Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Olika sorters socker?

Allt om hur du jäser din mäsk på bästa sätt.
Alkoholisten
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tor sep 01, 2016 22:24
Utrustning: Spiralbrännare, 800w

Olika sorters socker?

Inlägg av Alkoholisten »

Tjenis!

Jag har precis blandat min första sats mäsk av turbo extreme 23% och 9kg strösocker. Min förhoppning är att de första hemmagjorda dropparna nu ankommer om 7-9 dagar.

Min fråga är vilken skillnad man kan förvänta sig på smaken om man skulle byta ut strösocker mot tex rörsocker, brunt rörsocker, florsocker eller farinsocker?

Tycker nämligen att det skulle vara kul att experimentera med olika smaker i framtiden!

Mvh Alkoholisten
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: Olika sorters socker?

Inlägg av Mr_President »

Jag kan inte svara på hur olika socker påverkar men väldigt stor påverkan har jästemperatur och även hur "stark" du gör mäsken (vilket OG mäsken får).

Så vill du experimentera så bör du ta med dessa 2 parametrar oxså.
Frater_Frag
Bryggare
Inlägg: 106
Blev medlem: fre mar 04, 2011 0:40
Utrustning: FOA & Biltema
Ort: Linköping

Re: Olika sorters socker?

Inlägg av Frater_Frag »

Tänk på att med turbojäst så får man en rejäl utdelning vad gäller mängden alkohol i den färdiga produkten, tyvärr så innebär detta även att mängden äckelämnen står i proportion till detta. Resultatet blir att en neutral sprit är det bästa man kan försöka framställa mot denna bakgrund. Speciellt men tanke på att du stoppat i nio kilo socker, jag kör själv med åtta kilo i varje sats, men jag får dock räkna med en längre jästid samt kolning av godsakerna när det är färdigkokat. Skall man experimentera med brunt socker, melass etc så är det bättre att jäsa långsamt. dvs, mindre mängd socker per sats samt vinjäst av det bättre slaget. Jag planerar själv att framställa egen rom på mörk sirap samt mörkt socker, jag tänker använda mig av ciderjäst för att få en långsam men renare jäsning.
Skriv svar

Återgå till "Mäskjäsning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst