Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Försöker jag göra mäsk eller cider? Behövs ens jäsning?

Allt om hur du jäser din mäsk på bästa sätt.
Stolta
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön aug 30, 2015 10:43
Utrustning: Fan ingen än

Försöker jag göra mäsk eller cider? Behövs ens jäsning?

Inlägg av Stolta »

Märklig titel, jag vet. Men jag är totalt grön på detta och behöver räta ut lite frågetecken.

För ett tag sedan hittade jag ett saftkoncentrat som var väldigt gott att blanda ut med ljus rom och sodavatten för att få en fin drink i sommarvärmen, eller tillsammans med vodka för att få en satans god shot.

Det jag vill göra nu egentligen är att testa att buteljera "drinkversionen" och ha i kylen som ett alternativ till öl/cider samt ge till polarna vid midsommar eller andra dagar det passar. För att göra det här på riktigt kan jag inte hålla på att blanda rom, saft och sodavatten i flaskor utan måste väl jäsa det hela för att få alkoholen på "rätt" sätt och då förhoppningsvis kunna styra smaken efter tycke.

1. Vad skulle denna typ av dryck ens kallas? Är det en mäsk eller en typ av cider?
2. Är det lagligt att sälja hemgjort till kompisar/kompisars bekanta?

Edit: Kan kanske vara värt att nämna att jag skulle vilja ha alkoholhalten runt 5%.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Försöker jag göra mäsk eller cider? Behövs ens jäsning?

Inlägg av ranald »

Om du är nöjd med smaken på blandningen utan jäsning ska du inte jäsa den. Jäsning kommer att ändra smaken. Dessutom är det slabbigt; att blanda och spara i kyl är rent och enkelt, och det är enkelt att räkna på vad procenten blir. Och att sälja dryck med 5% alkohol i lär bryta systembolagets försäljningsmonopol och vara olagligt.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4507
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Försöker jag göra mäsk eller cider? Behövs ens jäsning?

Inlägg av latmasken »

Det är inte att det bryter mot försäljningsmonopolet som gör det olagligt, det är att det bryter mot alkohollagen:)

Formellt sett är det nog även olagligt "tillverkning av spritdryck"?
Stolta
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön aug 30, 2015 10:43
Utrustning: Fan ingen än

Re: Försöker jag göra mäsk eller cider? Behövs ens jäsning?

Inlägg av Stolta »

ranald skrev:Om du är nöjd med smaken [...] att blanda och spara i kyl är rent och enkelt
Visst är jag nöjd med smaken och det vore så klart fantastiskt om jag kunde slippa hela processen med jäsning, men jag skulle vilja testa att få i alkohol i blandningen på ett annat sätt än att bara hälla i vodka och se hur pass mycket det påverkar.
Kan man få tag på icke smaksatt alkohol just för att ha i blandningen? Som sagt väldigt grön på allt det här.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Försöker jag göra mäsk eller cider? Behövs ens jäsning?

Inlägg av ranald »

Stolta skrev:Visst är jag nöjd med smaken och det vore så klart fantastiskt om jag kunde slippa hela processen med jäsning, men jag skulle vilja testa att få i alkohol i blandningen på ett annat sätt än att bara hälla i vodka och se hur pass mycket det påverkar.
Kan man få tag på icke smaksatt alkohol just för att ha i blandningen? Som sagt väldigt grön på allt det här.
Det finns "Renat brännvin" https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/renat-101på bolaget, det är så nära en smakfri sprit man kommer. Om man tycker den är för svag finns även "60 Brännvin" https://www.systembolaget.se/dryck/spri ... in-8016301, som är 60%, men måste beställas.
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Försöker jag göra mäsk eller cider? Behövs ens jäsning?

Inlägg av Brack »

Vet inte hur smaken blir, och den kommer inte vara samma som drinken du blandar, men om du gör en sockermäsk, jäser den svalt och länge ( så det blir en så ren jäsning som möjligt).
Sedan efter det är jäst, dödat jäst, klarnat och separerat från bottensats, tillsätta saften och en ljus rom-essens, så kan det bli liknande, men inte helt hundra..
Och dock kommer den ha lite bubbel jämfört med sodavattnet som tillsattes i din drink..

Du kan ju testa men du kommer att inse att just detta projekt är slöseri på tid och pengar, samt att det kommer inte smaka som du önskat..
Bättre att blanda drinken och spara i flaskor..

Men om du gillar att experimentera så rekommenderar jag det starkt! Det är en underbar process och riktigt kul hantverk..
Jag gjorde själv en väldigt god citron och ingefära mäsk, och alla jag bjöd den till älskade den och ville ha mera.
Skriv svar

Återgå till "Mäskjäsning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster