Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Renare mäsk med lägre %, värt det?

Allt om hur du jäser din mäsk på bästa sätt.
Cadenza
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: ons jan 20, 2016 13:08

Renare mäsk med lägre %, värt det?

Inlägg av Cadenza »

Hur pass mycket renare blir mäsk om man kör 6 kg/25 liter istället för 8 kg? Alkoholen blir väl 14 istället för 18, men det är väl i slutet och vid högre alkoholhalt som det mesta av finkelskiten bildas? Eller är det försumbart i slutändan om man ändå kolar ordentligt?

Ska tillägga att detta handlar om en plastis, så separering av heads från spriten blir grov minst sagt (slänger de första deciliterna)
Baronen1973
Finjäsare
Inlägg: 56
Blev medlem: tor okt 29, 2015 20:10

Re: Renare mäsk med lägre %, värt det?

Inlägg av Baronen1973 »

Följer med spänning
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Renare mäsk med lägre %, värt det?

Inlägg av Flerpen »

Det blir skillnad, men man bildar Inga nya ämnen utan man separerar bara ämnen från läsken när man bränner.
Vill du ha så bra sprit som möjligt så skippa sockermäsk och turbojäst och gör en riktig mäsk.
Cadenza
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: ons jan 20, 2016 13:08

Re: Renare mäsk med lägre %, värt det?

Inlägg av Cadenza »

Flerpen skrev:Det blir skillnad, men man bildar Inga nya ämnen utan man separerar bara ämnen från läsken när man bränner.
Vill du ha så bra sprit som möjligt så skippa sockermäsk och turbojäst och gör en riktig mäsk.
Trodde turbo jäste renare än "vanlig" jäst? Har fattat att de riktigt seriösa gör en mäsk på typ 6-8% men då får man skala upp produktionen till smått orimliga nivåer... man har ju en kvinna i huset att hålla nöjd också så att säga..

6 kg istället för 8 känns som en rimlig kompromiss kanske. Men som sagt blir jag fundersam eftersom jag ändå kolar nerifrån och upp långsamt, och i slutändan kanske det inte hade blivit så mycket renare vad vet jag..
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Renare mäsk med lägre %, värt det?

Inlägg av latmasken »

Jag associerar ju inte turbo med "renhet" utan snarare "snabbhet".
Ormlår
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: fre dec 14, 2012 19:50

Re: Renare mäsk med lägre %, värt det?

Inlägg av Ormlår »

Turbojmäsk er den styggeste mäsken, hva kvalitet angår. Mest finkel og ille lukt/smak.
Desto mer sukker du har i mäsken, desto fulare blir den også. Max-grensen er på 6kg/25ltr, dette er det internasjonal enighet om. Mer enn det, så skyter finkelproduksjonen fart. Finkelproduksjon og alkoholinnhold er ikke proposjonalt, «grafen» med alkohol og finkel krysser hverandre ca. ved 14% mäsk.
Den finaste mäsken får du om du benytter hetvinsjäst, Lalvin EC1118 f.eks, og bryggsukker/druesukker.
Kompromisset er bakejäst. Den er fin. Jeg benytter 25L vatten, ca. 60gram tørr bakejäst, 4-5kg sukker og 1 glas (200g) tomatpurè. Såkalt Birdwatcher mäsk. Den er fin som snus, lite finkel og produktet blir rundt og fint i smaken. Har du et apparat som ikke gir helt rent produkt så er det virkelig å rekomendera.
Mitt apparat tar ut 95.6% vare, så mäsken er ikke så jævlig viktig, men har jeg god tid, så er det Birdwatcher jeg benytter, da cuts blir meget enkle, og heads og tails blir redusert til et minimum.
Cadenza
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: ons jan 20, 2016 13:08

Re: Renare mäsk med lägre %, värt det?

Inlägg av Cadenza »

Ormlår skrev:Turbojmäsk er den styggeste mäsken, hva kvalitet angår. Mest finkel og ille lukt/smak.
Desto mer sukker du har i mäsken, desto fulare blir den også. Max-grensen er på 6kg/25ltr, dette er det internasjonal enighet om. Mer enn det, så skyter finkelproduksjonen fart. Finkelproduksjon og alkoholinnhold er ikke proposjonalt, «grafen» med alkohol og finkel krysser hverandre ca. ved 14% mäsk.
Den finaste mäsken får du om du benytter hetvinsjäst, Lalvin EC1118 f.eks, og bryggsukker/druesukker.
Kompromisset er bakejäst. Den er fin. Jeg benytter 25L vatten, ca. 60gram tørr bakejäst, 4-5kg sukker og 1 glas (200g) tomatpurè. Såkalt Birdwatcher mäsk. Den er fin som snus, lite finkel og produktet blir rundt og fint i smaken. Har du et apparat som ikke gir helt rent produkt så er det virkelig å rekomendera.
Mitt apparat tar ut 95.6% vare, så mäsken er ikke så jævlig viktig, men har jeg god tid, så er det Birdwatcher jeg benytter, da cuts blir meget enkle, og heads og tails blir redusert til et minimum.
Birdwatcher låter ju iofs intressant. Borde bli mellan 10-12% med den mängd socker? Klarar vanlig bakjäst av att jäsa ut det verkligen? Tomatpure är näring eller? Kokar man i det med sockret eller tillsätter med jästen när man fyllt upp?

Eftersom jag kör plastis och inte kan göra så noggranna cuts försöker jag maximera renheten på mäsken istället, men trodde inte jag skulle få ut mer än 6-8% utan turbo.

Sen är ju fortfarande frågan om man ändå får bort det mesta finklet vid kolning om det är värt besväret.
Ormlår
Turbojäsare
Inlägg: 38
Blev medlem: fre dec 14, 2012 19:50

Re: Renare mäsk med lägre %, värt det?

Inlägg av Ormlår »

Plastisen kan jeg ikke uttale meg om, har aldri vært borti dem.

Vanlig bakegjær kan klare 14-15% ved optimale forhold. Tomatpurè er næring ja.
Mener en slik mask gjesar ut på 7-14 dager, etter temperatur.

Meget ren mask. :) rundt 11.5% om den jasar riktig ut.
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Renare mäsk med lägre %, värt det?

Inlägg av Flerpen »

Cadenza skrev:
Flerpen skrev:Det blir skillnad, men man bildar Inga nya ämnen utan man separerar bara ämnen från läsken när man bränner.
Vill du ha så bra sprit som möjligt så skippa sockermäsk och turbojäst och gör en riktig mäsk.
Trodde turbo jäste renare än "vanlig" jäst? Har fattat att de riktigt seriösa gör en mäsk på typ 6-8% men då får man skala upp produktionen till smått orimliga nivåer... man har ju en kvinna i huset att hålla nöjd också så att säga..

6 kg istället för 8 känns som en rimlig kompromiss kanske. Men som sagt blir jag fundersam eftersom jag ändå kolar nerifrån och upp långsamt, och i slutändan kanske det inte hade blivit så mycket renare vad vet jag..
Jag skulle gissa att kvinnan i huset blir nöjd om hon märker att din hobby producerar nånting som är gott och drickbart och inte nån sörja som måste kokas.

Tvärtom, turbo ger väldigt dåliga bismaker.
Om du inte vill köra top notch all grain vodka så finns det flera sockerbaserade recept som är bättre än 8kg socker och vatten.
MRWELDER
Föredetta moderator
Inlägg: 453
Blev medlem: ons aug 17, 2016 6:45

Re: Renare mäsk med lägre %, värt det?

Inlägg av MRWELDER »

14 %-16 ger ren bra mäsk
Användarvisningsbild
landbier
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: mån aug 17, 2009 17:12

Re: Renare mäsk med lägre %, värt det?

Inlägg av landbier »

Ja, det blir mindre orenheter i mäsken om den görs svagare. Hellre 6 kgs satser än 8 kgs.
En sup, två sup, sup allihopa!
Fredriko98
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: fre nov 17, 2017 20:57
Utrustning: Jäskärl

Re: Renare mäsk med lägre %, värt det?

Inlägg av Fredriko98 »

Jag har också hört att den blir renare om det är svagare.
Fast pröva olika varianter så märker du skillnad. Om du gör 25 liter mäsk på 20% så får du 12,5 liter sprit. Så det går ju fortare att få mer sprit av det om det är det du ska göra. Ska du bara dricka mäsken så blir du snabbare full ☺
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: Renare mäsk med lägre %, värt det?

Inlägg av Kabom »

Olika jästsorter ger lite olika mängder av skräp (förutom etanol alltså) och tål lite olika alkoholhalt innan dom dör. Man vill inte heller ha för mycket socker som inte jäser ut. I princip jäser det tills allt socker är förbrukat eller tills jästbakterierna dör av alkoholen (häpp).
Skriv svar

Återgå till "Mäskjäsning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster