Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Alkoholhalt i mäsken

Allt om hur du jäser din mäsk på bästa sätt.
xsnooker
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: lör jan 10, 2015 19:16

Alkoholhalt i mäsken

Inlägg av xsnooker »

Hej,

till att försöka mig på det här för första gången på några decennier.

Mäsken består av 6kg strösocker och en påse "Old Grand's Guld Turbo", och fyllt upp med vatten från duschen upp till 25L. Efter blandningen hade jag +80 Ochle.
Den har stått fem dagar 1 21 grader, sen tappade jag över mäsken till ett annat kärl, och där har den stått i en vecka för klarning i 12 grader, (har inte haft tid att göra något tidigare).
När jag nu mätte hade jag -11 Ochle och 12% alkoholhalt.

Är inte det för lite alkoholhalt på mäsken? och i så fall, vad kan jag ha gjort för fel? får det några konsekvenser på den färdiga produkten, t.ex. svagare, mindre kvantitet, eller något annat?
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Alkoholhalt i mäsken

Inlägg av temp_wricko »

Hej!

Ja lite lågt på alkohol har du hamnat. 6kg socker som jäser ut i en volym på 25 liter ger strax över 14% alkohol.
Resultatet när du bränner beror lite på utrustningen. Med största sannolikhet kommer du bara få mindre volym gottgott i slutändan.

Så vad kan ha gått fel?
Jag gissar att du bara fått fel startvärde när du mätte med oechslemätaren. Du borde ha hamnat runt 95°öx. Var allt socker upplöst? Var temperaturen runt 20°C när du mätte?
Annars är det till att felsöka: Hur exakt är måttet 6kg socker? Hur exakt är volymen 25 liter? Hur exakt är oechslemätaren?

Känn dig lugn med att allt kommer gå bra!
/Wricko
xsnooker
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: lör jan 10, 2015 19:16

Re: Alkoholhalt i mäsken

Inlägg av xsnooker »

Hej, och tack för svaret.

Utrustningen är en gammal, typ 80-tals kolonnbrännare jag fick av en polare för några veckor sen.

Det kan stämma att startvärdet kan ha blivit fel då jag mätte innan jag blandat i turbojästen, hur mycket kan det diffa? jag tror att sockret var upplöst men jag tittade nog inte efter så noga.
Tempen vid mätningen var nog 23-24 grader, 3st 2 kg påsar med strösocker, jag vet inte hur exakt det är, jag bara utgick ifrån att det skulle vara ganska så exakt. Jag gick efter märkningen på jäshinken för att nå 25L-strecket, mao, kanske inte så exakt.

Många bäckar små som kanske gjorde att mäsken blev svag.

Har haft brännaren igång i några timmar nu, när jag mätte alkoholhalten efter att det droppat i 1 1/2 timme ligger det på 82%, har fått ut ca 4L än så länge. Efter att ha slängt bort första 2dl så fick jag från början 88%, inte så högt som jag önskat, men det kanske kan bero på den svaga mäsken.
Baronen1973
Finjäsare
Inlägg: 56
Blev medlem: tor okt 29, 2015 20:10

Re: Alkoholhalt i mäsken

Inlägg av Baronen1973 »

Lite svag är den kanske, men ett ganska bra resultat på 6 kg socker.
Vill du har mer % så köp 8 kg jäst så får du ut lite mer när du bränner.
Procenten från maskinen, har inget med mäsken att göra, utan är mer beronde av vilken brännare du har har och hur den är byggd, är det en äldre maskin så är det ett helt ok resultat
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Alkoholhalt i mäsken

Inlägg av latmasken »

xsnooker skrev: Utrustningen är en gammal, typ 80-tals kolonnbrännare jag fick av en polare för några veckor sen.
Det är med 99% sannolikhet en gammal labmaster du har fått tag på, inte direkt nån bra brännare (men det var i princip det enda man kände till i Sverige på 80-talet, eftersom den beskrevs i nån välspridd bok).

Även om labmastern ser ut att ha en kolonn så är konstruktionen så pass dålig (kylrören sitter i helt fel ände av kolonnen) att den i princip fungerar som en potstill. Så stirra dig absolut inte blind på vad folk för för resultat med en kolonnbrännare, för det du har är ingen kolonnbrännare.
Fredriko98
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: fre nov 17, 2017 20:57
Utrustning: Jäskärl

Re: Alkoholhalt i mäsken

Inlägg av Fredriko98 »

Provsmaka mäsken så märker du själv. Smakar det surt och spritigt så är det nog 14-15%. Det kan hända att oechelmätaren visar fel.
Du kan ju dricka den eller destillera den ändå om det nu är på 12% ☺
Skriv svar

Återgå till "Mäskjäsning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster