Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

För mycket socker i mäsken

Allt om hur du jäser din mäsk på bästa sätt.
Inzain
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: fre apr 08, 2016 17:56

För mycket socker i mäsken

Inlägg av Inzain »

Mitt första inlägg här på sidan, med risk att låta som man är tappad bakom en lada vill jag ändå ha svar på följande!

Satte precis 50l mäsk och i all iver så hällde jag i 2kg för mycket socker i den ena hinken, vad har jag ställt till med? Kommer detta bli kattpiss eller kan jag rädda det?

Det blev 8kg istället för 6kg med en jäst som heter Magnum cobra 6 snabbsats.

Det är kanske så att denna jäst rent av är kattpiss från början i så fall uppskattar jag om ni ger mig förslag på andra jäster som ger snabba och bra resultat. Jag är väldigt novis och har bara provat denna jästen. Tack på förhand.
Frater_Frag
Bryggare
Inlägg: 106
Blev medlem: fre mar 04, 2011 0:40
Utrustning: FOA & Biltema
Ort: Linköping

Re: För mycket socker i mäsken

Inlägg av Frater_Frag »

Vill du vara på den säkra sidan så kan du blanda innehållet i de två hinkarna inbördes, därigenom så blir det endast 1 kg för mycket per kärl. Själv så kör jag alltid med 8 kg socker per hink samt Cobra 48 timmars jäst. 48 timmar kan man glömma direkt, säg snarare tre veckor, fyra med klarning och omtappning så jäser allt ut och det blir inga svarta spår efter koket.
Skriv svar

Återgå till "Mäskjäsning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster