Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Polenta som adjunkt

Allt om whiskey/whisky
Adminulator
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: ons maj 06, 2015 16:03
Utrustning: pot still

Polenta som adjunkt

Inlägg av Adminulator »

Hej! Är ny här och jätteglad att få hitta ett forum med likasinnade. Har bränt diverse frukter flera ggr socker några ggr, majswhiskey en gång och ska nu upprepa majswhiskey-projektet. Jag börjar med en fråga. Jag har precis mäskat 2kg korn i 61-62C i 2 timmar och ska laka och sätta mäsken på bryggning. Jag läser diffusa recept om polenta som, om jag förstår saken rätt, kan kokas upp 10 minuter, och när den svalnat hälls den ner i mäsken där stärkelsen bryts ned av de befintliga naturliga enzymerna som uppstått i grundmäsken. Har en massa polenta som bara står här, nämligen. Någon som vet?

Mvh,
/A
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Polenta som adjunkt

Inlägg av Flerpen »

Polenta är ju bara malda majskorn så finns det rätt enzymer i mäsken så kan du få socker ur den men du måste fortfarande hålla temperaturen på 60-70 grader i nån timme.
Adminulator
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: ons maj 06, 2015 16:03
Utrustning: pot still

Re: Polenta som adjunkt

Inlägg av Adminulator »

Tack. Vid närmare tanke verkar det som det skulle bli en faslig sörja om man skulle hälla över ett kilo polentagröt i min vackra finsilade mäsk, tror jag :p
Adminulator
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: ons maj 06, 2015 16:03
Utrustning: pot still

Re: Polenta som adjunkt

Inlägg av Adminulator »

Har hällt på ½kg polenta som mäskats vid 62C. Nu slår det mig att enzymerna i kornmäsken kanske ligger i allt skrot som jag slängt? Har visserligen sköljt av noga för att få med mycket socker...Jag har alltså haft i polenta i en silad mäsk. Kommer det funka? Tack för svar
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Polenta som adjunkt

Inlägg av Weinkeller »

Troligen om du inte gått över 76C - ish.
/Weinkeller
Adminulator
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: ons maj 06, 2015 16:03
Utrustning: pot still

Re: Polenta som adjunkt

Inlägg av Adminulator »

Då så, tack. (Har hållit mig till 61-63C)
Adminulator
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: ons maj 06, 2015 16:03
Utrustning: pot still

Re: Polenta som adjunkt

Inlägg av Adminulator »

Kan detta tänkas vara möjligt?

* Jag mäskar polenta vid 61-63C.
* Jag sparar allt avkok och sköljer av korngrynen noga ner i avkoket och kastar grynen.
* Jag reducerar ner avkoket till halva mängden genom att koka en stund (sockret borde stanna kvar ju)
* Jag häller över till mäsken som redan har enzymer?
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Polenta som adjunkt

Inlägg av Flerpen »

Vet inte om jag missförstått dig, men du behöver enzymerna för att få fram sockret från stärkelsen.
Inte efteråt
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Polenta som adjunkt

Inlägg av Weinkeller »

Gör såhär: Koka gröt på polenta. Tillsätt gröten till mäsken och gör en försockringsrast precis som vanligt.
/Weinkeller
Adminulator
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: ons maj 06, 2015 16:03
Utrustning: pot still

Re: Polenta som adjunkt

Inlägg av Adminulator »

Hmmm, får nog säga att det inte funkar. Teorin är ju konstig också. Å ena sidan ska enzymerna i basmäsken ta hand om polentan - å andra sidan ska polentan mäskas? Hursom, mäskade 1kg polenta mellan 61-6C i 1½ timmar att tillsätta till den redan snart färdigjästa mäsken som har enzymer. Det var aktivitet i kankse 3 timmar och stendött sedan dess.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Polenta som adjunkt

Inlägg av Weinkeller »

Du måste mäska polentan som i försockringsmäska vid varm temperatur gärna 65C-68C tillsammans med kornmalten. Dessförinnan koka gröt på polentan så stärkelsen blir tillgängligare. Du kommer inte få ut något jäsbart socker annars. Du blandar ihop begreppen "jäst mäsk" med "mäskning för att få ut jäsbart extrakt".
/Weinkeller
Adminulator
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: ons maj 06, 2015 16:03
Utrustning: pot still

Re: Polenta som adjunkt

Inlägg av Adminulator »

Aha. F**ta. Tack iaf, då fattar jag. Intressant nog har den börjat att leva lite, jag gissar att stärkelsen bryts ned till socker, men för längsamt för att vara till större nytta. Ändå tillräckligt med tryck för att jag ska övervaka nån dag till.
Skriv svar

Återgå till "Whiskey"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster