Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

jäst fråga mäsk

Allt om hur du jäser din mäsk på bästa sätt.
Netsidas
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: tor feb 26, 2015 20:04

jäst fråga mäsk

Inlägg av Netsidas »

Hej har satt en sats på 18liter vatten
5kg socker
Och typ en matsked torrjäst

Upptäckte rätt snabbt att den slutade jäsa efter typ 4 dagar.. tyckte det var skumt och blandade till en mini sats med typ 200gram socker och 10 matskedar jäst i en 1.5l coka cola flaska.. lät den börja jäsa och sen blandade i den i den stora satsen .. nu har den jäst i 2 dagar med en bubbla/sec ungefär så uppenbarligen hade jag för lite jäst.

Så nu till min fråga om jag sätter 18l vatten med 5kg socker hur mycket torrjäst ska jag då slänga i.. Har bara vanlig traditionell torrjäst som man bakar med tillgänglig. Bor i Thailand så svårt att få tag på turbo jäst..
Kan oxå säga att det är ungefär 30 grader där den står och jäser... hoppas någon kan peka mig i rätt rikting..
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: jäst fråga mäsk

Inlägg av Flerpen »

Man kan inte ha för lite jäst då den förökar sig. Jästen kan däremot ha dött av för hög alkoholhalt eller för hög värme. Ett tipps är att görs en förkultur varje gång så kommer det igång snabbare
Mr_President
Bryggmästare
Inlägg: 346
Blev medlem: tis aug 13, 2013 19:43

Re: jäst fråga mäsk

Inlägg av Mr_President »

Den har nog jäst klart helt enkelt .

För å veta bättre bör du använda en hydrometer (typ flöte) då ser du OG (socker i början) och FG (socker på slutet).

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hydrometer

Kostar inte mycke å ger klarhet i "utjäst eller ej" frågor.
Netsidas
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: tor feb 26, 2015 20:04

Re: jäst fråga mäsk

Inlägg av Netsidas »

Vad jag har förstått (vilket kan vara fel) så försökar sig bara jästen så länge det finns syre.. och efter jag körde min lilla dunder kur så satte den igång rejält och är nu inne på dag 3 med en bubbla varannan sekund ungefär... jäst klar hade den defenetivt inte gjort då den bara smakade socker vatten utan alkohol.. (testade) har ingen mätare här.. det går helt enkelt inte att köpa i Thailand. All bryggning är förbjudet här för privatpersoner. 5kg
När jag bryggt vin har detta aldrig varit ett problem så tror värmen är okey.. brygger vin regelbundet utan problem.. ligger på ungefär 30°C här ... tankar funderingar? Och tack för underbar support
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: jäst fråga mäsk

Inlägg av Flerpen »

Du verkar ha dålig koll på landet du lever i.
http://homebrewthailand.com
Wed
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: lör feb 14, 2015 20:33
Utrustning: Dunk

Re: jäst fråga mäsk

Inlägg av Wed »

http://homebrewthailand.com/index.php?o ... &Itemid=81
One of the most asked questions regarding home brewing in Thailand is 'IS IT LEGAL?'

In a nutshell 'NO'. It is illegal to home-brew alcohol whether it is fermented or distilled for personal consumption / sale.

However please see below for the official stance on it.
Nedanför står det att straffen är relativt överkomliga, om någon alls bryr sig.
Skriv svar

Återgå till "Mäskjäsning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster