Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Novum vinsats?

Recensioner av vinsatser och tillbehör.
Neuro
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön jul 13, 2014 13:11

Re: Novum vinsats?

Inlägg av Neuro »

Jag köpte för några dagar sedan en Novum 7-dagars rödvinssats, och den bubblar på för fullt nu. Jag tillsatte ca 1 kg socker, samt ca 1 liter svart vinbärssaft som jag gjorde samma dag från egna bär, för extra smak och styrka, hoppas att det blir bra.

För övrigt så håller jag på att anlägga en vingård i Turkiet, planterade ca 1000 m2, Cabernet Sauvignon druvor (200 plantor) i vintras, om jag inte utökar odlingsarealen så räknar jag med ca 2000 flaskor rött om några år första skörd förhoppningsvis nästa höst...
Neuro
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön jul 13, 2014 13:11

Re: Novum vinsats?

Inlägg av Neuro »

Det verkar bli riktigt bra vin, efter att ha provsmakat det så tillsatte jag en 3 hg socker ungefär, eftersom alkoholen verkade något för framträdande i smaken, så jag tappade upp det på flaskor och i dunken (som kom med satsen) för en vecka sedan. Har satt en ny röd sats utan tillsatt socker den här gången, men med ca en liter svarta vinbär som jag hade kvar på busken, som jag bara mosade, med en potatismosare i en bunke. Dessutom så använde jag vanlig 3 veckors vinjäst, istället för den 5-dagars, som kom med i satsen. Så det blir ett vanligt lättvin den här gången och jag kommer inte tillsätta socker efter jässtoppet.

Starkvinet har jag inte provsmakat efter att ha lagrat en vecka nu, men jag hoppas återkomma om någon vecka eller två, men jag tror det blir riktigt bra baserat på provsmakningen efter tillsättning av socker...

Har någon här prövat att tillsätta egna frukter eller bär till den "färdiga" vinsatsen, med bra resultat?
joli
Bryggmästare
Inlägg: 220
Blev medlem: tor jul 28, 2011 15:32
Ort: NV Skåne

Re: Novum vinsats?

Inlägg av joli »

Neuro skrev:
Har någon här prövat att tillsätta egna frukter eller bär till den "färdiga" vinsatsen, med bra resultat?
Ja, och det blir bra resultat. Brygger inget annat än Novum röd Rioja längre (slöhet) och varierar det med att tillsätta druvjuice från Lidl eller 2 paket JO fruktjuicer. Har provat med Aroniabär också.
Skriv svar

Återgå till "Recensioner av vinsatser och tillbehör"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst