Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Recension av frågor kring mäsk

Allt om hur du jäser din mäsk på bästa sätt.
Emellertid
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: mån nov 02, 2015 19:26
Utrustning: Plastis

Recension av frågor kring mäsk

Inlägg av Emellertid »

Hej. Har använt mig av:
http://hembryggning.se/turbojast-turbo- ... -1-kg.html
Löst upp 135 g av det i en 25-liters hink, med 8 kg socker och resterande del vatten.

http://hembryggning.se/vinometer-0-25-china.html
Efter en vecka mäter vinometern ut 14%

Smått förbryllad över den höga alkoholhalten bestämmer jag mig för att mäta med en oechslemätare och mäter där ut +90

Ännu mer förbryllad så mäter jag på vinometern en av frugans 8,5 % viner.
Vinometern mäter mycket riktigt ut 8-9%

Nu till min fråga, som förmodligen framgår av texten ovan

Kan detta verkligen stämma? Har läst någonstans att mäsk ska vara runt -10 oechsle, eller?
Är det inte lite väl optimistiskt att få fram 14 % 25-liters mäsk på 7 dagar.

Vill också tillägga att det bubblar i högt tempo även nu, 2 timmar efter denna förbryllande upptäckt.

Låter detta rimligt?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Recension av frågor kring mäsk

Inlägg av latmasken »

Det gäller att förstå vad man mäter.

En hydrometer mäter densitet, en vinometer är jag lite osäker på vad den mäter, vet inte om den mäter nån kombination av densitet och ytspänning.

Sen kan man baserat på dessa dra slutsatser om alkoholhalt, OM man vet vilka andra saker som påverkar.

Densitet påverkas t.ex. mycket mer av socker än av etanol, prova att blanda socker i vodka så kommer en alkoholmätare att visa helt fel.

Vinometer anses av de flesta vara totalt värdelös. Mätte du direkt med den? Alla böcker jag läst tycker att man ska spä ut det som ska mätas 50/50 med vatten och sen multiplicera uppmätt alkoholhalt med 2.
Emellertid
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: mån nov 02, 2015 19:26
Utrustning: Plastis

Re: Recension av frågor kring mäsk

Inlägg av Emellertid »

Tack för svaret

Ja, jag mätte direkt med vinometern, följde anvisningarna som stod på pappersförpackningen den kom skickad i. D.v.s. Fyllde "glaskoppen" högst upp med ca 1 cl mäsk/vin, lät det droppa ner och genom hålet på andra sidan och sedan vände den hastigt upp och ned på och följde "droppen" ner till 14 % för mäsken, som sagt.
Skall testa på andra viner för att se om den stämmer.

Men rent praktiskt så borde väl mäsken kunna mäta ut en hög alkoholhalt, trots att jäsningen ej är helt klar?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Recension av frågor kring mäsk

Inlägg av latmasken »

Som sagt var, den mäter inte alkoholhalt utan densitet på en blandning.

Sen gäller då att OM blandningen till största delen består av vatten och etanol så motsvarar en viss densitet en viss alkoholhalt.

Men om blandningen innehåller en större mängd socker, fotogen, bensin eller nåt annat så kommer mätaren att visa fel. Du kan enkelt testa genom att blanda 50/50 fotogen och vatten (det är kanske svårt att få fotogenet att blanda sig med vattnet iofs). Mätaren kommer att indikera en alkoholhalt, men det är ju 0% alkohol i blandningen.

Så allting i blandningen som inte är vatten eller etanol kommer att ge ett fel. Hur stor det felet är beror på hur blandningen ser ut, och hur ska du mäta dig fram till det? Det blir lite som att använda två linjaler och försöka mäta dem mot varandra för att se vilken som visar rätt. Du har ingen referens.
Emellertid
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: mån nov 02, 2015 19:26
Utrustning: Plastis

Re: Recension av frågor kring mäsk

Inlägg av Emellertid »

Jag förstår hur du menar, men faktum kvarstår att vinometern (ej oechslemätaren) mäter ut en korrekt alkoholhalt, även i systembolagsvin. Den stämmer på samtliga viner jag har testat på (3 st)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Recension av frågor kring mäsk

Inlägg av latmasken »

Ja, men det beror på att vinet till största delen innehåller etanol och vatten.

Det gör antagligen inte mäsken, alltså visar den med stor sannolikhet fel på mäsken.

Skakade du t.ex. ur kolsyran ur mäsken innan du mätte? Kolsyrebubblor sabbar både mätning med hydrometer och vinometer.
Emellertid
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: mån nov 02, 2015 19:26
Utrustning: Plastis

Re: Recension av frågor kring mäsk

Inlägg av Emellertid »

Nej, någon kolsyra har jag inte skakat ur.
Något är ju onekligen fel och förmodligen är det som du säger.

Återkommer när oechslemätaren är nere på minst -10

Tycker du att man ska skaka ur kolsyran ur mäsken innan användning?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Recension av frågor kring mäsk

Inlägg av latmasken »

Jag har inte riktigt koll på det här med mäsk, men tror inte kolsyran sabbar nåt. Den lär försvinna snabbt när mäsken börjar koka.

Men mäsken bör väl klarnas innan man bränner den och då behöver man nog få bort kolsyran annars kommer inte böset att lägga sig på botten.
Emellertid
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: mån nov 02, 2015 19:26
Utrustning: Plastis

Re: Recension av frågor kring mäsk

Inlägg av Emellertid »

Jodå, böset lägger sig på botten ändå och mäsken klarnar av sig själv om den får stå några extra dagar
Skriv svar

Återgå till "Mäskjäsning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster