Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Turbojäst-tråden med produkttips

Allt om hur du jäser din mäsk på bästa sätt.

Vilken Turbojäst tycker du är bäst?

Du kan välja upp till 1 alternativ

 
 
Visa resultat

Roy Achmed
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån sep 08, 2014 10:16

Re: Turbojäst-tråden med produkttips

Inlägg av Roy Achmed »

Har köpt Viking Turbo 6Kg 24 Timmar och Ekens Turbojäst 6Kg. Vill testa lite andra än Häxan. Har bara testat Häxan 6kg förut,med varierande resultat.(Ömsom Brännvin ömsom vatten. :) )
Men nu när jag läser på förpackningarna så står det "Använd ej jäsrör" på bägge!!?? Men utan det så får jag ju in massa luft i mäsken. Vad menas? Kan någon förklara för en Newbie? :?
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Turbojäst-tråden med produkttips

Inlägg av temp_wricko »

De menar att det jäser så kraftigt att vattenlåset kommer tömmas. Det bildas så mycket koldioxid att det inte kommer komma in luft.
Allt lugnt, kör på du bara, det är ju inget välsmakande finvin du ska göra :D
/Wricko
Roy Achmed
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån sep 08, 2014 10:16

Re: Turbojäst-tråden med produkttips

Inlägg av Roy Achmed »

Ja det är ju inte Chardonnay direkt. :D Tack för tipset Wricko! Alla goda råd är dyra,iaf dyrbara,helt klart. :)
Fredriko98
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: fre nov 17, 2017 20:57
Utrustning: Jäskärl

Re:

Inlägg av Fredriko98 »

Eddwin skrev:Jag kör med Viking turbo 8kg tycker att jag får bäst resultat med den
har även andvänt willes 8kg helt okej det är Turbo pure 48h också men
är mest nöjd med Viking turbo 8kg pga renhet, jästid och alc halt
Nice. Min kompis tycker också bäst om viking turbo. Jag får ta och prova den nästa gång jag gör mäsk ☺
Fredriko98
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: fre nov 17, 2017 20:57
Utrustning: Jäskärl

Re: Turbojäst-tråden med produkttips

Inlägg av Fredriko98 »

Jag använder norsk turbojäst. Jag håller på att göra mäsk på 20%. Ska bli spännande att se vad det blir för något. Jag ska ej destillera det. Ska dricka det som det är. Jag måste nog blanda det med cola om det ska gå att dricka ☺
Twp111
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: lör feb 23, 2019 19:37

Re: Turbojäst-tråden med produkttips

Inlägg av Twp111 »

sirguran skrev:jag använder Turbo Extreme 23% funkar kanon får ut på 25 liter mäsk ca: 4,6 liter 93% fin dryck. har nu kört denna jäst vid ett antal tillfällen och det slår på mellan 4,5 och 5 liter 93% jag har inte provat med vanligt socker kör bara bryggsocker maskinen jag använder finns postad på plast brännar inläggen. bara och höra utav er om ni undrar något
Nyfiken på din maskin. Har du några bilder eller beskrivning? Kanske en direkt länk?
Twp111
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: lör feb 23, 2019 19:37

Re: Turbojäst-tråden med produkttips

Inlägg av Twp111 »

Vilka temperaturer jäser ni i? Står ofta på paketen att det ska vara 20-30 grader men har löst någonstans att man får renare och starkare mäsk vid lägre temperatur. Enda nackdelen ska vara att det jäser långsammare. Någon som har erfarenhet av lägre temperaturer? Hur kallt kan det vara och hur lång tid kan det isf. ta? Några andra nackdelar än tid?
Skriv svar

Återgå till "Mäskjäsning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst