Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Mäsk på björksav

Allt om hur du jäser din mäsk på bästa sätt.
Användarvisningsbild
raoul-duke
Föredetta moderator
Inlägg: 258
Blev medlem: mån mar 21, 2011 1:57
Ort: Homp

Mäsk på björksav

Inlägg av raoul-duke »

Könhare!
Nu börjar det ju närma sig sav-tider. Tänkte göra ett brännvin på björksav och kalla det för TRÄSPRIT. För det är ju exakt vad det är ;)

Jag har aldrig hanterat sav förut så jag har ingen erfarenhet alls. Någon som vet om jäst gillar Xylitol? Det är ju en sockeralkohol som finns i björksav som har ett relativt högt glykemiskt index. Frågan är ju om jästen bryr sig om GI ;)

Är det någon som har erfarenhet av att jäsa vin/mäsk enbart på sav?
Skulle det knipa kan man ju alltid mäska lite potatis och blanda i.
Planen är att göra det Svenskaste brännvinet på planeten.

Funderingar på det?

Skulle va tacksam för tips på hur man lättast tappar ur sav ur björk. Gärna utan att skada trädet för mycket.

Mvh - Raoul
Det var en kvinna som fick mig att börja dricka - och jag har inte ens haft vett att tacka henne ordentligt.
Jussi

Re: Mäsk på björksav

Inlägg av Jussi »

Låter intressant detta! :D

Finns väl olika sätt att "tappa" saven. Du kan borra ett hål en bit in i björken och sätta en slang därifrån, eller ta saven av en kvist du skär av (tar längre). Använd gamla urtvättade limonadflaskor eller liknande för att undvika att uppsamlingskärlet går sönder.

Efter du har tappat färdigt bör du plugga hålen!

edit: Här har nån gjort en sida där du kan se tillvägagånssätt: http://www.cybis.se/craft/birch/tappning.htm
Användarvisningsbild
raoul-duke
Föredetta moderator
Inlägg: 258
Blev medlem: mån mar 21, 2011 1:57
Ort: Homp

Re: Mäsk på björksav

Inlägg av raoul-duke »

BUMP!
Har testat att jäsa vin på björksav nu och det blev förvånansvärt bra! Ska ligga på lagring ett tag till.
Dum som jag var tog jag inget OG på den men det tog förvånansvärt lång tid att jäsa ut (nästan 3 månader!!) Antar att det beror på att det är en rätt långsam kolhydrat.

Nästa steg i min experimentering blir att göra brännvin av det.
Som jag sa tidigare tänkte jag kalla det "träsprit". Men det får bli nästa år.

Rekommenderar er att testa. Ska bli intressant att se hur cutsen smakar från "björkmäsk".

Mvh - Raoul
Det var en kvinna som fick mig att börja dricka - och jag har inte ens haft vett att tacka henne ordentligt.
Orm den yngre
Bryggare
Inlägg: 158
Blev medlem: lör jul 26, 2008 16:27
Ort: Söderns nejder

Re: Mäsk på björksav

Inlägg av Orm den yngre »

Fantastiskt bra produktnamn! :D

Men Xylitol (vilken är den största mängden av kolhydrat i njörksav) är väldigt dålig ur jäsningssynpunkt. Frågan är om den inte är helt ojäsbar. Man kan använda xylitol för att eftersöta drycker där man inte vill riskera ny jäsning.

De som använder xylitol vid bakning måste även ha i lite "vanligt" socker för att jästen ska kunna göra sitt.

Därför är det intressant att veta vad du jäste ditt vin på? För jag förmodar att du tillsatte andra kolhydrater än just det xylitol som fanns i saven?

Kika runt lite i mjödforumet, där finns det en del som pysslar med sav.

Vidare så kan jag säga att sav har väldigt begränsad hållbarhet, så det är viktigt att behandla det med allsköns från kemikaliefabriken, eller att få igång en jäsning snabbt.

Jag har själv ett björksavsmjöd på jäsning som sattes 2012, och det jäser ta mig fan ännu! Så det där med långsam jäsning kan jag skriva under på..
Mr Mäsk
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: fre sep 07, 2012 6:59

Re: Mäsk på björksav

Inlägg av Mr Mäsk »

Jag har precis mäskat klart min björksav, tillsatte socker i saven innan jag tillsatte jästen.
75 liter mäsk skall nu brännas.
Återkommer med resultat.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Mäsk på björksav

Inlägg av Weinkeller »

Det finns en mycket liten mängd xylitol i sav. Xylitol är inte jäsbart. Det som jäser är enklare sockerarter som saven främst består av. Mängden är ca 10g/l vilket ger ett OG på 1004. Styrkan hamnar runt 0,5% efter jäsning om inget annat tillsätts.
/Weinkeller
Mr Mäsk
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: fre sep 07, 2012 6:59

Re: Mäsk på björksav

Inlägg av Mr Mäsk »

Efter ett ganska bra slutresultat så kan jag säga att jag inte kommer att använda björksav till mäsk någon mer gång.
Det tar ju sin lilla tid att samla in saven och slutresultatet blev inte bättre än bryggsocker och häxans turbojäst.
Användarvisningsbild
Hickup
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis apr 19, 2016 5:52
Utrustning: vanliga plastkärl

Re: Mäsk på björksav

Inlägg av Hickup »

Hej alla, är ny här!

Jag är intresserad av björksavsmjödbryggning, främst för alla de vitaminer och enzymer som sägs vara så väldigt hälsosamma i saven. Men björksav är ju förvånansvärt "skört" och har hållbarhet som mjölk ungefär, vad jag har hört. Och sedan kommer vi ju till den oönskade vildjästen..... Det måste väl krylla av vildjäst i rå björksav?

Så det verkar ju dåligt att pastörisera saven pga att nyttigheterna förstörs.... Å andra sidan verkar det finnas för mycket av vildjäst i det för att sätta någon större sats. Vildjästen riskerar väl att ta övertaget från fruktmoset som skall tillsättas "bulken"...

Så jag har en idé om att frysa saven för att sedan tillsätta fruktmoset. Tanken är att allteftersom björksaven tinar så kommer vildjästen ut i moset i så långsam takt att den aldrig får övertaget....

Är här någon som har tänkt i dessa banor eller experimenterat med att tillsätta fryst råmaterial som inte är pastöriserat till vin/mjödjäsning?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Mäsk på björksav

Inlägg av Weinkeller »

Svavla 0,5-1g/10l dagen innan du tillsätter jäst och frukt och honung så är det inga problem.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Hickup
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis apr 19, 2016 5:52
Utrustning: vanliga plastkärl

Re: Mäsk på björksav

Inlägg av Hickup »

Hej Weinkeller, tack för snabbt svar...

Genast då till nästa spörsmål... Det verkar finnas två discipliner vad avser svavlingen, de som hävdar att detta ger baksmälla och dem som säger att detta är bull.

Själv har jag aldrig svavlat och - utan att veta om dessa två "läger" - alltid fashinerats av att jag aldrig blivit baksfull det minsta trots en och annan kardinalfylla på mina egna vinsatser. Jag fick detta sagt till mig långt efteråt då folk som "visste" vad svavling ger för bieffekter höjde tillkännagivande på ögonbrynen då jag sade att jag kör utan jäststopp.

Själv sökt med ljus och lykta efter hårda fakta vad gäller detta utan större framgång. Men jag kan mycket väl tänka mig att fabriksproducerat vin har en "massa annat" i sig som kan bekyllas för att skapa baksmälle-effekter. Sedan har jag förstått att svavlan försvinner om det får vädras ur ordentligt??? Stämmer detta? Kanske skall jag med min björksav, efter önskat utfört arbete från svavlan, vädra ut medelst ett par akvarie-luftpumpar för att ordentligt få svavlan ur satsen innan vidare tillsättning av fruktmoset?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Mäsk på björksav

Inlägg av latmasken »

Kör du med syrestenar så är det stor risk att du pumpar in en massa ättiksyrabakterier från luften... Luften är FULL av skit som man inte vill ha i sin brygd. Vildjäst, ättiksyrabakterier, mögelsporer etc.

Jag kan inte förstå varför det skulle krylla av jäst i björksav. Det lever väl ingen jäst inuti trädet? Vore det jäst i saven skulle den ju jäsa inuti trädet...?

Jästsporer flyger omkring i luften och landar på sockerhaltiga frukter och bär som den kan jäsa.
Användarvisningsbild
Hickup
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis apr 19, 2016 5:52
Utrustning: vanliga plastkärl

Re: Mäsk på björksav

Inlägg av Hickup »

Som sagt... en newbie inom bryggning... Dålig ide att vädra mao. Skall sätta två satser, en försvavlad och en utan så får jag väl smaka mig fram vilken som blir bäst!
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Mäsk på björksav

Inlägg av Weinkeller »

Svavelföreningarna vädras effektivit ut av efterföljande jäsning.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Hickup
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis apr 19, 2016 5:52
Utrustning: vanliga plastkärl

Re: Mäsk på björksav

Inlägg av Hickup »

Ja detta blir kanske mera en svavla-tråd än björksavstråd.... Men men... Såååå? Svavlan vädras ut av jästen? Detta betyder alltså-rätta mig om jag tänker skevt- att om man "chockar" svavlan med en aktiv jäsning så ger den vika... Men om man "chockar" en näst intill utjäst sats med svavla tar denna överhanden och dräper jästen som är kvar?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Mäsk på björksav

Inlägg av latmasken »

Grejen är att den aktiva substansen man får av vinsvavla är en gas. Gaser löser sig generellt rätt dåligt i vätska, det innebär att den kommer att försvinna om den får möjlighet att vädras bort. Är kärlet öppet så kan svavlan åka ut, om koldioxid bubblar genom vätskan kommer den att trycka ut svavelgasen och eftersom koldioxiden är tung kommer svavelgasen att flyta upp ovanpå koldioxiden och försvinna ut genom jäsröret.
Skriv svar

Återgå till "Mäskjäsning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst