Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

recept på 100L mäsk

Allt om hur du jäser din mäsk på bästa sätt.
johnik
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: lör mar 18, 2017 1:13
Utrustning: FOA brännare

recept på 100L mäsk

Inlägg av johnik »

tjenare frågan är som rubriken lyder.
så som jag förstår när man gör 25liter mäsk blandning
6Kg socker
21L vatten
en påse turbojäst
MEN... om man skulle vilja göra 100liter ska man bara plussa ihop allt?
6kg X 4 = 24kg socker
21 X 4 = 84 Liter vatten
4 påsar turbo jäst

Är det nån som ens gör de som skulle kunna svara på frågan :!:
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: recept på 100L mäsk

Inlägg av temp_wricko »

Ja det är precis så man gör.
Jäsningen genererar dock värme så en större jäsning kan bli överhettad och stanna i förtid av sin storlek. Att jäsa i något svalare omgivning och använda mindre mängd jäst är rekommenderat.

Jag skulle tagit ett kärl på 100l och kört med två påsar jäst. Om det inte fungerade är det bara att dela upp det i vanliga jäshinkar och pytsa i en halv påse jäst på nytt. Inget annat än tid förlorat.
/Wricko
johnik
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: lör mar 18, 2017 1:13
Utrustning: FOA brännare

Re: recept på 100L mäsk

Inlägg av johnik »

temp_wricko skrev:Ja det är precis så man gör.
Jäsningen genererar dock värme så en större jäsning kan bli överhettad och stanna i förtid av sin storlek. Att jäsa i något svalare omgivning och använda mindre mängd jäst är rekommenderat.

Jag skulle tagit ett kärl på 100l och kört med två påsar jäst. Om det inte fungerade är det bara att dela upp det i vanliga jäshinkar och pytsa i en halv påse jäst på nytt. Inget annat än tid förlorat.
Tack då vet jag hur jag ska göra :)
Skriv svar

Återgå till "Mäskjäsning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst