Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Frågor om bränneri

Allt om hur du jäser din mäsk på bästa sätt.
sv_tr
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön sep 25, 2016 10:14
Utrustning: nada

Frågor om bränneri

Inlägg av sv_tr »

Hej,

Har tänkt starta ett bränneri. Har kollat om tillverkning och läst massor. Men liksom får inte svar på det jag söker.

Jag vet att för mält behöver jag vatten, enzymen emylas, kulturjäst, och malt (har tänkt på att använda råg) . Men nu kommer vi till den delen hur mycket av allt? jag har tänkt en tillverkning på 1000L per dag. har fått infot att ungefär 100 kg utav malten får du 30 L ren alkohol. Stämmer detta?

Jag har ju tänkt att ha en bränneri med kapaciteten 1 000 L i produktion per dag. Hur mycket skulle det ungefär kosta. Räkna bort lokal och sånt bara själva utrustningen. Har kollat lite runt på Ali.Baba och fick en summa på ungefär 600 000-800 000 kr. Samt hur stor lokal behövs det ungefär för denna produktion. Har tänkt att tillverka Vodka först och främst.

Jag kan tyvärr inte besöka någon bränneri eller bryggeri då i närheten av mig finns inga. Bor i Norrland och vi har bara ett få styck som är ungefär 300 km bort ifrån där jag bor.

Hoppas att ni kan ta er tid och svara. Skulle uppskatta det verkligen!
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Frågor om bränneri

Inlägg av temp_wricko »

Men seriöst!?
Du tänker starta en verksamhet där du tror/gissar att du behöver investera 600-800tkr efter ha googlat, och då är lokal inte inräknat. Du känner då inte att du kan resa 30mil för att kolla upp hur det skulle kunna se ut på ett destilleri.
Sen undrar du hur mycket malt det går år för att göra 1000l vodka? Ingen malt alls är mitt svar.

Finns en lång tråd här på forumet dar någon under flera (minst ett) år hållit på att starta upp ett destilleri. Läs den tråden och kontakta den användaren kan ju vara en start.

Jag tycker ditt inlägg avslöjar att du inte på något sätt är förberedd för att ens vara i startgroparna för att fundera på att kanske någon gång i framtiden med an duktigt påläst kompanjon starta det du har funderingar på.
/Wricko
sv_tr
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön sep 25, 2016 10:14
Utrustning: nada

Re: Frågor om bränneri

Inlägg av sv_tr »

temp_wricko skrev:Men seriöst!?
Du tänker starta en verksamhet där du tror/gissar att du behöver investera 600-800tkr efter ha googlat, och då är lokal inte inräknat. Du känner då inte att du kan resa 30mil för att kolla upp hur det skulle kunna se ut på ett destilleri.
Sen undrar du hur mycket malt det går år för att göra 1000l vodka? Ingen malt alls är mitt svar.

Finns en lång tråd här på forumet dar någon under flera (minst ett) år hållit på att starta upp ett destilleri. Läs den tråden och kontakta den användaren kan ju vara en start.

Jag tycker ditt inlägg avslöjar att du inte på något sätt är förberedd för att ens vara i startgroparna för att fundera på att kanske någon gång i framtiden med an duktigt påläst kompanjon starta det du har funderingar på.
Hej,

Wricko en fråga. Varför tror du att det finns typ forum till? Jag säger hur långt jag har kommit med projektet. Jag sa att jag tänker starta ett bränneri. Jag läser den och har kontaktat han även. Så jag är inte helt ute och cyklar :). Liksom om jag tog och kom hit på forumet för frågor så betyder det ju väl att jag inte är vid startgroparna liksom jag säger ju redan allt på en gång. Förstår inte ditt problem här. Har inte hävdad att jag kan något om detta och jag säger att jag inte har kunskaper.

Jag har tänkt bara på iden, vill jag förverkliga den själv klart måste jag gå runt till bryggerier men först måste jag veta hur läget är. Kan inte gå till ett bryggeri utan inga kunskaper. Tycker att det är fel enligt mig. Därför frågar jag här om ett par saker som jag skulle behöva veta. Igen förstår inte varför du hoppar på mig sådär? Att åka till och från tar 6 timmar på en dag. Om man har redan ett eget företag så blir det lite ont om tid. ;)
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Frågor om bränneri

Inlägg av temp_wricko »

Jag har inga problem. Du har problem med kunskap i ämnet och också svårt med att någon är rak med att du har det.
Du får fråga precis vad du vill på ett öppet forum men också vara beredd på att någon svarar något du kanske inte vill höra.
Jag känner inte att jag hoppat på dig, bara varit rak med vad jag tycker.
/Wricko
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Frågor om bränneri

Inlägg av latmasken »

Med tanke på de frågor du ställer så tror jag att det lär dröja 5-6 år för dig att kunna få igång nånting.

Har du öht drivit företag förut? Att ge sig på att starta ett företag i en branch som man inte kan nåt om är som gjort för katastrof...

Om du läser harleys tråd så kan du se att han i alla fall har kunskaper om hur man destillerar, han har läst på om olika hålbilder i plattor och olika storlekar och djup på bubble caps.

Vodka är också antagligen det absolut sämsta man kan ge sig på att försöka bränna själv, det blir antagligen alldeles för dyrt att destillera vodka på traditionellt vis.
sv_tr
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön sep 25, 2016 10:14
Utrustning: nada

Re: Frågor om bränneri

Inlägg av sv_tr »

Ok, vi tar det om igen. Jag har sagt att jag inte har kunskaper och jag kom och fråga här pga. få mer kunskaper. :) Förstår inte, har inte sagt att jag kan om det här men ändå så trycker ni mitt ansikte mot golvet? Men vi tar och glömmer det som har hänt och försöker öppna en ny tom sida!

Jag har kontakter det är därför jag har tänkt på att gå med i branschen. Jag sökte på kurs och tyvärr så finns det inga kurser för 1-2 veckor. Hittade en skola i Tyskland skickade mejl till dom men har inte fått svar än. Det är inte bara den skolan jag även har kontaktat. Dom flesta skolor utbildar bara i princip för turisternas skull bartenders och liknande.

Jag tänkte gå på kurs som sagt för att slippa fråga här och lära mig allt. Men tyvärr fanns det inte. En som jag talade i skolan sa att det finns ett få i USA. Men USA går inte för mig.

Som sagt jag vill helst få svar på dom frågor jag har ställt. Kan man inte svara åt dom skriv inget då :).

För i övrigt så har jag nu hittat receptet. Känns som att jag har det mesta klart i huvud nu. Idag ska ett företag som bygger liknande anläggningar världen runt kontaktas. Efter det har jag lokalen klart för mig. Sedan är det bara räkna ut börja söka kanske. Man får se. Beror på många faktorer och måste besöka bryggerier.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Frågor om bränneri

Inlägg av latmasken »

Du vill starta ett företag och kan inget om ämnet, och så vill du att vi, gratis, ska lära dig?

Får jag föreslår att du ägnar några månader åt att läsa runt på de destilleringsforum som finns (som harley verkar ha gjort), laddar hem de lagar som gäller och kollar upp vilka tillstånd som krävs.
Skriv svar

Återgå till "Mäskjäsning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster