Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

TPW (Turbo Paste Wash)

Allt om hur du jäser din mäsk på bästa sätt.
Användarvisningsbild
Purewater
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: fre jan 22, 2016 17:14

TPW (Turbo Paste Wash)

Inlägg av Purewater »

Angående denna ,, TPW mäsken turbo paste wash även kallad birdwatcher. som är väldigt populär utomlands finns inte en enda tråd om här på svenska bryggforum.. Är det inget vi svenskar använder oss av alls eller? Och då varför inte? På amerikanska & australienska bryggforum talar dom varmt om denna mäsk ( 25l sats= ca 5,63kg strösocker, ca246 tomatpure, saft från 1 citron, och ca 70g torrjäst bakjäst) och dom tar inte i turbojäst med tång ens så att säga. Mycket intressant, dom påstår att den ska bli så ren så inte ens kolning krävs. Blandningsförarandet är lite mer omständigt med denna då den ex skall jäsa i temp. Av mellan 28-32 celsius vilket för oss i sverige innebär att man ex får sätta jäskärlet i ett större kärl med vatten och i denna reglera tempen med en akvarie värmare under jästiden, som i sig varierar mellan ca 1-2 veckor. Och man tillsätter vatten o socker i omgångar för att säkerhetsställa att man hamnar på ett SG. På mellan 1060-1090! Runt 1070 är att föredra för att minimera s.k "offlavours" ingen som helst klarning tillsatser eller koltillsatser är överhuvudtaget nödvändiga. Och som tidigare nämt altså ingen kolrening i past-work heller.
Så varför inte ett ord om detta här hemma? Märkligt! Är vi så komersiellt invridna i brygghandlarnas produkter att vi inte vågat se utåt? Då denna mäsk är både billigare att framställa o resulterar i helt andra kvaliteer än turbo?
Vilka mäsker använder ni som inte använder er av turbo utav? Och vad har ni för erfarenheter av dessa?
Mvh PureWater
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: TPW (Turbo Paste Wash)

Inlägg av Flerpen »

Jag skulle gissa på att det är därför att vi är så inskränkta på att bara göra nån äcklig smörja som man blir full på. Det finns enormt många enkla recept som är så jäkla mycket bättre än det man får av turbojäst och socker. Hur många här har tex gjort vodka på ett all grain recept?
Jag tycker att det vore kul med en receptdel här på forumet så att folk kanske får upp ögonen för nånting som är gott och inte behöver kolas.
Användarvisningsbild
Purewater
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: fre jan 22, 2016 17:14

Re: TPW (Turbo Paste Wash)

Inlägg av Purewater »

Ja definitivt :thumbup: tyvärr är det inga handlare som nämner detta för oss konsumenter för deras verksamhet bygger på att sälja billigt producerad skit till oss. Och iom att man inte behöver något från dom som inte kan ersättas med allhända material och livsmedel vi redan har hemma. Men känns som dom flesta har gått den vägen för att sedan se när ett mera genuint intresse växer fram att det finns andra vägar.
Mvh PureWater
Användarvisningsbild
smygbrännarn
Bryggmästare
Inlägg: 211
Blev medlem: fre sep 13, 2013 19:58

Re: TPW (Turbo Paste Wash)

Inlägg av smygbrännarn »

Svaren på denna fråga är många beroende på vem man frågar men min version är:
Vi kan börja med att vi här uppe i norr har en så kallad vodka/brännvins kultur både vad gäller framställan och förtäring
och det har gjort att vi ställer bra mycket högre krav på våran rena sprit än vad man gör i Usa mm.
Hur går då detta ihop med att vi använder turbo i bra mycket större utsträckning här uppe?
Jo för i stället för att utveckla våra recept har vi i högre utsträckning utvecklat våra maskiner och om sanningen ska fram så
får man fram en fantastisk neutral med rätt typ av maskin oavsett vilken mäsk du kör.

Nu har jag personligen endast övergått till allgrain mäsk/öl för vidare framställning av antingen whiskey eller vodka men det handlar mer om intresse för att göra allting själv och att jag gillar en lite mer smakrik vodka.

Däremot så är ju många amerikaner bättre på att göra smaksatta produkter men i dom allra flesta fall så har dom jäkligt mycket lägre krav på både deras whisky/bourbon och vodka.

Kör man en potstill , labbmaster , flute eller liknande maskin som inte är anpassad för att göra vodka så spelar mäsken bra mycket större roll men ska man då göra en socker/tomatmäsk så skulle jag personligen inte välja bakjäst och jäsning i 30 grader för att få till en vodka men kanske för en socker rom.
Användarvisningsbild
Purewater
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: fre jan 22, 2016 17:14

Re: TPW (Turbo Paste Wash)

Inlägg av Purewater »

Jag tackar för din tanke o berättelse av dina upplevelser @smygbrännarn väldigt intressant att få höra från folk som hållt på i decennier med detta. :thumbup:

Jag är själv i fullan gång med min första TPW så väntar spännt på resultatet.

Gjort en dagsaktuell kostnadskalkyl för mäsk som slutar så här:

Pris för mäsker:
Turbojäst ca: 97kr
TPW: ca 92kr
Traditionell: ca 94kr

(Kalkylen bygger på 6kg strösocker, prestige 8kg turbo+ dom vanliga ingridienserna till tpw etc.)

Så prisbilden är ju inget avgörande faktum, och som du säger med en bra compund distiller med cuts så ska kanske det inte heller va nån större skillnad.

Exprimentera sig fram till vad man själv gillar och smak är väl en väg att gå, kul att testa sig fram.
Resan har börjat och vägen är inte alltid spikrak 8)
Mvh PureWater
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: TPW (Turbo Paste Wash)

Inlägg av jokkman »

Håller själv mest på med smaksatta drycker typ rom, gin , vodka osv
En jäst som är underskattad och ekonomisk är universal vinjäst, ex: http://allt-fraktfritt.se/bayanus-unive ... rpose.html
Funkar hur bra som helst till smaksatt som "renat", använder bara denna gäst sedan några år tillbaka.
Använder personligen endast 6kg socker i mina satser, funkar riktigt bra. Låter den jäsa ut ordentligt ca 3v innan vidareförädlingen börjar :-)
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Skriv svar

Återgå till "Mäskjäsning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster