger jag till med majs, så det e bra att ha ett stort järsnings kärn, jag har 110 liters tunnor
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Hur funkar en sourmash ?

Inlägg av Kusken »

Tror det var den eller en variant på den jag provade. Om jag minns rätt så var det Riku som tipsade om den. Detta var väl en tio år sedan. Krossad torkad majs och råg var det i den, och resultatet blev väldigt gott. Men vad tillför dranken förutom mer smak? Kan det ha med phvärdet att göra? Är lite vetgirig av mig, räcker inte att veta att det funkar utan vill gärna veta varför också. Tusen tack för svaren så långt.
UJ = Uncle Jesse ?
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Hur funkar en sourmash ?

Inlägg av Swedish Pride »

Japp UJ e Uncle Jesse
utan backset så er det ju inte en sourmash, utan bara en vanlig wash.
Inte för att det är något fel med det, men annan smakprofil

jag låg PH e ju var som gör det surt, så låg ph och smaktillförning e vad då får ut av backsetten
HappyFrog
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis jan 17, 2017 23:45
Utrustning: Bielmeier 27L

Re: Hur funkar en sourmash ?

Inlägg av HappyFrog »

Tips till alla som bor i Uppland, Västmanland med omnejd. Vill ni köpa majs till bra pris, dessutom GMO-fritt sådan, då ska ni åka till Knivsta.

https://www.blocket.se/uppsala/Fodermajs_51685544.htm
Skriv svar

Återgå till "Whiskey"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster