Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nybörjarhjälp. Frukt + Jäst, fortfarande mäsk?

Allt om hur du jäser din mäsk på bästa sätt.
hampekhan
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis mar 15, 2016 22:54

Nybörjarhjälp. Frukt + Jäst, fortfarande mäsk?

Inlägg av hampekhan »

Tjena, ville bara dubbelkolla så det inte var något problem att vid "bryggningen" slänga i jäst+socker+vatten+FRUKT (för lite smak) när man ska göra sin mäsk? Kallas det fortfarande mäsk om frukten jäser i 24 timmar tilsammans med turbojesten?

Samt att dricka produkten av detta odestillerat är inte något farligare än att dricka jäst+socker+vatten mäsk odestillerat va?

Tacksam för svar, :lol:
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjarhjälp. Frukt + Jäst, fortfarande mäsk?

Inlägg av latmasken »

Det spelar inte så stor roll vad det kallas, i alla fall inte om man tittar på lagligheten. Lagen pratar inte om vad det heter utan om vad man har tänkt använda det till. Är det tänkt att destilleras är det olagligt.

Det finns såklart stora gråzoner där. Att göra en malt-mäsk till whisky är ju i princip samma sak som att göra en öl. Och att göra en vin för att destillera cognac skiljer sig ju inte mycket från att göra ett vin för att dricka.

Men med turbojäst i så tycker i alla fall jag att man har diskvalificerat sig, turbojäst ger så mycket biprodukter att det antagligen smakar skit hur du än gör. I princip är bakjäst bättre än turbojäst om du ska jäsa nåt som ska drickas utan destillering.

Det finns en gammal villfarelse från hembränningslitteratur att bara man har i lite frukt i mäsken så klarar man sig. På jästpaketen kan det ju stå nåt i stil med "lagstadgad mängd frukt", men mig veterligen står det inget i nån svensk lag om mängden frukt.
hampekhan
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis mar 15, 2016 22:54

Re: Nybörjarhjälp. Frukt + Jäst, fortfarande mäsk?

Inlägg av hampekhan »

Det var ett välskriver svar. Ska skita i turbojesten nästa gång antar jag. Smakade dock på denna och den smakade väldigt sött och bättre än all annan mäsk jag smakat. Lite som en lite vidrigare äppelcider.
Skriv svar

Återgå till "Mäskjäsning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster