Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

tips om rengörning av kärl

Allt om hur du jäser din mäsk på bästa sätt.
jospress
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis mar 18, 2014 0:47

Re: tips om rengörning av kärl

Inlägg av jospress »

Nu är ju detta en väldigt, väldigt, gammal tråd, det är jag medveten om. Jag hittade denna genom att söka på Google, där den hamnade rätt så långt upp. Därför känns det ändå fortfarande relevant att skriva i den. Nog om det.

När man pratar om desinfektion menar man ofta avdödande av bakterier, till exempel med höghaltig etanol*. Alcogel handdesinfektion som man kan köpa på Apoteket gnider man bara ut på sina händer och bakterierna dör. Man har nu någorlunda sterila händer.

Diskmedel och tvål binder in bakterier och fetter i ett vattenlösligt membran vilket gör att de lätt kan sköljas bort. Bakterierna avlägsnas och man har nu någorlunda sterila händer.

*70 % etanol ger bäst effekt. Högre alkoholhalt kan "härda" bakteriernas cellväggar innan etanolen hinner tränga in.

// biologistuderande
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: tips om rengörning av kärl

Inlägg av latmasken »

Jag har lärt mig att tvål är alkalisk och uttorkande och det är det som dödar bakterier, stämmer inte det?
Wed
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: lör feb 14, 2015 20:33
Utrustning: Dunk

Re: tips om rengörning av kärl

Inlägg av Wed »

jospress skrev:När man pratar om desinfektion menar man ofta avdödande av bakterier, till exempel med höghaltig etanol*. Alcogel handdesinfektion som man kan köpa på Apoteket gnider man bara ut på sina händer och bakterierna dör. Man har nu någorlunda sterila händer.
Man har händer fulla med döda bakterier. Rena blir de efter tvätt och avsköljning i rent vatten.
Wed
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: lör feb 14, 2015 20:33
Utrustning: Dunk

Re: tips om rengörning av kärl

Inlägg av Wed »

latmasken skrev:Jag har lärt mig att tvål är alkalisk och uttorkande och det är det som dödar bakterier, stämmer inte det?
Ursprunget till tvål, är fett tillsammans med bas. Reaktionen kallas saponifiering (förr tvålning). Den kan göras antingen kall eller varm. Tvålen lagras och är klar när den inte längre är särskilt basisk. Det kan nämnas att en bas känns slibbig på huden. Detta eftersom den reagerar med fettsyrorna i skinnet. Prova bara med en mycket svag lösning, och skölj noga efteråt. Baser tränger in en bit och effekten kan visa sig först efter en stund.

Numera är tvål en kemisk massa. nivån på pH kan skilja enormt.

Poängen är att tvålen fungerar som en surfaktant (sänker ytspänningen). Den löser fett på huden, och smuts med den. Sedan sköljer man noga med rent vatten. Det ger de renaste fingrarna. Men de naturliga oljorna bör få chans att återhämta sig. Eller kompensera med nån lotion om det känns torrt.

Det vill säga om smutsen är av korrekt typ ...
Socker, sirap, honung ... läsk i tangentbord osv., är smuts som bäst löses med varmt vatten.
Tyngre oljor, beck, asfalt, är smuts som bättre reagerar på exempelvis bensin (inte för bilar när man rengör hud!), terpentin.

Rätt rengöring till rätt skit.
Skriv svar

Återgå till "Mäskjäsning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster