Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

tips om rengörning av kärl

Allt om hur du jäser din mäsk på bästa sätt.
Husbehov
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: ons jul 15, 2009 1:44

tips om rengörning av kärl

Inlägg av Husbehov »

hej har haft problem med att mäsken inte jäserut och blir som slem
(antar att kärlet inte blivit helt rent)
Har tidigare bara använt vanligt kallvatten och borsta lite i kärlet.
använder viking 8 kg.
Användarvisningsbild
Godot
Föredetta moderator
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön jan 31, 2010 13:49

tips om rengörning av kärl

Inlägg av Godot »

Det finns flera olika varianter av rengöringsmedel du kan ta till för att slippa slemmet, som ju inte alls låter trevligt.

Använd t.ex. klorin, maskindiskmedel eller "bryggrens" och varmt vatten. Fyll till en temtedel, skaka. Skölj ur ordentligt. Diskborste borde inte vara nödvändigt vid vanlig jäsning i vanliga jäskärl.
Användarvisningsbild
vonKnorrhane
Bryggare
Inlägg: 138
Blev medlem: ons sep 02, 2009 21:32

tips om rengörning av kärl

Inlägg av vonKnorrhane »

Japp "glasrens" finns att köpa hos din lokala vinhandlare. Har du stor diskmaskin tar du ut övre "lådan" och ställer in skiten och kör.

Annars fungerar klorin, men se till att skölja ur!
Husbehov
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: ons jul 15, 2009 1:44

tips om rengörning av kärl

Inlägg av Husbehov »

vilket av dessa är snällast mot naturen (dumpar ut spillvatten via stuprörsavrinningen och har egenbrun) klorin, glasrens eller maskindiskmedel
tackar för svar
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

tips om rengörning av kärl

Inlägg av stillton »

glasrens är inte giftigt vad jag förstår. klorin behövs bara en tesked, så jag tycker nog det är försumbart. maskindiskmedel är inte steriliserande, så det är inte ett lämpligt rengöringsmedel.
Användarvisningsbild
Godot
Föredetta moderator
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön jan 31, 2010 13:49

tips om rengörning av kärl

Inlägg av Godot »

På vilket sätt är inte maskindiskmedel steriliserande?

Ett "hett" tips är att inte, i tron att det ska bli bättre, ta en skvätt av allting.
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

tips om rengörning av kärl

Inlägg av stillton »

Godot skrev:På vilket sätt är inte maskindiskmedel steriliserande?

Ett "hett" tips är att inte, i tron att det ska bli bättre, ta en skvätt av allting.
finns inget bakteriedödande i diskmedel vad jag vet.. yes hade väl nån sån variant på marknaden för några år sedan, men jag tror dom slutade med den eftersom det kunde slå ut bakteriefloran som bryter ner skiten i brunnar.
Användarvisningsbild
Godot
Föredetta moderator
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön jan 31, 2010 13:49

tips om rengörning av kärl

Inlägg av Godot »

Jag har för mig att de slutade kalla den "antibakteriell" då redan vanligt diskmedel är antibakteriellt. Det vill säga att det fungerar lika bra med vanlig Yes.

TV-programmet Plus gjorde ett test av kökssprayer och kom fram till att diskmedlet Yes fungerade bättre än alla de testade kökssprayerna. Det var minst bakterier kvar på ytan som rengjorts med diskmedlet.
http://svt.se/2.146563/1.2263481/test_k ... y_resultat

Maskindiskmedel är mig veterligen basiskt, precis som klorin. Vad som skulle utöver det vara den hemliga desinfierande egenskapen får ni gärna upplysa mig om! :)
Hodja
Föredetta moderator
Inlägg: 474
Blev medlem: tis mar 30, 2010 11:12

tips om rengörning av kärl

Inlägg av Hodja »

stillton skrev:klorin behövs bara en tesked
jag tog en flaska till en damejeanne... :idea:
JÄSNING


BULKLAGRAS
Flädervin, Jordgubbsvin, Sommarvin (jordgubb-rabarber), Plommonvin, Sommarbärmix (jordgubb-svarta & röda vinbär), Svenskt rödvin (blåbär-aronia-vinbär-lingon-nypon-äpple), Aroniavin
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

tips om rengörning av kärl

Inlägg av stillton »

Hodja skrev:
stillton skrev:klorin behövs bara en tesked
jag tog en flaska till en damejeanne... :idea:
jag menade en matsked, men ja, då tog du nog lite onödigt mycket..
en matsked till en liter vatten räcker för att desinficera.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

tips om rengörning av kärl

Inlägg av latmasken »

Maskindiskmedel är rätt starkt alkaliskt, d.v.s. frätande. Det är inte så många bakterier som tål det, det är ju giftigt att äta liksom... (vet alla småbarnsföräldrar).

Klorin desinficerar ju inte på grund av att det är alkaliskt utan det är ju natriumhypokloriten som är descinficerande.

(Sen vill jag minnas att ska man desinficera ordentligt med klorin så ska det blandas 10% i vatten och verka minst 20 minuter.)
Användarvisningsbild
m8e
Bryggmästare
Inlägg: 449
Blev medlem: tis dec 22, 2009 20:17
Ort: Ume

tips om rengörning av kärl

Inlägg av m8e »

latmasken skrev:Klorin desinficerar ju inte på grund av att det är alkaliskt utan det är ju natriumhypokloriten som är descinficerande.
Man blir inte full av Jack daniels utan det är etanol man blir full av. :wink:

Natriumhypokloriten är väldigt basiskt och sen så frigörs det klor som reagerar med det mesta. Ingetdera är trevlig för något levande.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

tips om rengörning av kärl

Inlägg av latmasken »

Eftersom man kan göra "suspekt" vatten drickbart med typ 2 droppar klorin per halvliter vatten så tror jag inte att det är alkaliteten hos klorin som är mest bakteriedödande.
Husbehov
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: ons jul 15, 2009 1:44

tips om rengörning av kärl

Inlägg av Husbehov »

latmasken skrev:Eftersom man kan göra "suspekt" vatten drickbart med typ 2 droppar klorin per halvliter vatten så tror jag inte att det är alkaliteten hos klorin som är mest bakteriedödande.
får nog bli klorin då. Man kanske inte ska överdosera med det bara. vore trist om man fick en kal fläck på gräsmattan där avrinningen går ut haha

tackar för svar
Dampen
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: sön dec 25, 2011 18:58
Ort: Gbg

tips om rengörning av kärl

Inlägg av Dampen »

Jag körde med vanlig handrengöring (alkogel) på en pappersbit och det verkar som att det funkar bra eftersom att efter vad jag förstått så skall det väl lukta väldigt mycket om man inte lyckats få den helt ren? Nu kör jag förvisso med vanligt jäsrör och ett luktfritt men efter vad jag läst så finns det dom som får det att lukta som f*n trots det luktfria jäsröret och då har folk på forumet trott att det berott på dålig rengöring av jäskärl.
Detta funkar för mig iaf. :D
Skriv svar

Återgå till "Mäskjäsning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster