Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

citronsyra pH på mäsk

Allt om hur du jäser din mäsk på bästa sätt.
hemlagat
Finjäsare
Inlägg: 97
Blev medlem: sön mar 08, 2015 9:47

citronsyra pH på mäsk

Inlägg av hemlagat »

Mitt kranvatten har pH 8,3 och hårdhet 2-3°dH (tyska grader)

Hur mycket citronsyra (pulverform 1200 gram stor kryddburk från ÖoB) bör jag addera för att få ett pH på cirka 5,5?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: citronsyra pH på mäsk

Inlägg av latmasken »

Det går inte att säga till 100% eftersom det beror på mäskens buffrande egenskaper. Du får prova dig fram helt enkelt.

I Ciderboken står det att när man ska justera mustens ph så ska man tillsätta 1-2 tsk vinsyra på 10 liter och sen mäta pH igen.

pH är en logaritmisk skala så det ändras inte linjärt.
hemlagat
Finjäsare
Inlägg: 97
Blev medlem: sön mar 08, 2015 9:47

Re: citronsyra pH på mäsk

Inlägg av hemlagat »

latmasken skrev:Det går inte att säga till 100% eftersom det beror på mäskens buffrande egenskaper. Du får prova dig fram helt enkelt.

I Ciderboken står det att när man ska justera mustens ph så ska man tillsätta 1-2 tsk vinsyra på 10 liter och sen mäta pH igen.

pH är en logaritmisk skala så det ändras inte linjärt.
vad rekommenderar du för mätutrustning? Lackmuspapper? Borde vara billigt och fungera ok? Elektrisk apparat? Vad kostar en sån och är de tillförlitliga?
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: citronsyra pH på mäsk

Inlägg av Flerpen »

Samma utrustning som du använde vid första mätningen borde fungera ypperligt.
hemlagat
Finjäsare
Inlägg: 97
Blev medlem: sön mar 08, 2015 9:47

Re: citronsyra pH på mäsk

Inlägg av hemlagat »

Flerpen skrev:Samma utrustning som du använde vid första mätningen borde fungera ypperligt.
Jag har aldrig mätt pH, jag har kommunalt vatten så jag har helt enkelt läst på kommunens hemsida vilket pH vattnet har ....
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: citronsyra pH på mäsk

Inlägg av Flerpen »

latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: citronsyra pH på mäsk

Inlägg av latmasken »

Det noggrannaste sättet är väl med titrering, men det är ju rätt bökigt och tar tid.

Med pH-papper får man nog inte så bra upplösning (eller finns det pH-papper med upplösning på 0,1? de jag sett hade i bästa fall en upplösning på 0,5).

Mätare kostar en del och behöver ju kalibreras regelbundet.


Det går att räkna ut exakt hur mycket du ska ha i för att nå ett visst pH förutsatt att det inte finns något som buffrar. Men de flesta vätskor innehåller ämnen som buffrar. En buffrad lösning innebär att pH är "stabiliserat", pH ändras inte direkt om du tillsätter syra eller alkalier, bufferten "äter upp" en del av jonerna så att säga.

Jag tror att man generellt kan säga att buffert betyder att du behöver tillsätta mer syra än teoretiskt, men exakt hur mycket mer kan man inte veta utan att just testa och sen mäta.
Baronen1973
Finjäsare
Inlägg: 56
Blev medlem: tor okt 29, 2015 20:10

Re: citronsyra pH på mäsk

Inlägg av Baronen1973 »

http://www.ebay.com/itm/Portable-Digita ... SwTapV5a52

Finns i England och brukar ta ca 4 dagar med posten
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: citronsyra pH på mäsk

Inlägg av latmasken »

Finns gott om pH-mätare att köpa i Sverige, köpte häromdagen en Adwa AD11 för 399 spänn.

Men det är betydligt billigare att köpa pH-test med droppar. En liten flaska kostar 50-60 spänn och räcker till några hundra tester. Men de har ju inte riktigt lika hög upplösning.

Även pH-papper är billigare i inköp än pH-mätare.

pH-mätaren behöver kalibreras regelbundet (då måste man köpa kalibreringsvätska).
Oswald
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån feb 26, 2018 17:19
Utrustning: Fd kolonn

Re: citronsyra pH på mäsk

Inlägg av Oswald »

Jag har läst på en sida (bruksanvisning /tips på sidan för Müller eller Carl) att citronsyra är ett andrahandsval då syran förbrukas i jäsningen. De förordade svavelsyra / dock i små mängder, pHt kan dock fort bli alldeles för lågt om du inte har koll och det är viktigt att handha framförallt den ospända syran på rätt sätt. Du vill inte ha den i ögonen. Se ALLTID till att ha rinnande vatten tillgängligt när du umgås med ospända och framförallt vattenfattiga syror. Saltsyra är mycket säkrare men det är aggressivt på våra kärl.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: citronsyra pH på mäsk

Inlägg av latmasken »

När du tillsätter en syra så delas ju den upp i joner. Och det är ju vätejonerna som står pH (H där står ju för väte). Och jag har svårt att tänka mig att jästen skulle föredra vissa vätejoner framför andra?

Saltsyra ger vätejoner plus klorjoner och svavelsyra ger vätejoner plus svaveljoner (såvitt jag förstått).

Man vill väl inte ha svavel i brygden?

Vid hydroponisk odling använder man fosforsyra eller salpetersyra (de ger fosforjoner respektive kvävejoner utöver vätejonerna, d.v.s. två ämnen som är "växtnäring").
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: citronsyra pH på mäsk

Inlägg av Swedish Pride »

behöver ingen syra alls, men om du absolut vill har det, kör på citron syra, billigt å lätthanterat.
gött att inte fräta bort händerna :thumbup:
Skriv svar

Återgå till "Mäskjäsning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster